Page 33 - Demo
P. 33


                                    33OBCHOD Co považujete za největší úspěch AČTO za deset let existence?Troufám si říci, že těch úspěchů je celá řada. Z těch nejviditelnějších považuji náš podíl na změně nahlížení veřejné správy a samosprávy na roli malých obchodů v regionech a program Obchůdek 2021+ jako nejviditelnější symbol této změny.Za další velký úspěch považuji prosazení stravenkového paušálu. Stále více fi rem dnes na něj přechází a obchodníci už nemusí platit nemalé provize stravenkovým fi rmám v situacích, kde lidé používali stravenky jen jako alternativu klasických peněz při pořizování běžných nákupů. Zjednodušeně řečeno stravenky obchodníkům nepřinášely nic pozitivního na rozdíl od například platebních terminálů. Udržet prodejnu atraktivní pro zákazníky znamená investovat do technologií a vybavení. Daří se tradičnímu trhu držet krok?Já se domnívám, že z pohledu technologií užívaných zákazníky krok určitě držíme, díky automatizovaným prodejnám jsme možná i napřed. Platební terminály, samoobslužné pokladny, napojení na e-shopy, to vše je dnes i v řadě menších obchodů běžnou realitou. Nyní bude potřeba tyto dnes již odzkoušené postupy dále rozšiřovat. Pokud bude schválen zákon o zálohování PET lahví a nápojových plechovek, bude to pro obchodníky znamenat novou povinnost. Jak se k návrhu zákona staví členové AČTO?Náš postoj je od začátku diskuse jednoznačně negativní. O věci sice rozhodnou politici, v očích zákazníků, ale i fakticky ponesou hlavní tíhu odpovědnosti obchodníci, kteří se budou muset vypořádat s velkou částí logistiky. Budeme to my, kdo bude lidem vysvětlovat, proč je PETku třeba přivézt nesešlápnutou do obchodu a že nestačí ji vhodit do žlutého kontejneru pár metrů od domu. My budeme řešit, jak v obchodech, kam nově budou lidé nosit fakticky odpadky, zachováme hygienické standardy a my budeme investovat do technologií či dalších forem zajištění sběru. O problému se vede dlouhá debata. Bohužel z ní nemám pocit, že by stát k hledání řešení přistupoval zodpovědně. Nechápu, jak je možné, že stát neprověřil variantu zlepšení stávajícího systému? Jak to, že stát sám nespočítal, kolik zavedení systému bude stát? Nevím ani o tom, že by stát stanovil, jaká bude strategie sběru dalších obalů. To se i pro další obaly, jako jsou třeba tetrapaky či láhve od mléčných výrobků, vytvoří zálohové systémy, které budou používat obchody pro sběr, a z obchodů uděláme fakticky velké odpadkové koše? Přechod na zálohovací systém zvládnou i malé obchody tak, aby byl systém pro zákazníky co nejvíce komfortní. Je ale naivní očekávat, že to bude bez problémů a zadarmo. Stát v této věci reprezentovaný Ministerstvem životního prostředí by měl odpovídat za realizaci celkové promyšlené strategie nakládání s odpady. Jak bude vypadat tradiční obchod za dalších 10 let?Realisticky lze očekávat další snižování počtu samostatných, nezávislých obchodů, a to hlavně v regionech. I přes obrovské nasazení obchodníků či jejich veřejnou podporu, tyto obchody mají vůči dodavatelům stále těžší vyjednávací pozici. Co se týká českých sítí, tam jsem spíše optimista. Vše též bude hodně záviset také na tom, jak budou zákazníci přemýšlet o tom, co jedí a odkud tyto potraviny pocházejí. Máme za sebou období velké infl ace a zdražování potravin, kdy tyto otázky šly trochu do pozadí. Z dlouhodobějšího hlediska však věřím v jejich důležitost a nezávislý trh se může ještě více stávat místem, kde si lidé budou nakupovat místní potraviny.Nejen tradiční obchod, ale celkově maloobchod budou ovlivňovat globální vlivy. Zásadní bude dopad Green Dealu, ceny práce, logistiky či energií. Jedním z řešení jsou zmiňované automatizované prodejny, které by ideálně prodávaly více sortimentu od místních výrobců, tedy s velmi malou uhlíkovou stopou. Osobně jsem zvědavý, jak se s výzvami vypořádají i další segmenty. Třeba rozvážkové služby, které se do příchodu autonomních aut bez nasazení stále dražší práce kurýrů neobejdou.Nevidím důvod, aby tradiční obchod neměl v budoucnosti své místo a přál bych to i celé společnosti. Nikoliv kvůli lacinému nacionalismu či zpátečnickému myšlení, ale protože existence tradičního obchodu výrazně pomáhá v takových oblastech jako je obchodní obslužnost regionů, cesta menších dodavatelů k zákazníkovi či snižování uhlíkové stopy.ekO KOMENTÁŘ K 10. VÝROČÍ AČTO JSME POŽÁDALI ZDEŇKA JURAČKU, ČESTNÉHO PŘEDSEDU AČTOAsociace českého tradičního obchodu vznikla v reakci na neblahý vývoj na trhu. Po roce 2010 jsme si poněkud pozdě uvědomili, že vývoj se ubírá jiným směrem, než bychom si představovali jako představitelé českého tradičního maloobchodu. Bohužel se nám nepodařilo přimět několik po sobě jdoucích vlád, aby s námi diskutovaly na téma regulace maloobchodního trhu tak, jak to bylo dobrým mravem ve vyspělých státech. V letech devadesátých i následujících všechny vlády upřednostňovaly své politické cíle před starostí o budoucnost českého maloobchodu. Výsledek byl jednoznačný a zřejmý. Zahraniční obchodní řetězce plně využily zcela otevřený a nekontrolovaný trh.Posledních deset let výrazně prokázalo užitečnost AČTO v zájmu zajištění světlejší budoucnosti českého maloobchodu. Nyní máme reprezentativní zastoupení pro hájení svých pozic a zároveň větší respekt u dodavatelů a státních institucí.Zdeněk Juračka, Čestný předseda AČTO
                                
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37