Page 50 - Demo
P. 50


                                    50SORTIMENTCelkový výstav českého piva v roce 2023 se jen těsně udržel nad hodnotou 20 mil. hl, což představuje meziroční pokles o 2,7 %. Z toho se 15,2 mil. hl spotřebovalo v Česku, zbytek připadá na export do zahraničí (vývoz piva meziročně klesl o 4,3 %). V porovnání s rokem 2019 vypili Češi o 1,35 mil. hl českého piva méně. Nejvýznamnějšími exportními trhy zůstávají Slovensko, Německo a Polsko. Druhý rok v řadě také klesají hodnoty importu, meziročně se dovoz piva snížil o 21 %. Piva ze zahraniční produkce tak v loňském roce představovala pouhých 2,9 % na celkové tuzemské spotřebě. NEJVÍCE SE PRODÁ PIVA V LAHVÍCH, POSILUJÍ PLECHOVKY„Již čtvrtým rokem se hodnoty ročního výstavu piva pro domácí trh nachází pod úrovní roku 2010. Očekávané oživení prodejů v loňském roce brzdila nepříznivá ekonomická situace. Tento trend má nadále negativní vliv také na hospody a restaurace, zejména na ty v menších městech a na vesnicích. Zároveň pozorujeme měnící se návyky spotřebitelů, kteří se stále častěji přiklánějí k nealkoholickému pivu či míchaným nápojům na bázi piva,“ uvádí Tomáš Slunečko, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven.Češi nadále nejčastěji kupují pivo ve skleněných lahvích, které měly loni 40% podíl na celkovém výstavu. I v souvislosti s prodejem nealkoholického piva a beer mixů roste zájem o plechovky, na které připadá 20 % celkového výstavu. Mírný pokles zaznamenaly loni sudy, jejichž podíl klesl pod jednu třetinu na 29 %, což souvisí s pomalejším návratem spotřebitelů do hospod a restaurací.„Stále se zvětšuje rozdíl mezi množstvím čepovaného piva a piva v lahvích a plechovkách. V hospodách a restauracích se loni prodalo necelých třicet procent piva, to je nejméně v historii. Jsme rádi, že v případě piva Bernard je tomu naopak, většinu piva, zhruba 70 procent, prodáváme v sudech do hospod a restaurací,“ uvedl Radek Tulis, tiskový mluvčí Rodinného pivovaru Bernard. PIVO V NÁKUPECH DOMÁCNOSTÍPiva tradičně dominují trhu alkoholických nápojů a v loňském roce je podle výsledků průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu GfK pro domácí spotřebu nakoupilo více než 90 % českých domácností. „Ačkoli v posledních letech si větší okruh kupujících získávají i pšeničná piva nebo různé ‚ejly‘ a shodně za posledních pět let vykazují tyto segmenty více než pětinový růst, stále se nedostávají ani na dohled tradičního ležáku, který celé kategorii dominuje. Největší objem piva, konkrétně více než polovinu, nakoupí Češi ve skle. Jde o tradiční materiál, který vzhledem k zálohování navíc zapadá do konceptu cirkulární ekonomiky. Výzvou se v tomto ohledu stává hliníková plechovka, jejíž podíl na celkovém objemu nakoupeného piva za posledních pět let výrazně rostl a dosahuje už třetiny trhu,“ shrnuje Richard Piluša, Client Service Team Leader, Consumer Panel Czech Republic GfK.Pivo v plechu nakupují domácnosti již v průměru stejně často jako pivo ve skle. Naopak stále méně piva přináší lidé domů v PET lahvích. Ačkoliv privátní značky obchodních řetězců zažívají ROSTE PRODEJ NEALKOHOLICKÉHO PIVATREND POKLESU PRODEJŮ PIVA POKRAČOVAL PODLE ÚDAJŮ ČESKÉHO SVAZU PIVOVARŮ A SLADOVEN I V ROCE 2023. LOKÁLNÍ SPOTŘEBA PIVA SE LONI SNÍŽILA O 2,4 %.Tuzemští spotřebitelé jsou konzervativní a dávají přednost tradičním ležákům. Zajímají se více o druhy, původ a kvalitu piva, pokud si jej kupují domů, často se tak děje v rámci akčních nabídek obchodů. Trendem je stále vyšší poptávka po nealkoholickém pivu, pivních mixech a pivu v plechovkách.Spotřeba piva v Česku dále klesá, roste pouze kategorie nealkoholického piva.Foto: Shutterstock.com / Moving Moment
                                
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54