Page 35 - Demo
P. 35


                                    35OBCHODobchodního vztahu má na hospodaření jen krátkodobý negativní dopad, tvrdí Adidas. Adidas, podobně jako jeho rivalové, považuje za velkou obchodní příležitost a současně výzvu letošní letní olympijské hry, které bude od 26. července do 11. srpna hostit Paříž. Francouzská metropole se stane druhým městem v dějinách, v němž se hry budou konat potřetí. Dosud to byl jenom Londýn.Adidas byla rodinná fi rma do roku 1987, kdy z ní odešel syn zakladatele Horst Dassler. Poté ji koupila nadnárodní korporátní skupina s názvem Adidas AG nyní vlastněná více než z 80 % institucionálními investory (velkými bankami, pojišťovnami a fondy), necelou pětinu drží drobní (retailoví) a blíže neurčení investoři.Generální ředitel Bjorn Gulden byl jmenován do čela Adidasu začátkem minulého roku. Je to bývalý profesionální fotbalista, který jistou dobu působil i v Bundeslize. Zajímavé na něm je, že k Adidasu „přeběhl“ z mnohem menší konkurenční fi rmy Puma, jež sídlí ve stejném městě jako Adidas – bavorském Herzogenaurachu nedaleko Norimberka.Gulden řídil Pumu, jež roste mnohem rychleji než Adidas, od roku 2013. Na podzim 2022 se nechal zlákat Adidasem, jehož akcionáři nebyli už delší dobu spokojeni s Kasperem Rorstedem. Tomuto dánskému manažerovi, který hrával házenou za dánský národní tým a velice se osvědčil jako šéf německého koncernu Henkel, akcionáři svěřili řízení v říjnu 2016. Rorsted si zprvu vedl velice dobře. Během tří let dokázal výrazně zlepšit klíčové ukazatele Adidasu, jehož čistý zisk se v roce 2019 poprvé přiblížil 2 mld. eur a samotný Rorsted byl tehdy v Německu vyhlášen manažerem roku.Ale pak přišla pandemie a s ní 28% propad tržeb a ve srovnání s rokem 2019 jenom pětinový zisk (432 mil. eur). Vlastníci Adidasu, kteří Rorstedovi během pandemie prodloužili manažerskou smlouvu do roku 2026, na něm požadovali, aby fi rma opět nabrala svižné tempo růstu a svojí dynamikou srovnala krok jak s větší americkou Nike, tak menší Pumou. Ale to se mu přestalo dařit hlavně kvůli váznoucímu prodeji v Číně. Tam se tehdy projevil „protizápadní sentiment“ zákazníků, silně živený vládními médii poté, kdy se Adidas spolu s dalšími západními fi rmami negativně vyjádřil k dodržování práv národnostních menšin v ČLR.PORÁŽKA NA FOTBALOVÉM HŘIŠTIAdidas na prahu letošního jara postihla nepříjemná obchodní událost. Německá fotbalová asociace (DFB), která s ním spolupracovala od roku 1950, mu vypověděla smlouvu. Funkcionáři se rozhodli pro úhlavního konkurenta – americkou Nike, jež bude mužské, ženské i mládežnické fotbalové reprezentaci dodávat veškerou výbavu od ledna 2027 po dobu sedmi let. Američané podle informací listu Handelsblatt asociaci za každou sezónu nabídli kolem 100 mil. eur, skoro dvakrát tolik, než dosud platil Adidas.Rozhodnutí DFB je podle německých médií velice překvapivé. Bylo přijato necelé tři měsíce před zahájením fotbalového mistrovství Evropy, jež se od 14. června do 14. července koná v Německu.„Přišlo to jako rána kladivem,“ vyjádřil se v listu Handelsblatt nejmenovaný bývalý manažer Adidasu. Podle něj je to pro fi rmu velká ztráta. Fotbalový klub FC Bayern a celá reprezentace je podle něj bez proslulých tří pruhů na dresech a výstroji „nemyslitelná“. Nelibost dal najevo dokonce spolkový ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck (Zelení). NIKE SE CÍTÍ JAKO VÍTĚZZatímco v Německu panuje kvůli rozchodu Adidasu s fotbalovou asociací roztrpčení, americká Nike uzavření smlouvy náležitě oslavila. „Je to jasný důkaz toho, že budeme-li poskytovat to nejlepší, nikdo nás nemůže porazit,“ prohlásil během telefonické konference s investory šéf Nike John Donahoe. Podle něj si Nike smlouvu velice považuje, neboť DFB je ve fotbalovém světě „opravdový pojem“. Nike, sídlící v Beavertonu, stát Oregon, příznivé zprávy nyní potřebuje. Ani ona není s dosahovanými výsledky zcela spokojena. Na rozdíl od Adidasu svůj fi -nanční výhled nezlepšila. Naopak, koncem minulého roku ohlásila úsporný program, jež jí má během tří let přinést snížení nákladů alespoň o 2 mld. USD.Loni před Vánoci varovala, že světová poptávka po sportovních potřebách bude bez ohledu na významné podniky v roce 2024 slábnout. A na počátku letošního roku sdělila, že zahajuje ozdravný program, který jí má během tří let přinést úsporu alespoň 2 mld. USD. Počet pracovních míst zredukuje o více než 1600 (2 % početního stavu) a omezí produkci modelů, o které není takový zájem (ale jsou přesto ziskové). Začátkem letošního ledna oznámila, že po vzájemné dohodě končí 27 let trvající spolupráci se špičkovým profesionálním golfi stou Tigerem Woodsem.ičRok Čisté tržbyČistý zisk2020 37,4 2,54 (od 1. 6. 2019 do 31. 5. 2020)2021 44,5 5,732022 46,7 6,052023 51,2 5,072024* 38,4 4,2* výsledky za prvních 9 měsíců účetního roku, tedy do konce letošního února. (Účetní rok společnosti začíná 1. 6. a končí v květnu následujícího roku.)Zdroj: Výroční a kvartální zprávy společnostiVÝSLEDKY SPOLEČNOSTI NIKE (mld. USD)POKRAČOVÁNÍ ČLÁNKU
                                
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39