Page 51 - Demo
P. 51
51SORTIMENTaktuálně na trhu rychloobrátkového zboží dynamický růst, pivo zůstává trhem, kde téměř 90 % objemu patří zavedeným značkám. Ke stálicím pivního trhu patří také vysoký podíl akčních nákupů, dlouhodobě drží téměř 70 % výdajů.ČEŠI PIJÍ MÉNĚ PIVA, VEDOU LEŽÁKY„Již několik let vidíme, že klesá spotřeba čepovaného piva ve srovnání s pivem baleným. Svou roli zde hraje především změna životního stylu, ale samozřejmě i ekonomická situace. Podle dostupných čísel z alkoholických piv dominují ležáky. Lidé pijí méně piva, ale dávají přednost právě ležákům a prémiovým značkám. Na druhou stranu vlivem aktivnějšího životního stylu narůstá obliba nealkoholických piv a pivních mixů. Přesto je tradiční český konzument piva spíše konzervativní,“ popisuje trendy Denisa Mylbachrová, PR manažerka a tisková mluvčí společnosti Pivovary Staropramen. Pivovary Staropramen přicházejí letos s několika novinkami. Na jaře byl uveden nový Staropramen Nealko s vylepšenou recepturou, který se řadí mezi nejvíce hořká nealkoholická piva. V dubnu se pak na trhu objevil nový COOL plus. Nejedná se však o další novou příchuť oblíbeného COOLu, ale o tzv. ochucené nealko pivo s funkčními benefi ty. „V neposlední řadě jsme nedávno představili také ležák Extra Chmel, první pivo Staropramen, které je chmeleno v různých fázích výroby jedinou odrůdou chmele, čímž jsme zareagovali na zvýšenou poptávku po hořkých, výrazných pivech. A nezahálela ani značka Ostravar, která přichází s vylepšenou Ostravar Desítkou,“ uvádí Denisa Mylbachrová.MLADŠÍ GENERACE CHCE MÉNĚ HOŘKOSTI I ALKOHOLU„Lidé mají stále chuť chodit do hospod a restaurací, jen více přemýšlejí, kde a za co své peníze utratí. Vyhledávají kvalitu a zážitek a vrací se tam, kde jim nabídnou vynikající službu a skvěle ošetřené pivo. Pro celou gastronomii to vnímáme jako pozitivní signál a výbornou příležitost. Podstatnou změnou posledních let je větší příklon spotřebitelů k prémiovějším pivům s výrazným či hořkým chuťovým profi lem. Rostoucí zájem sledujeme u ležáků plzeňského typu jako jsou Radegast Ryze Hořká 12 nebo Pilsner Urquell,“ uvedl Zdeněk Kovář, tiskový mluvčí společnosti Plzeňský Prazdroj.Starší generace se podle něj více kloní k hořkým pivům, u mladší generace dospělých sleduje opačnou tendenci směrem k méně hořkým nápojům s nižším obsahem alkoholu. „Pro tuto skupinu jsme uvedli nový ležák Proud. Je to chuťově plné a dobře pitelné pivo s nízkou hořkostí, a díky nižšímu stupni prokvašení má jen 3,9 % alkoholu,“ dodává Zdeněk Kovář.Pivovar Radegast každoročně na podzim uvádí na trh oblíbenou limitovanou várku třikrát chmeleného hořkého speciálu Radegast Hutná 15. Příkladem ochoty k pivnímu experimentování jsou ochucená nealko piva Birell. Letos byla představena nová řada Birell Active, která nabízí tři kombinace ochuceného nealkoholického piva s kofeinem a dvě varianty se sníženým obsahem cukru.ÚCTA K TRADICI SE VYPLÁCÍRok 2023 byl velmi úspěšný pro Pivovary CZ Group, které sdružují značky Zubr, Holba a Litovel. Celkový výstav piva v roce 2023 dosáhl 826 tis. hl. Více než třetinou se na něm podílel export, který v loňském roce vytvořil svůj absolutní rekord v historii společnosti. „Výsledky ukázaly, že zákazníci a konzumenti nám zachovali přízeň i přes negativní okolnosti, které pivnímu trhu i potravinám obecně nepřály. Meziročně jsme posílili své pozice na tradičních trzích, kam patří Německo, Polsko, Maďarsko, a dařilo se nám i na méně tradičních trzích, jako je například Kuba,“ říká Tomáš Konečný, obchodní ředitel společnosti Pivovary CZ Group. Takový úspěch je podle něj výsledkem zejména dodržování tradičních technologických postupů výroby českého piva a umu zaměstnanců. BOHÉM CHCE POMOCI HOSPODÁMNa setrvale rostoucí oblibu nealkoholických piv reaguje také společnost Heineken. „Zájem o tyto produkty z našeho portfolia stoupl v posledních dvou letech o 30 %. Poslední novinkou v tomto sektoru jsou radlery 0,0 % značky Zlatý Bažant. Jde o nealkoholická piva s příchutí a bez přidaného cukru. Ruku v ruce s nealkoholickými pivy jde i zodpovědná konzumace alkoholu, za níž jako skupina stojíme,“ říká Dita Jacobson, Corporate Affairs Manager společnosti Heineken ČR.Za nejúspěšnější pivní inovaci v posledním roce považují v Heinekenu nejnovější přírůstek pivovaru Krušovice, Bohém. Jde o prémiový ležák, který je uvařen pouze z kvalitních žateckých chmelů. Receptura má zaujmout vyváženou hořkostí a chmelovým aroma. Pivovar Krušovice se svým Bohémem spustil celorepublikovou iniciativu, v rámci které se zavazuje pomoci tradičním hospodám. Projekt Ať tu po nás něco zůstane má za cíl pomoci zachování kulturního dědictví, které hospody a pivovarnictví v České republice představují. Zapojit se lze přes speciální webovou stránku a nominovat svou oblíbenou hospodu může každý. Vítěz získá od pivovaru Krušovice výhru v hodnotě půl milionu korun, určenou na rekonstrukci či jiné vylepšení hospody.Simona ProcházkováJAKÉ DRUHY PIVA PIJETE? JAKÉ STUPNĚ PIVA PIJETE? POKRAČOVÁNÍ ČLÁNKU