Page 28 - Demo
P. 28


                                    28OBCHOD Viktor Petráš, Sales&Marketing ředitel EDITEL CZ&SKJaké další služby mohou dnes fi rmy v návaznosti na EDI využívat?Velmi kvalitně zaužívaným standardem je dnes základní „balíček“ elektronických dokumentů v podobě zpráv ORDERS – DESADV – INVOIC. Tyto zprávy představují digitální podobu papírových dokladů. V rámci jejich výměny však probíhá ještě řada dalších potvrzení, příp. specifi ckých adaptací procesů souvisejících např. s logistikou, které vyžadují přesný a vždy aktuální monitoring. Společnost EDITEL pro tyto případy poskytuje sofi stikované služby Business Monitoringu a Reportingu, které zobrazují jednotlivé obchodní doklady ve vzájemné provázanosti v rámci jednotlivých obchodních případů a včetně příslušných potvrzení (př. zpráv CONTRL, APERAK či COMDIS). Rovněž nesmíme zapomenout na populární službu WebEDI, která je jakousi vstupní branou do světa EDI komunikace pro nové uživatele. Řešení je nejen velmi rychlé a levné, ale především je skutečným nástrojem pro zajištění EDI se silnými partnery typicky z řad obchodních řetězců. Například pakliže uživatelův ERP systém neumožňuje generování některého typu dokladu, např. odpovědi na objednávku (ORDRSP), dodací list nebo vlastní fakturu, je možné využít tzv. turn--around funkce, která převezme základní datový obsah zdrojového dokladu, např. objednávky pro základ následující zprávy. Uživatel pak již jen doplní a zkontroluje výsledný dokument a ten je pak přes EDI odeslán zpět partnerovi. Jasné, rychlé, uživatelský přívětivé. O které služby a funkcionality má v současné době největší zájem retail?Kromě vlastního rozvoje EDI komunikace v podobě generického rozšiřování zpráv je v poslední době žádaná odborná podpora a roll-out management. EDITEL pro tyto případy vyvinul soubor služeb tzv. Partner Managementu. Jedná se o aktivní podporu EDI-poskytovatele při zapojování velkého množství partnerů (zpravidla dodavatelů) do EDI-komunikace. Zájem o službu je mírně řečeno „obrovský“. Připojujeme stovky lokálních i zahraničních dodavatelů z Evropy, Asie i dalších částí světa pro obchodníky s rychloobrátkovým zbožím, sportovním zbožím, e-commerce nebo i s výrobci automobilů. Efektů z digitalizace vzájemné komunikace prostřednictvím EDI je tak dosahováno výrazně dříve, než kdyby tuto časově i zdrojově náročnou aktivitu zákazník realizoval dlouhou dobu a pouze vlastními zdroji. Co se prosazuje jako nejsilnější směr v oblasti EDI?V FMCG oblasti se dnes využití EDI nesoustředí pouze na vztah „obchodník a jeho dodavatelé“, ale sami dodavatelé se snaží rozšířit využití EDI také na stranu svých dodavatelů – surovin, obalových materiálů a dalších komponent. Efekt vznikající z využití EDI takříkajíc „na obě strany“ je pak obratem dvounásobný. Samotný úvodní proces objednání zboží prostřednictvím nejvíce využívané zprávy ORDERS je dnes podporován rovněž zpětnou vazbou od dodavatele v podobě odpovědi na objednávku, tedy zprávou ORDRSP. Obchodníci tak v krátkém čase získávají velmi přesný přehled o očekávaných dodávkách, stejně tak jako plní svou povinnost ve vazbě na zákon o významné tržní síle. Urychlení následných procesů souvisejících s dodávkou a příjmem zboží jsou v posledních letech výrazně podporovány elektronickými dodacími listy, tedy zprávou DESADV, ovšem v paletové verzi, doplněnou SSCC kódem a řádným, GS1 standardizovaným, značením logistických etiket.  Hana Strahlová, manažerka EDI, GS1 Czech RepublicJaké další služby mohou dnes fi rmy v návaznosti na EDI využívat?Přenos dat elektronickou cestou je nejen rychlým způsobem předání informací, ale díky automatickému zpracování nevstupuje do komunikace lidský faktor. Nedochází tak k přepisování dat, což se velkou měrou podílí na jich přesnosti a správnosti. S těmito daty lze nadále velmi dobře pracovat. Díky jejich rychlému zpracování lze fl exibilně reagovat na změny. Například díky informacím, které dodavatel vytěží ze zpráv INVRPT (stav skladu zásob), může sledovat úspěšnost prodeje svých výrobků a následně tak plánovat další výrobu nebo uvádění nového produktu na trh. S elektronickými daty lze rychle pracovat, vytvářet grafy, predikce apod. Firmy se dnes snaží o celkovou digitalizaci nebo dokonce digitální transformaci. Pracují tak na maximální automatizaci svých procesů. Dalším krokem, který v této cestě pomáhá, je GDSN – globální datová synchronizace. Jedná se EDI DNES PROPOJUJE CELÝ SUPPLY CHAINV ČEM VŠEM DNES FIRMÁM POMÁHÁ EDI? ZEPTALI JSME SE SPECIALISTŮ NA EDI.EDI komunikace znamená pro fi rmy úsporu času a nákladů. Aktuálním trendem je postupné prohlubování využití EDI v rámci dodavatelského řetězce.
                                
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32