Page 30 - Demo
P. 30
30OBCHODPost-koronavirové období je defi nitivně minulostí a přímo před očima se dnes formuje optimální formát retailu pro blízkou budoucnost. Jeho obsah a forma jsou určovány několika souběžně působícími technologickými a sociálně-demografi ckými megafaktory, přičemž digitalizace je jedním z nich, ale zdaleka ne jediným. POLARIZACE OHROŽUJE HRÁČE STŘEDUV uplynulých přibližně 50 letech vykrystalizovaly ze strany zákazníků dva základní přístupy k nakupování: hedonistický a utilitární. V prvním z nich klade zákazník na první místo požitek a zážitek při nakupování, chce být při nákupu hýčkán a rozmazlován, chce nakupovat bez limitů a mít při tom neustále pocit, že vše se točí jen okolo jeho super prožitku. Retailingovou platformou uspokojující hedonistické nakupování se staly velké francouzské hypermarkety, ony pověstné „chrámy konzumu“ moderního požitkářského spotřebitele. Na druhé straně spektra se platformou pro utilitární nakupování staly německé hard diskonty. Zákazník v nich hledá nejlepší poměr mezi cenou a hodnotou, nejlepší užitnou i fi nanční hodnotu. V obou případech je jedno, jedná-li se o klasický kamenný obchod, nebo online obchod. Střed retailingu mezi těmito dvěma platformami, který je tou či onou kombinací obou dvou, cítí tlak z obou stran jako v sendviči a hrozbu ztráty své identity. Reakcí na tuto polarizaci retailové scény je i snaha ustavit retailový model byznysu mimo tuto osu polarizace, čemuž odpovídá třeba i vznik a rozvoj řetězců retailových úzce specializovaných prodejen, například se zdravou výživou. Otevřenou otázkou budoucnosti v ČR zůstává, kdo bude další „Delvitou středu“ a jakým směrem se bude vyvíjet koncentrace specializovaných prodejen v jejich souboji s hypermarkety a hard diskonty.NÁVRAT NA PŘEDCOVIDOVOU ÚROVEŇ JDE V ČESKU POMALUKlíčovou roli v ČR, zemi akčních slev, hraje také vývoj reálných mezd. Průměrná nominální mzda za rok 2023 dosáhla zhruba 44 tisíc korun a ve 4. čtvrtletí byla 46 tisíc korun. Mzdy sice nominálně vzrostly o 7,3 %, ale infl ace dosáhla 10,7 % a reálné mzdy tak klesaly dva roky po sobě, v roce 2022 o 8,5 % a v roce 2023 o 3,4 %. Vládní odhad pro letošní rok předpovídá růst reálných mezd o 3–4 %, ale je otázka, nakolik je tento vývoj v dnešní realitě možný. I kdyby tomu tak bylo, při dnešní dynamice a nezměněné infl aci bude trvat přibližně tři roky, než se schopnost a ochota utrácet vrátí na před-koronavirovou úroveň. Zároveň s tím se prohlubuje i stárnutí české populace a zvyšuje počet penzistů. Za dané situace je asi přirozené, že pozornost retailerů je primárně věnována maržím a ziskovosti, což spotřebitel při každodenních nákupech vnímá jako velký nárůst cen a jezdí pak, pokud může, nakupovat do Polska. Velká vlna „české nostalgie“ a „českých výrobků“ je jedním z mála nástrojů v rukou retailu, jak této situaci čelit, ale má samozřejmě své limity.Za koronaviru se spotřebitelé masově obrátili k online obchodům a pozice online retailu na trhu se skokově zvýraznila. Česko dosáhlo nejvyššího počtu online obchodů na obyvatele v EU a zdálo se, že digitalizaci retailu nic nezastaví. Po opadnutí koronaviru však nastal odliv spotřebitelů a některé online obchody se potýkají s vysokými zásobami zboží a fi nanční nejistotou do budoucna. NOVÝ RETAILKLASICKÝ OBCHOD, KAMENNÝ OBCHOD, ONLINE OBCHOD, ALL-LINES OBCHOD. TO JSOU TERMÍNY POPISUJÍCÍ MODELY DNEŠNÍHO RETAILU. KVALITU A HLOUBKU ZMĚN V RETAILINGU BY VŠAK ASI NEJLÉPE VYSTIHL POJEM „NOVÝ OBCHOD“.Nejvýznamnějším faktorem pro vývoj nového formátu retailu jsou změny na straně nakupujících zákazníků. Změny v jejich životním stylu a fi nančních možnostech, v nazírání na svět a v hodnotách, kterým přikládají důležitost. Post-koronavirové období je minulostí a přímo před očima se dnes formuje optimální formát retailu pro blízkou budoucnost.Foto: Shutterstock.com / Anton Vierietin