Page 34 - Demo
P. 34
34VYBAVENÍ, TECHNIKA, DESIGNEnergetická krize a vysoké ceny elektřiny z minulosti přinutily české obchodníky myslet efektivněji a úsporněji. Mnozí z nich proto zároveň sáhli po novém a technologicky vyspělejším zařízení.DŮLEŽITÉ JSOU CELKOVÉ NÁKLADYPodle slov dodavatelů chladicích technologií se dnes majitelé obchodních jednotek při pořizování chladicího zařízení mnohem víc řídí celkovými náklady, které jsou součtem všech nákladů spojených s jeho vlastnictvím. Hlavním kritériem už proto není jeho nízká pořizovací cena, ale součet všech nákladů, které po dobu životnosti zařízení jeho provozovatel vynaloží na jeho fungování. Kromě spotřeby sem tedy patří i náklady na údržbu a servis. „Naši zákazníci se nyní více zajímají o úsporu energie, na kterou musí výrobci reagovat,“ konstatuje Hana Licková z obchodně-technického oddělení společnosti Bratři Horákové. Nicméně je třeba také přistoupit k nezbytným opatřením, která spotřebu ať už nového, nebo staršího zařízení udrží na uzdě. Jedná se hlavně o zabránění úniku chladu díky instalaci PVC nebo vzduchových clon a u velkých boxů také jejich vybavení dveřními spínači ventilátorů výparníku, pokud dojde k otevření dveří. Za samozřejmost je již dnes považováno úsporné LED osvětlení. Při používání větších chladicích jednotek je vhodné využívat odpadní teplo pro ohřev TUV. POMÁHÁ EKO DESIGNSnižování spotřeby chladicího zařízení začíná už při jeho návrhu. „Důležitý je už výběr jeho velikosti a typu,“ naznačuje Marián Bacmaňák, vedoucí obchodního úseku společnosti Carrier chladicí technika CZ. Kromě vhodně zvoleného návrhu technologie nabízí nižší spotřebu také nábytek opatřený skleněnými dveřmi a víky a již zmiňované LED osvětlení. „Výrobci se na změny připravují kontinuálně, čemuž napomáhá i jednotná certifi kace – takzvaný eco design. Ten sám o sobě po jeho implementaci vyřadil zařízení s vyšší spotřebou a je již zároveň navrhnuta i časová osa pro jeho další zlepšování,“ popisuje Marián Bacmaňák. Navíc vzrostla poptávka po energetických modernizacích, takže provozovatelé obchodů mnohem častěji mění stará a energeticky již nevyhovující zařízení za nový a výrazně úspornější nábytek. Mnoho výrobců i provozovatelů navíc zařadilo snahu o energeticky méně náročný provoz těchto zařízení do své fi remní strategie. Energetická krize tento proces navíc výrazně zkrátila a urychlila.CO MUSÍ ZAŘÍZENÍ UMĚTPodle Filipa Dohnala, Directora Sales CZ & SK ve společnosti Hauser, dnes provozovatelé maloobchodních jednotek od chladicího zařízení očekávají jak nízké pořizovací ceny a provozní náklady, tak špičkový servis a energeticky úsporné řešení. Hana Licková pak upozorňuje i na další požadavek, kterým je naprosto profesionální přístup dodavatele. Marián Bacmaňák poukazuje i na požadavek Z hlediska nákladů představuje pro provozovatele prodejen chladicí a mrazicí zařízení jednu z největších položek.CHLADICÍ TECHNIKA MUSÍ BÝT PŘIPRAVENÁ NA HORKÉ LÉTOENERGETICKÁ KRIZE A RAZANTNÍ ZVÝŠENÍ CEN ELEKTŘINY USPÍŠILY VÝVOJ A NÁSTUP TECHNOLOGIÍ, KTERÉ POMÁHAJÍ PROVOZ CHLADICÍ A MRAZICÍ TECHNIKY UDRŽOVAT EFEKTIVNÍ.Důraz na ekologii napomáhá zavádět do procesu chlazení k přírodě šetrná chladiva i technologie vedoucí k úspornosti jejich provozu. A protože klimatické změny posledních let vedou k nevyzpytatelností počasí, je zapotřebí tato zařízení připravit také na možné extrémní teploty.Foto: Shutterstock.com / bbernard