Page 49 - Demo
P. 49
49SORTIMENTpohybuje na úrovni 95 Kč, ukázal Spotřebitelský panel GfK. Zmrzliny na bázi vody tvoří více než 20 % výdajů a jejich průměrná cena je stejná jako u mléčných zmrzlin. Naopak zmrzliny, u kterých je základem ovoce nebo tvaroh, jsou výrazně dražší než ty na bázi mléka a vody. „Nejoblíbenější příchutí mezi zmrzlinami je jednoznačně vanilková, která tvoří téměř 20 % výdajů v této kategorii. Dále následuje čokoládová a jahodová příchuť. Domácnosti nakupují zmrzliny převážně v akčních nabídkách, v rámci nichž utratily více než polovinu výdajů v této kategorii. V nákupech domácností převládají privátní značky, které představují více než 50 % výdajů v této kategorii,“ uvádí Katarína Šáriková ze společnosti GfK.ZÁJEM JE O KLASIKU I PRIVÁTNÍ ZNAČKY„Nejzásadnějším trendem, který aktuálně sledujeme, je rostoucí zájem o privátní značky. Co se týče zmrzlin ‚zdravějších‘, tak prvotní boom, který jsme zaznamenali před pár lety, již nepokračuje. Je patrné, že spotřebitelé konzumují více ‚klasických‘ druhů zmrzlin. Ze specifi ckých kategorií se pak nejvíce daří veganským produktům,“ říká Eva Kadlecová, leader divize zmrzlina ČR/SR ve společnosti Unilever. Největší popularitě se v rámci nabídky Unileveru v kategorii zmrzlin stále těší klasické nanuky, v čele se značkami jako Míša či Magnum. „V posledních letech se dostávají do popředí zájmu i multipacková balení, kde opět v čele stojí většinou stejné značky, jako je tomu u klasického impulsního balení,“ dodává Eva Kadlecová.Pro letošní letní sezonu nachystal Unilever několik novinek. Zmrzliny značky Magnum se letos nesou tematicky ve třech náladách – Euphoria, Wonder a Chill. Magnum Chill je veganskou zmrzlinou, která potěší milovníky borůvek, Wonder nabízí netradičně chuť datlí. „Euphoria je suverénně nejprodávanější novinkou na zmrzlinovém trhu. Ačkoli je český spotřebitel z dlouhodobého pohledu velmi tradiční, zde si našel rychle cestu k neobvyklé kombinaci citronové zmrzliny s malinami,“ prozradila Eva Kadlecová.ZAMĚŘENO NA ČESKOU CHUŤ A UDRŽITELNOST„Zákazníci stále častěji nakupují impulsivně. Pozorujeme, že klesá spotřeba rodinných balení, a naopak roste oblíbenost tzv. multipacků. Tedy balení, v nichž je více kusů nanuků. Na tento trend jsme zareagovali tak, že se snažíme rozvíjet naše značky Pegas a Mrož a k nim jsme přidali novinky Pribináček a Piknik/Pikao. Kupující se více zajímají o kvalitu surovin a složení zmrzlin než o to, zda je výrobek ‚zdravější‘. Pro zmrzliny Prima používáme poctivé suroviny a čerstvé, zralé ovoce. Naše fi lozofi e vychází z toho, že tu chceme být především pro české zákazníky a nabízet jim zmrzliny přesně podle jejich chutí,“ popisuje Martin Štoček ze společnosti Bidfood. Kromě osvědčené klasiky roste podle jeho slov poptávka po ovocných zmrzlinách a sorbetech. I z toho důvodu byly letos poprvé zařazeny do portfolia zmrzliny Mrož Jahody a Mrož Jahody-Mango v 900mililitrové vaničce. Žhavou novinkou je Pegas Double Peanut Butter, zmrzlinová směs z mléka, smetany, másla a syrovátky, která je namočena do čokoládové polevy, arašídového másla a křupavé mléčné čokolády. „Aktuálně se intenzivně věnujeme změně obalů. Máme 65 % obalů jednosložkových a 35 % obalů kompozitních. Do konce letošního roku bychom chtěli mít 75 až 80 % jednosložkových obalů, které se snáze recyklují. Také kupujeme certifi kované kakao a většina zmrzlin, které dodáváme na trh, je vyrobena v České republice,“ prozradil Martin Štoček.LETNÍ NABÍDKA I PRO VEGANY„Pokud bych měla shrnout, co hýbe trhem, je to udržitelnost, zodpovědné hospodaření, alternativní způsoby pěstování, sezónnost a důraz na kvalitu. Zatímco některé trendy mají kořeny v tradičních myšlenkách, jiné jsou do značné míry produktem současnosti. Všechny jsou však poháněny požadavky spotřebitelů, které jsou zaměřeny na kvalitní potraviny. Udržitelnost, dostupnost surovin, pěstovaných zodpovědným způsobem s nižšími dopady na životní prostředí, nás významným způsobem ovlivňuje,“ uvádí Lucie Ulrichová, Senior Product Marketing Lead společnosti Marks & Spencer.Léto bude v Marks and Spencer ve znamení zmrzlinových novinek. V nabídce se objeví i dekadentní příchutě jako slané preclíky v čokoládě s karamelovou omáčkou nebo čokoládová zmrzlina s kousky popcornu. Atraktivní bude i řada mražených jogurtů a kefírů nebo velmi populární mražené Mochi s exotickou příchutí mučenky a kokosu, zabalené do rýžového těsta. „Očekáváme další skok vpřed v oblasti nových výrobků vhodných pro vegany. Po uvedení řady Plant Kitchen jsme se postavili výzvě, která se zaměřuje zejména na přeměnu oblíbených výrobků na rostlinné verze,“ vyjmenovává Lucie Ulrichová.Simona ProcházkováVíce než 1× týdně 3,31× týdně 8,62 až 3× měsíčně 21,41× měsíčně 28,5Méně než 1× měsíčně 38,0Neuvedeno 0,3ZMRZLINY NA DŘÍVKU / MALÁ BALENÍCS: CS Všichni, Projekce na jednotlivce, VáženoJak často je jíte? (celkem 100 %)ZMRZLINY RODINNÁ BALENÍCS: CS Všichni, Projekce na jednotlivce, Váženo Jak často je jíte? (celkem 100 %)Více než 1× týdně 8,01× týdně 12,72 až 3× měsíčně 27,01× měsíčně 19,21× za 2 až 3 měsíce 15,31× za 4 až 6 měsíců 6,6Méně často 11,2Neuvedeno 0Zdroj: MEDIAN, Market & Media &Lifestyle – MML--TGI ČR 2023 2. a 3. kvartál (3. 4. 2023 – 17. 9. 2023)