Page 31 - Demo
P. 31
31OBCHODspotřebitele, která dokáže jeho zjevnou či skrytou potřebu uspokojit novým, příjemnějším a kvalitativně mnohem lepším způsobem. Balené pitné vody jsou snad nejlepším možným příkladem silného a re-segmentujícího FBI inovačního mixu. Ačkoli jsou tyto marketingové postuláty dnes všeobecně přijímány, je s podivem, kolik času, úsilí a fi nančních prostředků dnes marketéři stále ještě věnují okrajovým renovacím, jako jsou nové příchutě a podobně. Při pohledu na trh to skutečně vypadá, jako by krátkodobé, malé inovační impulsy byly stále všeobecně preferovány před strategickým FBI přístupem.KUDY VEDE CESTA NA TRH?Speciálním problémem u významných re-segmentujících inovací je jejich cesta na trh. S nástupem digitálních technologií se online prodejní portály staly jednou z nejvýznamnějších inovačních cest na trh s přijatelnými počátečními náklady a riziky, ale nejsou zdaleka jedinou cestou, kde je návratnost inovační investice akceptovatelná, na rozdíl například od klasického kamenného retailového obchodu s jeho vysokými zalistovacími poplatky, fi nančními příspěvky na marketingové aktivity a promočními slevami. Na retailovém trhu se začínají zajímavě prosazovat tzv. klubové formáty kamenných obchodů, u nichž je právo v nich nakupovat podmíněno zaplacením ročního členského poplatku. Tyto formáty retailových řetězců například v USA nevyžadují žádné zalistovací poplatky a některé z nich dokonce operují se zafi xovanou nízkou marží, protože jejich zisk pochází z členských poplatků. Vyhledávají nové, začínající značkové výrobky, kterým dávají prostor na regálech nebo na paletách a podporují prodej těchto začínajících nových značkových výrobků rozsáhlými ochutnávkami uvnitř prodejen.A nové, slibné začínající inovace si již této zajímavé cesty na trh všimly a začínají ji hojně využívat. Jednou z těchto nových inovujících značek je Real Good Foods, která spotřebitelům přináší bezlepková zamražená jídla vhodná pro keto dietu, s vysokým podílem proteinů a nízkým podílem uhlohydrátů. Značka zahájila v roce 2016 prodej svých inovací v největším řetězci klubového formátu v USA, v COSTCU. V roce 2023 se již pyšnila významnou celonárodní distribucí svých výrobků, a to i v klasických retailových kamenných řetězcích, a dosáhla tržeb 200 milionů dolarů.Jinou značkou, která si zvolila Costco jako svou cestu na trh, je Just Bare. Tato značka nabízí kuřecí maso bez antibiotik po celou dobu života kuřete a bez jakýchkoli přidaných hormonů nebo steroidů. Brazilská JBS vlastnící jinou významnou značku kuřecího masa v USA, Pilgrim’s Pride, vytvořila Just Bare značku a nabídku speciálně pro Costco v roce 2023. Dnes má čtyři výrobky pod touto značkou v Costco ve stálé nabídce plus další v prodeji formou LTO (limited time offer), časově omezené nabídky. Podařilo se jí také dostat se s těmito inovacemi do celonárodní distribuce klasických retailových řetězců.Jiným zajímavým marketingovým příběhem jsou inovace značek Mrs Thinsters a Parm Crips. V roce 2015 zahájily prodej v COSTCU s jedním výrobkem zdravých lahodných keksů. Dnes prodávají několik svých výrobků v různých velikostech balení a v roce 2023 byly obě značky koupeny fi rmou Hain Celestial za 259 mil. USD.FBI inovace jsou tedy koncepčně nejen nutné, ale také možné. Jejich uvedení na trh však vyžaduje mnohem větší závazek marketingu a vedení fi rmy, neboť je těžké je vyvinout a vytvořit pro ně odpovídající marketingový mix. Informace z trhu a úspěšné inovace posledních let však marketérům ukazují cestu, kterou se za významnými inovacemi typu FBI vydat.Miroslav Hošek, CEOAFP – Advanced Food Products, USASLOUPEK TOMÁŠE PROUZY, PREZIDENTA SVAZU OBCHODU A CESTOVNÍHO RUCHU ČRČeši moc solí, muži ještě o něco víc než ženy. Nadměrné solení přitom vede k rozvoji kardiovaskulárních chorob, jež jsou v Česku nejčastější příčinou úmrtí. Lidé potřebují ke změně stravovacích návyků motivovat. I proto spojili své síly obchodníci a restauratéři s ministerstvem zdravotnictví a lékaři, aby vznikl projekt SOLÍME MÉNĚ. Málokdo ví, že když se sníží množství soli v jídle o čtvrtinu, strávník to skoro nepozná. Projekt SOLÍME MÉNĚ cílí na veřejné a školní stravování. Ve spolupráci s Makro Akademií se připraví recepty s využitím menšího množství soli, které se otestují v několika školních jídelnách, a na základě výsledků se bude propagovat nejlepší řešení. Věříme totiž, že cesta přes obchody a restaurace je nenásilná, a pokud lidem nabídneme zdravější variantu, mnozí na ni uslyší. Chceme rozvíjet snahu obchodníků a restauratérů ke změnám receptur tak, aby jídla byla zdravější, a zároveň vzdělávat zákazníky a přenášet jejich zpětnou vazbu. Mnoho našich členů z řad obchodních řetězců má své programy, jež zdravější stravování už delší dobu podporují. Kdo chce jíst zdravěji, má si z čeho vybrat. Stačí jen trochu přemýšlet při nákupu či vaření a v restauraci se ještě před ochutnáním pokrmu neshánět po slánce.V této souvislosti se sluší poděkovat ministru zdravotnictví Válkovi, že celou akci rozjel, Státnímu zdravotnímu ústavu, že se tématu dlouhodobě věnuje, a společnosti Edenred, že je připravena pomoci s podporou restaurací, které se do projektu zapojí.