Page 31 - Demo
P. 31


                                    31SLOUPEK TOMÁŠE PROUZY, PREZIDENTA SVAZU OBCHODU A CESTOVNÍHO RUCHU ČRPřestože je to v rozporu s předpisy EU, Česko stále požaduje po dovozcích potravin, aby své zásilky hlásili 24 hodin před jejich vstupem na naše území. Přináší to administrativní zátěž, ale především brání zlevňování potravin. Ministerstvo zemědělství kritizovanou vyhlášku odmítá zrušit a místo toho z ní jen vyjmulo několik málo položek, které se téměř nedováží. Změní se něco k lepšímu?Zřejmě ne, protože pokud se vyškrtne pár nevýznamných položek, ostatní se stejně musí hlásit. Kontroly budou pokračovat a stát bude rozdávat pokuty za to, že kamion s čerstvým masem přejel hranice o pět minut dřív. To, že ministr zemědělství Výborný zruší půl procenta hlášení, nic nemění na protiprávnosti celé úpravy, jak na ni upozorňuje Evropská komise. Jestli ministr Výborný chce, aby ceny potravin dál klesaly, musí přestat bránit volnému trhu a chránit skupinku velkododavatelů, kteří se bojí zahraniční konkurence.Od roku 2019 Evropská komise Česko opakovaně upozorňuje, že vyžadování předběžných oznámení o příchodu potravin a následné kontroly potravin z jiných států unie je v rozporu s předpisy EU. Navíc ve všech jiných oblastech Česko jako exportní ekonomika bojuje za otevřený trh bez překážek. Pak ale dojde na ochranu agrobaronů, kteří projedli miliardy dotací, a tak nejsou schopni konkurovat těm, kteří pravidelně modernizují. A najednou se v Evropě tváříme, že je protekcionismus v pořádku. Opravdu tohle chceme? Neměl by ministr pracovat spíš ve prospěch obyvatel této země? Zajímavou možností je zde otázka nejen horizontální, ale i vertikální koncentrace retailu, například formou kapitálového propojení retailerů s výrobci výrobků pod jejich privátními značkami. Pak by bylo možno hovořit o skutečném „no-line“ modelu retailu. Ve foodservisu k podobné vertikální koncentraci mezi výrobou a restauračními řetězci již dochází.Specifi ckou otázkou týkající se chování zákazníků pak zůstává, jak se postaví k post-koronavirovému „shrinkfl ation“ fenoménu, kdy výrobci své produkty zárověň zdražují i zmenšují. Je zajímavé, že i když v retailingu v USA také ke shrinkfl ation dochází, je tam v mnohem větší míře než v EU pracováno s velkými ekonomickými či rodinnými baleními, u nichž má zákazník výhodu menší ceny za stejné množství zboží.AI UMOŽNÍ NOVOU ÚROVEŇ SLUŽEB ZÁKAZNÍKŮMTaké digitalizace a umělá inteligence zůstává i nadále jedním z hlavních megafaktorů, které formují nový retail. Analýzy nákupních dat a mobilní aplikace dnes umožňují vysoce přesné pochopení nákupního chování a zvyklostí až na individuální úrovni jednotlivého zákazníka. Navrhnutí položek k nákupu i novinek, o které by individuální zákazník mohl mít vzhledem k jeho nákupnímu profi lu zájem, je dnes již možné jak v retailu, tak i ve foodservisu. Propojení těchto nových digitálních schopností se zákaznickými věrnostními programy nabízí dnes přechod na úplně novou úroveň služeb zákazníkům a v blízké budoucnosti bude určitě představovat zajímavou konkurenční výhodu.RETAILING NA BÁZI KLUBOVÉHO ČLENSTVÍPosledním megafaktorem utvářejícím dnes retailing blízké budoucnosti je nástup a bouřlivý rozvoj nových modelů retailu mimo hlavní osu hedonisticko-utilitární diferenciace a polarizace. Již zde byl zmíněn nový retailový formát specializovaných profesionálních prodejen, například se zdravou výživou, s výrobky „z farmy na stůl“, s potravinovými doplňky, s čerstvým pečivem, specializovaných prodejen vína, sýrů a dalších. Dalším modelem získávajícím v globálním měřítku ve vyspělých zemích význam je retailing na bázi klubového členství. V EU jej reprezentuje například Metro/Makro, v USA pak Costco. Vzhledem k růstu prodeje v těchto „klubových retailových řetězcích“ se zdá, že na trhu je prostor pro více retailových řetězců klubového typu a tento formát retailingu se zřejmě stane největším a nejvážnějším vyzyvatelem jak hypermarketů, tak hard diskontů.INGREDIENCE PRO NOVOU RETAILOVOU SUPERNOVU JSOU PŘIPRAVENYVšechny tyto souběžně působící technologické a sociálně-demografi cké megafaktory utvářející dnes podobu nového retailu zítřka pak nutně ve fi nále vyvolávají otázku, kdo bude onou retailingovou supernovou povstavší z oné dnešní retailové obdoby Velkého Třesku. Jestli se někde objeví retailový ekvivalent americké potravinářské fi rmy a značky Chobani, která na trhu USA dokázala během jedné jediné dekády mezi roky 2008 a 2018 dosáhnout z nuly vedoucího podílu na trhu jogurtů a jejíž tržní podíl se zvýšil z 1 % v roce 2007 na více než 20 % v roce 2021.Všechny ingredience pro novou retailovou supernovu jsou již dnes na trhu přítomny a popsány. Jde „jen“ o jejich správné namíchání do optimálního koktejlu Nového Retailu. Možnosti jsou nekonečné a sázky se zvyšují každým dnem, protože tento proces bude mít jak své vítěze, tak i své poražené.Miroslav Hošek, CEOAFP – Advanced Food Products, USAOBCHOD
                                
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35