Page 34 - Demo
P. 34
34OBCHODSpolečnosti nyní posuzují své krátkodobé vyhlídky s mírným optimismem. Adidas v dubnu mírně zlepšil svoji fi -nanční prognózu na zbývající část letošního roku. Jeho konkurent Puma po desetileté přestávce rozjíždí rozsáhlou kampaň na posílení značky. Americká Nike vyhlásila úsporný program zahrnující i redukci menšího počtu pracovních míst.Společnost Adidas, světová dvojka ve výrobě sportovních oděvů, obuvi a dalších potřeb, loni pod vedením nového šéfa norského manažera Bjorna Guldena svými výsledky neoslnila. Tržby jí klesly zhruba o 5 % na 21,4 mld. eur a poprvé po více než 30 letech spadla do ztráty, byť jenom mírné. ROZCHOD S KONTROVERZNÍM RAPPEREMZdá se, že Adidasu se po slabším loňském roce začíná dařit. Jeho příjmy během letošního prvního kvartálu meziročně stouply o 4 % na 5,46 mld. eur, hrubá marže se zlepšila o 6,4 procentního bodu na 51,2 %. Provozní zisk dosáhl 336 mil. eur, což je proti srovnatelnému loňskému období více než pětinásobek.Tržby z prodeje obuvi během prvního kvartálu meziročně stouply o 13 %, zejména díky oblíbeným modelům Samba a Gazelle. Společnost proto mohla zlepšit výhled pro letošní hospodaření. Tržby by měly stoupnout o „vyšší jednomístné číslo“, provozní zisk na 700 mil. eur proti původnímu plánu 500 mil. eur.Adidasu k lepším výsledkům dopomáhá také rozprodej zásob sportovní obuvi značky „Yeezy“. Společnost tento brand vytvořila ve spolupráci s americkým rapperem, hudebním producentem a módním návrhářem Kanyem Westem, jemuž se přezdívá právě „Yeezy“. Ale Adidas s ním ukončil veškerou spolupráci v říjnu 2022 po jeho antisemitských a dalších urážlivých výrocích. Zničit veškeré skladové zásoby obuvi této značky by znamenalo dodatečnou ztrátu odhadovanou na půl miliardy eur, informoval britský list Financial Times. Zákazníci projevili o doprodávanou značku Yeezy obrovský zájem, fi rma jim dokonce musela sdělit, aby své objednávky zadávali předem online. Adidas začal s Westem spolupracovat v roce 2013. Tento obchodní vztah byl pro fi rmu ekonomicky velice přínosný. Na tržbách mu přinášel až půldruhé miliardy eur ročně. Ukončení NIKE-ADIDAS-PUMA: NADĚJE SE UPÍRAJÍ K FOTBALU A OLYMPIÁDĚV LETOŠNÍM ROCE SE KONAJÍ DVĚ VÝZNAMNÉ SPORTOVNĚ SPOLEČENSKÉ UDÁLOSTI, S NIMIŽ SPOJUJÍ SVÉ OBCHODNÍ ŠANCE TAKÉ TŘI NEJVĚTŠÍ PRODEJCI ODĚVŮ, OBUVI A SPORT A VOLNÝ ČAS. Americká Nike, světová jednička, a dvě německé společnosti, obě sídlící v bavorském Herzogenaurachu – Adidas a mnohem menší Puma. Uvedenému triu se loni příliš nedařilo. Důvodem je vysoká infl ace oslabující kupní sílu spotřebitelů, vyšší materiálové a další náklady, včetně logistiky, nepříznivý vývoj směnných kurzů a geopolitické napětí.HLAVNÍ HOSPODÁŘSKÉ VÝSLEDKY ADIDASU (mld. eur)Zisk připadající akcionářům skupinyZdroj: Výroční a kvartální zprávy společnostiRok Čisté tržbyČistý zisk/ztráta2019 23,6 1,982020 18,4 0,432021 21,2 2,122022 22,5 0,612023 21,4 -0,075Naděje velkých sportovních značek se letos upínají k fotbalu a olympijským hrám v Paříži.Ilustrace: Shutterstock.com / fl ashpict