Page 32 - Demo
P. 32
32OBCHOD Jak se změnil tzv. tradiční trh za posledních 10 let?V prvé řadě je třeba říci, že slovíčko tradiční se dnes vztahuje především k tomu, že obchody členů naší asociace jsou typicky umístěny v místech, kde fungují desítky let, a jsou navázány na tradiční české dodavatele. V dalších aspektech se však české obchodní sítě i nezávislé obchody mění a modernizují. To myslím nejvýrazněji nyní ukazuje COOP se svým konceptem automatizovaných prodejen, který představuje v rámci celého maloobchodu asi největší inovaci za několik let. Ani další čeští obchodníci však nezůstávají pozadu. Určitě dále pozorujeme ubývání malých nezávislých prodejen v regionech. Tento trend není již tak silný jako v nultých letech, kdy malých prodejen zmizely tisíce. Současná situace nicméně vedla k tomu, že v posledních čtyřech letech ubylo takových prodejen zhruba 400.Co se velmi změnilo, je přístup veřejné sféry k podpoře malých venkovských prodejen na úrovni obcí, krajů i státu. Za to jsem velmi rád. Ekonomika takových prodejen je často na hraně. Zároveň jsou z pohledu kvality života místních obyvatel naprosto nezbytné. Ještě před pár lety se přitom kraje či stát o obchodní obslužnost nijak nestaraly. Samozřejmě si musí pomoci i obchodníci sami a nestát s nataženou rukou. Také do českých nezávislých obchodních sítí proniká zahraniční kapitál. Není to v rozporu s principy AČTO?Na tuto otázku existuje velmi jednoduchá odpověď, členem naší Asociace nemůže být žádný subjekt s většinovým zahraničním kapitálem. Pokud dojde u některého subjektu v tomto smyslu ke změně, po vzájemné dohodě je jeho členství ukončeno. Konkurenty tradičního trhu již nejsou jen supermarkety řetězců a vietnamské prodejny, ale také internetoví obchodníci. Kdo pro členy AČTO dnes představuje největší konkurenci?Jsou to jednoznačně hlavně nadnárodní řetězce. S vietnamskými obchodníky jsme se naučili dávno žít a konec konců řada z nich jsou nepřímo naši členové. Mnoho jich dělá svoji práci skvěle a jejich obchody se mění k lepšímu. V souvislosti s některými si však nemohu odpustit poznámku týkající se otázky plného souladu jejich podnikání s podmínkami pracovního či daňového práva. Co se týká rozvážkových služeb, tyto fi rmy si úspěšně našly svoje místo na trhu zejména mezi bohatšími městskými zákazníky. Z pohledu celkových čísel jde však stále jen o marginální část maloobchodu s potravinami. Reálné nákupní zvyklosti většiny české populace jsou prostě jinde a nečekám v blízké budoucnosti změnu. Řetězce, co se týká dalšího zvyšování počtu obchodů, narážejí na limity. Zjednodušeně řečeno máme trochu nešťastně příliš mnoho obchodů. Nikdo samozřejmě nemůže určovat, zda je obchodů málo nebo hodně. Vysoká koncentrace prodejen však nepřímo vede například k tomu, že prostor pro zlevňování potravin je ze strany obchodníků velmi omezený, protože tlak ze strany nákladů je neúprosný.TRADIČNÍ TRH USTÁL KONKURENCIČESKÉ OBCHODY SE MĚNÍ A MODERNIZUJÍ. „ZMĚNIL SE PŘÍSTUP VEŘEJNÉ SFÉRY K PODPOŘE MALÝCH VENKOVSKÝCH PRODEJEN,“ HODNOTÍ VÝVOJ NA NEZÁVISLÉM TRHU PAVEL BŘEZINA, PŘEDSEDA PŘEDSTAVENSTVA AČTO.Asociace českého tradičního obchodu vznikla v roce 2014. V současnosti AČTO reprezentuje na 6 000 prodejen s cca 25 000 zaměstnanci, čímž představuje zhruba 20% podíl na trhu s potravinami. Členy jsou nejen české maloobchodní sítě a aliance, ale také producenti potravin.Pavel Březina, předseda představenstva AČTO a předseda představenstva, Skupina COOPFoto: AČTO