Page 38 - Demo
P. 38


                                    38Odvětví logistiky se vyrovnává s různými výzvami a příležitostmi. Technologie a právní předpisy pro životní prostředí jsou dva z klíčových aspektů, které musí řídit transformaci a zlepšení v tomto odvětví. Spolupráce všech zúčastněných stran k zajištění takových změn a přizpůsobení poptávce spotřebitelů v rychle se rozvíjejícím světě je rovněž důležitým stimulem pro úspěšný vývoj v této oblasti.LOGISTIKA 4.0Nástup digitalizace, umělé inteligence, robotizace a řady dalších procesů, jichž jsme svědky v průmyslu, se nevyhnul ani logistice. Dokonce se začíná s trochou eufemismu používat pojem Logistika 4.0. V důsledku toho se musí logistické systémy zaměřit na propojené a sdílené informace, na optimalizaci času a zdrojů a připravit se na značné investice do rozvoje a inovací. Logistika 4.0 je tedy charakterizována optimalizací času a zdrojů, sledovatelnosti řetězce, zabezpečením a integritou dat a vhodnou interoperabilitou mezi různými lidskými a digitálními aktéry. Tento digitální ekosystém rovněž usnadňuje inovace a vytváření nových znalostních služeb a obchodních modelů, které podporují sociálně a ekologicky udržitelný obchod.JE TO EVOLUCEZdráháme se současný vývoj označit za revoluci. Už proto, že jde o postupný proces. Proto bychom spíše volili slovo evoluce. Evoluce v maloobchodě zahrnovala nové a efektivnější formy distribuce a lze ji shrnout ve čtyřech hlavních fázích: nástup globalizace v 70. letech, racionalizace v 80. letech, outsourcing a offshoring v letech 90. a nástup e-commerce po roce 2000. Každá z těchto fází v evoluci maloobchodní logistiky nebyla zcela nahrazena dřívějšími, ale obvykle k nim něco přidala.E-commerce nenahradil standardní maloobchodní činnosti, ale poskytl další nové distribuční kanály, které mohou konkurovat stávajícímu maloobchodu nebo je doplnit. A to tehdy, pokud je maloobchodník zapojen nejen do konvenčního maloobchodu, ale i elektronického obchodování (tzv. omnichannel strategie). Obchod souběžně funguje jako standardní prodejna, distribuční centrum i showroom a zároveň i místo pro vyzvednutí online objednávek.CO NÁS V BUDOUCNU ČEKÁ?Do roku 2025 se po celém světě uskuteční téměř pětina maloobchodu prostřednictvím online kanálů. Navíc, pokud mluvíme o více rozvinutých digitálních maloobchodních trzích, jako jsou Spojené království a USA, bude více než čtvrtina maloobchodu online. Růst online kanálů transformuje tradiční maloobchodní modely, přičemž většina maloobchodníků počítá v budoucnu s hybridním modelem. To ovlivní městskou logistiku, zejména v oblasti balíkové přepravy. S růstem nároků spotřebitelů budou městské aglomerace stále více ovlivňovat dopravní zácpy a znečišťování ovzduší. Odhaduje se, že počet OBALY, TECHNOLOGIE & LOGISTIKAOBCHODY SE TRANSFORMUJÍ V HYBRIDNÍ MODELMĚSTSKOU LOGISTIKU OVLIVŇUJÍ ČTYŘI KLÍČOVÉ TRENDY: URBANIZACE, E-COMMERCE, ROSTOUCÍ POPTÁVKA SPOTŘEBITELŮ PO RYCHLEJŠÍ A INDIVIDUÁLNÍ DORUČOVACÍ SLUŽBĚ A RETAIL.Městská logistika je defi nována jako tok zboží v městských oblastech. Je nejen zásadní pro zásobování zboží v našich městech, ale je rovněž určující pro kvalitu života rezidentů. Růst dodávek domů vyvíjí další tlak na poskytování lepších služeb na poslední míli.Foto: Shutterstock.com / Gorodenkoff
                                
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42