Page 29 - Demo
P. 29


                                    29OBCHODo síť datových katalogů, do kterých dodavatelé a výrobci mohou plnit podrobné informace o svých produktech. A to od rozměrů až po informace o alergenech nebo nebezpečných látkách. Mohou využívat i umístění produktových fotografi í. A zde směřuje cesta zpět k EDI komunikaci. Jedinou informaci, kterou v datových katalozích odběratelé nenaleznou, je cena. Tu si mohou uživatelé zasílat právě elektronickou zprávou, kterou je cenový katalog PRICAT.O které služby a funkcionality má v současné době největší zájem retail?Klasický balíček elektronických zpráv objednávka (ORDERS) – faktura (INVOIC) – dodací list (DESADV) je sadou zpráv, která se běžně používá napříč dodavatelsko-odběratelským řetězcem. Nyní jsou již uživatelé mnohem dál a chtějí samozřejmě víc i od EDI komunikace. Vstupují tak na scénu zprávy, díky kterým mohou plánovat svoje další aktivity. Jsou jimi predikční zprávy jako již zmíněný INVRPT (stav skladu zásob) nebo SLSRPT (přehled prodejů) či zpráva DELFOR (zpráva pro plánování objednávek), kterou si oblíbili například dodavatelé obalového materiálu.Co se prosazuje jako nejsilnější směr v oblasti EDI?EDI komunikace zejména díky obecnému tlaku na digitalizaci postupně opouští své zaběhlé hranice a z retailu, logistiky nebo z automobilového průmyslu se pomalu přesouvá i do dalších sektorů, jako je stavebnictví nebo zdravotnictví. Pro GS1 Czech Republic je to velká výzva, zejména proto, že tyto nové oblasti mají oproti našim prioritním sektorům mnoho specifi k, se kterými se musíme vypořádat. Jedná se také o uživatelské komunity, kde nejsou standardy GS1 dostatečně známé, a tudíž je pro nás dialog s nimi náročnější.Nové výzvy nás ale čekají i u našich tradičních uživatelů. S nástupem cirkulární ekonomiky bude EDI komunikace postupně pronikat do prostředí prvovýroby, mezi dodavatele surovin, ale také směrem ke společnostem, které se budou specializovat na recyklaci a odpadové hospodářství. David Reichel, Solution Architect, GRiTJaké další služby mohou dnes fi rmy v návaznosti na EDI využívat?Proces zavedení EDI komunikace ve fi rmách začíná pochopením fungování vnitřních procesů a celého supply chain managementu. Aby mohl provider poskytnout nejvhodnější řešení, stále více fi rem využívá možnosti analyzování procesů spojených s EDI komunikací. Výsledky se poté aplikují nejen na doporučení, co vše implementovat do samotné elektronické výměny dat, ale často poukáží na další fi remní procesy, které se dají zefektivnit a optimalizovat. Přitom cílem mnoha fi rem je zbavit své zaměstnance rutinní a opakující se práce bez přidané hodnoty. Příkladem takové služby je automatizované zpracování přijatých faktur v nestrukturovaných formátech. Jedná se zejména o režijní faktury, nad kterými účetní oddělení tráví hodiny denně ručním přepisem údajů do účetních systémů. V horším případě pak s papírovým dokladem obíhají zaměstnanci schvalovací kolečko po kancelářích. Často proto dochází k chybovosti, prodlevám ve zpracování i opožděným platbám dodavatelům. To vše lze zjednodušit automatizovaným vytěžováním faktur z e-mailové schránky do cloudového řešení.O které služby a funkcionality má v současné době největší zájem retail?V retailu můžeme hovořit o EDI jako o etablovaném standardu způsobu výměny obchodních dokladů s dodavateli. U většiny velkých hráčů na trhu je EDI komunikace jednou z podmínek dodávání zboží a dodavatelé tak musí umět přijímat a vystavovat alespoň základní sadu dokladů – objednávky (ORDERS), dodací listy (DESADV) a faktury (INVOIC) – elektronicky.V současné době tak u retailu sledujeme spíše zvyšující se požadavky na rozsah a kvalitu dat, které jsou spojené se všeobecným zrychlováním obchodních procesů. To je impulsem pro zavádění a pokrytí zejména EDI zpráv, které zpřesňují procesy objednání a příjmu zboží.Stále více kamenných obchodů i online supermarketů má zájem o využití zpráv, které informují obě strany o stavu zásob a dostupnosti zboží (INVRPT) pro efektivnější plánování nákupu i výroby. Při samotném objednání zboží se často setkáváme s požadavky retailu na lepší informovanost o příjmu objednávek a možnostech dodání ze strany dodavatelů (ORDRSP). Rychlý a přesný přenos informací pak získává na důležitosti u „dynamičtějších“ scénářů, kdy například obchodní řetězec zašle objednávku a následně ji před dodáním zboží několikrát upraví (ORDCHG) a vždy může mít zpětnou vazbu, že dodavatel změnu zpracoval.Co se prosazuje jako nejsilnější směr v oblasti EDI?Nejsilnějším a pokračujícím směrem v oblasti je EDI je odklon od monolitických a on-premise technologií, a naopak přechod na cloudové SaaS služby od etablovaných providerů. Firmy chápou interní nákladovost a náročnost údržby komplexních technologických řešení. Raději pak volí cestu digitálního partnerství se service providery, jako je GRiT, který nabízí ucelené portfolio vzájemně propojených služeb. Firmy nemusí využívat vlastní lidské zdroje, IT infrastrukturu i procesní kapacity a svěří tuto agendu poskytovateli EDI komunikace, který zajistí implementaci a chod elektronické výměny dat podle daných potřeb. ekZAPOJUJE SE DO EDI TAKÉ UMĚLÁ INTELIGENCE?
                                
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33