Page 55 - Demo
P. 55


                                    55PERSONÁLNÍ MANAGEMENT O které služby je mezi zaměstnavateli největší zájem?Obecně o inzerci. Také si objednávají kampaně a v rámci platformy mají kompletní správu náborového procesu.  Jak se vám daří oslovovat kandidáty? Trh se letos otočil, máme nejvíc kandidátů v IT za mnoho let. Souvisí to se zefektivňováním procesů ve fi rmách a s nástupem AI. Například v březnu jsme měli 17 tisíc kandidátů a 800 pozic k obsazení. Nižší nabídka pozic je obecně způsobena zpomalením startup trhu.Nárůst kandidátů je opravdu velký, a tak se každému nepodaří hned dostat práci ve startupu, proto se otevíráme i větším fi rmám a vhodné kandidáty nabízíme i jim.  Jaký je zájem o práci ve startupech? Jde to pořád nahoru. Je to tím, že mladé lidi baví pracovat na něčem, co je zajímá, na čem se něco naučí, v organizaci, kde mají nějaký vliv, můžou věci posouvat, experimentovat a vidět výsledky toho, co vymysleli. Čím dál důležitější pro ně je, že jsou aktivní součástí systému, nechtějí být jen poslušné kolečko ve velké mašině.  Vědět, že dělám na něčem, co je smysluplné? Jak to prokázat?Když máme ve fi rmě roční shrnující prezentaci, hledám fotky davu, který velikostí odpovídá počtu lidí, kterým jsme našli práci, abych svým kolegům zhmotnil dopad jejich práce. Ty fotky dávají dohromady vyprodaný obrovský koncertní stadion, na němž bývá na 30 tisíc fanoušků! Ukazují, co naše práce jiným dala, kam je posunula, jaký má smysl. Posouvat lidi do fi rem, pro které chtějí pracovat, má i velmi pozitivní dopad na celou ekonomiku. Když jsme dávali s J&T dohromady studii Smart Market Report o významu startupů pro společnost, došli jsme k číslu 117 miliard korun, které startupy vyplatily svým zaměstnancům. Dejte si to dohromady se všemi odvody – daně, zdravotní a sociální pojištění, a máte jasno, jak startupy přispívají do státní kasy.  Jak vznikla studie Smart Market Report? Co vás ve výstupech překvapilo?Léta sbíráme data o startupové scéně. Oslovili jsme J&T, zda by bylo možné ta data zasadit do širšího ekonomického kontextu. Spojili jsme se s hlavním ekonomem Petrem Sklenářem, kterého překvapilo, jak velký a významný je už dnes na trhu segment startupů. Porovnal to s jiným sektory a například zjistil, že startupy zaměstnávají 4 % všech zaměstnanců v ČR. Jedná se tedy o ekonomicky silnou skupinu kvalifi kovaných lidí, jejichž průměrná mzda je 65 tisíc korun. Report upozornil, že ve startupech máme velký potenciál, ale je potřeba tomu dát prostor.Myslím, že to překvapilo i stát, který startupy dosud bral jako pár mladých fandů s notebooky, kteří na koleně něco tvoří. Nepotřebujeme dotace, ale potřebujeme podporu státu při vytváření transparentního podnikatelského prostředí bez regulací a zbytečné byrokracie. Například bychom chtěli lepší legislativu v případě zaměstnaneckých akcií, které mnohé startupy svým zaměstnancům poskytují. Zakladatelé startupů se začínají sdružovat a vytvářet profesní sdružení, které by zastupovalo jejich zájmy.  Co je vlastně startup, jak byste to vysvětlil? Podle Wikipedie je to organismus, který hledá škálovatelný byznys model. To zní ale dost akademicky. Dá se říct, že startup je podnikatelský subjekt, typicky nově založená či začínající společnost, která se na základě inovativní podnikatelské koncepce za použití vyspělých technologií rychle vyvíjí a má velký potenciál hospodářského růstu. Jsou to fi rmy, které přinášejí nějakou inovaci a mají velké ambice tu inovaci rozšířit. Mohou to být malé organizace s několika zaměstnanci, ale mohou postupně růst a stát se velkou fi rmou. Příkladem může být třeba Rohlík, který začal jako startup, dynamicky rostl, takže si musel vytvořit nějakou fi remní strukturu, ale startupovou fi rmou zůstává, protože pořád inovuje, má velké ambice a mindset posouvat věci dál. I vy pořád vyvíjíte, inovujete, jaké novinky chystáte? Se Studiem Najbrt jsme se loni pustili do budování nové značky a nové vizuální identity, na jejímž základě jsme letos spustili úplně nový web. Je technologicky i vizuálně o několik úrovní výš než ten původní. Vylepšujeme na něm některé funkcionality, třeba mnohem víc personalizujeme profi ly nebo chceme, aby bylo možné hledat si práci a komunikovat s potencionálním zaměstnavatelem v přirozeném jazyce. To znamená, že kandidát popíše svým jazykem priority, které v práci očekává, a portál mu vygeneruje nabídky na míru. Firmám nabízíme jednoduchou možnost, díky níž mohou rychle dát kandidátovi vědět, jak dopadl ve výběrovém řízení. Na to se často zapomíná.  Nabízí portál i různé typy úvazků?Ano, kandidáti mají na portále nabídku různých typů práce – hybridní model, remote, full time, kratší úvazek. Někdy si ale pak musíme s kandidáty na pohovoru vyjasnit, co pro ně ten či onen úvazek znamená, zda to vnímáme stejně. Představy o práci se dnes hodně mění a může docházet k nedorozuměním.  Objevují se v nabídkách zaměstnavatelů požadavky na odborníky v oblasti AI? Už déle pozorujeme trend, že fi rmy hledají specialisty na strojové učení a na AI. Nyní přichází nová fáze, a to hledání lidí pro aplikování AI. Vznikají pozice, které se nevěnují jen programování AI, ale využívání AI ve fi rmě. Naši klienti shánějí konzultanty, kteří budou jejich lidi školit, jak a kde AI aplikovat. Alena Kazdová
                                
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59