Page 37 - Demo
P. 37
37OBCHODpříslušných dodatečných informací patří mezi tzv. statická data. Tedy údaje, které pro určitou obchodní položku zůstávají stejné. Patří sem čistá hmotnost, složení produktu, nutriční data aj. Dané informace bývají předtištěné na obalu, jsou obsaženy v produktových databázích a obchodní partneři je mohou sdílet například prostřednictvím globální datové synchronizace kmenových produktových dat GDSN. Naproti tomu 2D kódy jsou schopné předávat tzv. dynamické údaje. Tyto se na rozdíl od statických dat u jednotlivých produktů liší; například se jedná o šarži, datum spotřeby, sériové číslo apod. Dynamické informace na obalu odkazují na další produktové údaje. Číslo šarže lze propojit s datem a místem výroby, a to i s konkrétní linkou. Sériové číslo může odkazovat na určitý způsob výroby nebo zpracování surovin. Tyto informace se dají využít pro B2B účely, pro potřeby vysledovatelnosti nebo účinný recall (stahování produktů z trhu).ZÁKLADNÍ BENEFITY 2D KÓDŮ1. Efektivnější řízení zásobNa základě kódování čísel šarže a datumů spotřeby 2D kódy umožňují snadné dodržování režimu FIFO. Obchodníci mohou monitorovat čerstvost produktů bez nutnosti jejich fyzické kontroly na prodejní ploše personálem prodejen. Řešení navíc umožňuje významné omezení plýtvání potravinami. U produktů s blížícím se datem minimální spotřeby se provede jednoduchá úprava cen a tyto výrobky se nabídnou ke zvýhodněnému prodeji.2. VysledovatelnostSdílení rozšířených produktových informací napříč dodavatelským řetězcem zlepšuje ochranu spotřebitelů. Snímáním čísla šarže lze dosáhnout lepší transparentnosti a rychlejšího a přesnějšího stahování výrobků z trhu. Čerstvé zboží jako např. ryby lze sledovat od místa výlovu až na pulty obchodů. 3. Předcházení vzniku odpaduVýzkum The Natural Resources Defense Council odhalil, že 20 % veškerého potravinového odpadu v USA vzniká kvůli chybám v dynamických datech produktů. Typicky jde o záměnu data doporučené spotřeby s datem exspirace. Zefektivnění správy těchto dat usnadňuje garanci čerstvosti produktů a také brání prodeji prošlých výrobků.4. Řešení pro zboží s proměnnou hmotnostíV kategorii čerstvých potravin, u kterých se cena vypočítává z hmotnosti (např. maso, sýry, ovoce, zelenina či lahůdky), se mohou čísla GTIN, hmotnost nebo cena kódovat ve 2D kódu snímaném na POS. Většina zboží s proměnnou hmotností se dodnes označuje překonanou metodou pomocí identifi kačních čísel s omezenou platností (Restricted Circulation Numbers, RCN). Tyto identifi -kátory platí pouze v rámci jednoho trhu. Přitom s pokračujícím propojováním dodavatelských řetězců je stále důležitější, aby produkty i v této kategorii zboží byly označovány pomocí GTIN.5. Propojení se zákazníky pomocí GS1 Digital LinkuProstřednictvím 2D kódů mohou dodavatelé zákazníkům poskytovat informace o výživových hodnotách a udržitelnosti, marketingové informace, videa, data o původu výrobku a další. A to s využitím standardu GS1 Digital Link pomocí toho samého nosiče, ve kterém je zakódovaný GTIN. QR kód s GS1 Digitálním linkem může přesměrovat na různé informace v závislosti na uživatelské aplikaci a kontextu.6. Pravost výrobkůPotírání padělků je důležité téma pro spotřebitele i výrobce. Podle údajů OECD podíl obchodu s padělaným zbožím z celkové globální obchodní výměny přesahuje 3 % a dále roste. Serializace výrobků představuje spolehlivý nástroj pro ověření jejich pravosti. Již se plně osvědčila u zmíněných léčiv.7. Správa vratekSnadný proces vracení zboží přispívá k dobré zákaznické zkušenosti. Účinný management vratek si však vyžaduje více dat, než jsou schopny nést konvenční 1D kódy. Serializace maloobchodníkům umožní propojit prodané položky s konkrétními transakcemi a poskytne jim informace o zaplacené částce, dani z prodeje, způsobu platby, záruce a další užitečná data. MODERNIZACE INFRASTRUKTURYPodmínkou úspěšné migrace na 2D kódy u obchodníků bude v řadě případů modernizace řešení pro automatickou identifi kaci zboží. Konkrétněji, nahrazení laserových skenerů čárových kódů kamerovými snímači. Na přechod k nové generaci datových nosičů by měl být globální retail připravený do roku 2027. Z pohledu dodavatelů není toto datum závazné, nicméně odborníci upozorňují na to, že kdo se včas připraví, získá konkurenční výhodu. Obchodníci dále budou potřebovat upravit své pokladní systémy tak, aby byly schopné kromě GTIN zpracovávat doplňkové údaje. Databáze budou muset umět pracovat se čtrnáctimístným formátem GTIN, což umožní skenovat tento identifi kační klíč z 2D kódů. Tyto požadavky je třeba zohlednit napříč celým dodavatelským řetězcem a zákonitě se projeví u dodavatelů, se kterými by obchodníci měli za podpory technologických partnerů úzce spolupracovat.GS1 Czech Republic svým členům poskytne komplexní podporu při přechodu na 2D kódy. Zajistí edukaci a veškeré nezbytné know-how pro zavedení a využívání příslušných standardů, poradí s výběrem vhodných kódů a dat, která mají být z nových kódů načítána.Mikuláš Černý, GS1 Czech RepublicSledujte stránku Retail News