Page 38 - Demo
P. 38
38ZNÁME SE UŽ DVA ROKY… A JAK TO BUDE DÁL?BEZOBSLUŽNÉ PRODEJNY 24/7 Ještě na konci roku 2021 opravdu málokdo tušil, že za několik měsíců přijde revoluce ve způsobu provozování maloobchodních prodejen. Ovšem již v březnu 2022 se neočekávané stalo skutkem a Skupina COOP spustila ve spolupráci se společností KNOWINSTORE první pilotní prodejnu 24/7 ve Strakonicích, vybavenou technologickým řešením, které umožňuje realizovat provoz v bezobslužném režimu.Je logické, že provozovatel měl před sebou celou řadu otazníků – zda to bude fungovat, jestli nenechavý český člověk nebude chtít systém zneužívat, jak to bude s bezpečností, zájmem zákazníků, a tedy s fi nanční návratností apod.Trh vždy potřebuje nějakého průkopníka, který se pustí do nových věcí bez ohledu na rizika, aby prozkoumal správnost zvolené cesty pro další následovníky. A v tomto případě se to podařilo. Díky několika úspěšným pilotním projektům se výše uvedené obavy rozptýlily, což v konečném důsledku znamenalo v průběhu posledních dvou let realizaci několika desítek bezobslužných prodejen v různých regionech ČR.INICIÁTOREM BYLA EKONOMICKÁ UDRŽITELNOSTCelý příběh začal u potravinářských prodejen na tradičním trhu z celkem pragmatických důvodů – retaileři tradičního trhu, zejména potom v menších městech a obcích, balancují na hraně ekonomické udržitelnosti, hlavně díky vysokým fi xním nákladům a limitované poptávce. Zavedení automatizovaného, resp. hybridního režimu (část dne s obsluhou, část bezobslužně), umožní provozovatelům snížit náklady na personál o 20–60 % a zároveň zpřístupnit obchod v plném rozsahu 24/7. Celkové tržby na základě dostupných statistik vzrůstají o 12–15 % a je mj. prokazatelné, že určitá část spotřebitelů, kteří se dříve nestačili vrátit domů z práce před zavírací dobou obchodu, nyní pohodlně využívá nákup v místě bydliště i ve večerních hodinách a utrácí zde peníze, které dříve retailer neinkasoval.Maloobchodníci si již vyzkoušeli provoz prodejen v typologicky různých lokalitách – okresní město, malé město, sídliště, malá vesnice, turistické centrum… V každé lokalitě jsou sice jiná specifi ka, jiná cílová skupina a jiná motivace spotřebitele, nicméně reálné zkušenosti potvrzují, že každý tento model funguje ku prospěchu obchodníků i zákazníků. VELKÁ OČEKÁVÁNÍ JSOU V OBLASTI MÍSTNÍCH/OBECNÍCH PRODEJENAutomatizace prodeje a díky tomu snížení nároků na personál i celkové náklady provozovny je v poslední době atraktivním tématem pro municipality a místní zastupitelstva představující řešení, které může zajistit návrat základních služeb občanské vybavenosti na venkov. Pro dlouhodobou udržitelnost je důležité, aby obec našla správného partnera pro výběr sortimentu, dodávky zboží a pokladní systémové řešení. Z tohoto důvodu se začínají objevovat franšízingové varianty, propojující dva partnery – obec a komerčního retailera.AUTOMATIZOVANÉ PRODEJNY SMĚŘUJÍ DO DALŠÍCH SEGMENTŮJak již bylo zmíněno, u potravin to začalo, ale revoluce v autonomním nakupování u potravin rozhodně neskončí. Kromě hráčů tradičního trhu jako COOP, Tempo, Konzum, Flosman nebo Můj obchod se do projektů 24/7 zapojil i největší řetězec potřeb pro domácí mazlíčky Super zoo, který zavedl systém prodeje bez personálu již do 5 vybraných provozoven a plánuje další rozšiřování této sítě. Nad rámec toho zde již máme první vlaštovky v segmentech Drogerie, Tabákové výrobky nebo Travel retail.Klíčovým předpokladem celého konceptu je jednoznačná identifi kace spotřebitele na bázi digitální identity (např. BankID) a profesionální zajištění dohledu a bezpečnosti autonomní prodejny. V porovnání se zahraničím vykazuje ČR jednoznačně nejvyšší dynamiku růstu bezobslužných prodejen a také v přepočtu na obyvatele již dnes po pouhých dvou letech jsme na prvním místě pomyslného žebříčku v evropském prostoru. A to nás zcela jistě v brzké době čeká další vlna expanze.Otázkou zůstává, jak se k tomuto rostoucímu trendu postaví také klíčoví hráči moderního maloobchodního trhu a zda/kdy se rozhodnou zvednout hozenou rukavici…www.knowinstore.cz