Page 46 - Demo
P. 46


                                    46V Česku v loňském roce dál rostly prodeje většiny kategorií fairtradového zboží. Výjimkou je fairtradová káva, jejíž prodeje poprvé meziročně klesly, a to o 9 %. Důvodem poklesu je menší angažovanost při dovozu a prodeji v případě některých velkých hráčů na trhu. Fairtradový příplatek za zboží prodané v ČR v loňském roce nicméně opět stoupl a činil téměř 43 mil. Kč. Za dobu působení Fairtrade Česko a Slovensko dosáhl 201 mil. Kč. Největší, téměř 60% podíl na tom mají prodeje fairtradového kakaa, kterého se v ČR prodalo 4 306 tun.Pražené fairtradové kávy, která je vlajkovou lodí Fairtrade, se za toto období prodalo 6 487 tun. To představuje 927 mil. šálků. Zároveň se za toto období v ČR prodalo 19 306 tun fairtradového kakaa. PODÍL FAIRTRADOVÉ KÁVY NA SPOTŘEBĚ KLESL NA 4 úirtradové kávy, která je vlajkovou lodí Fairtrade, se loni na našem trhu prodalo 1 268 tun, tedy o 9 % méně než v roce 2022. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 1 014 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 145 milionů šálků espressa. Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,6 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 4,06 % (v roce 2022 to bylo zhruba 4,48 %).Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří Tchibo Praha, Orlen Unipetrol v rámci svých provozoven Stop cafe na čerpacích stanicích Orlen (dříve Benzina), dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV ČR v rámci konceptu Viva cafe. Fairtradovou kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren.NEJVÍCE SE PRODALO FAIRTRADOVÉHO KAKAA O více než pětinu vzrostla v roce 2023 na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa. Prodalo se ho celkem 4 301 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji je společnost Lidl. Další je Kaufl and a na třetí pozici Penny Market. Z konkrétních produktů se nejvíce prodávaly tabulkové čokolády společnosti Lidl.SKOKANEM ROKU SE STALY FAIRTRADOVÉ BANÁNYFairtradových banánů se v ČR a na Slovensku prodalo v loňském roce 1 768 tun, jedná se o 144% nárůst. Nejvíce se na tomto objemu podílí řetězec Lidl a následuje jej Kaufl and. Dále je zákazníci naleznou v banánových džusech Pfanner. Řezaných fairtradových růží se v roce 2023 prodalo 4 761 000 stonků, což představuje meziroční nárůst o 11 %. Největší podíl na tomto objemu má řetězec Lidl a následují prodeje v Kaufl andu.Mírně poklesly prodeje fairtradové bavlny. Po loňských 422 tunách letos vidíme pokles o 3 % na 419 tun. Největším prodejcem je společnost Lidl, která nabízí zákazníkům nákupní tašky z fairtradové bavlny. Následuje společnost Vossen, která dodává ručníky a osušky. Třetím největším prodejcem fairtradové bavlny se stala společnost Brands Fashion, která dodává pracovní oblečení.Fairtradového třtinového cukru se loni v ČR spotřebovalo 180 tun (pokles o 22 % z loňských 231 tun). Lídrem v této oblasti je nováček, společnost Agrana, která vstoupila na trh s baleným třtinovým cukrem. Následuje Lidl, který používá fairtradový cukr při výrobě některých svých tabulkových čokolád. Třetí příčku obsadila dm drogerie, která má v nabídce bio třtinový cukr. ekFAIRTRADOVÁ KÁVA NA ČESKÉM TRHU ZTRÁCÍPRODEJE FAIRTRADOVÉHO KAKAA A BANÁNŮ MEZIROČNĚ ROSTLY. NA ROZDÍL OD KÁVY, KTERÁ ZAZNAMENALA V ROCE 2023 POKLES.Podle březnového průzkumu společnosti Median pro Fairtrade Česko a Slovensko zná známku Fairtrade 67 % českých spotřebitelů, 36 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co označení znamená. Spontánní znalost označení průzkum zjistil u 18 % respondentů.Foto: Andrej BarátPěstitelské fairtradové družstvo APBOSMAM v Peru.CSR & UDRŽITELNOST
                                
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50