Page 40 - Demo
P. 40


                                    40Zejména díky smart technologiím začínají růst autonomní prodejny bez obsluhy v České republice jako houby po dešti. Kromě toho, že eliminují lidskou obsluhu nebo ji zcela nahrazují, pomáhají také mnohé procesy zrychlovat, zpřesňovat a zefektivňovat. Kromě autonomních prodejen proto nacházejí využití i v běžných prodejnách.ODHALÍ NENECHAVCEJedna z nejnovějších bezobslužných prodejen začala fungovat koncem dubna na ostravském Letišti Leoše Janáčka. Prodejnu spotřebního družstva skupiny Coop můžou využívat 24 hodin denně všichni zákazníci, kteří mají v mobilním telefonu staženou aplikaci a již využívají bankovní identitu. Platba je možná prostřednictvím platební karty a jde již o 32. autonomní prodejnu tohoto družstva, přičemž jejich počet neustále roste. „Letos počítáme, že budeme mít v České republice sto prodejen. Není to jen o ekonomické návratnosti, ale také o udržení a navýšení komfortu zákazníků,“ říká Lukáš Němčík, ředitel rozvoje skupiny COOP. K zajímavostem této prodejny patří třeba to, že proti případným nenechavcům chrání zboží umělá inteligence. Ta automaticky rozpozná, zda si někdo dává zboží jinam než do nákupního košíku. Pokud vyhodnotí jeho chování jako nestandardní, automaticky na to upozorní pracovníky pultu centrální ochrany. Zajímají ji pouze podezřelá gesta a vzorce chování. Algoritmus také nezačne pracovat hned a zákazníka neoznačí okamžitě za potenciálního zloděje. Chvilku pozoruje, co dělá, a pokud je scoring jeho podezřelých pohybů vysoký, odešle alarm do počítače nebo mobilního telefonu obsluhy. Je pak na ní, jestli z krátkého videa usoudí, že je potřeba proti podezřelému zakročit.IDENTIFIKUJE ZBOŽÍUmělá inteligence nachází čím dál častěji uplatnění také v další oblasti, kterou jsou pokladny. Těm pomáhá identifi kovat zboží a zkracuje čas potřebný pro zadání patřičného kódu, případně pomáhá snižovat chybovost. „Portfolio DN Vynamic SmartVision je postaveno na využití moderních technologií s implementovanými prvky AI, kterými jsou zejména kamerové systémy a samoučicí algoritmy v rámci pokladních systémů. Díky těmto technologiím můžeme našim zákazníkům nabídnout řešení se sofi stikovanou bezpečnostní funkcionalitou nebo řešení pro automatické rozpoznávání produktů, věku a podobně,“ vypočítává Lenka Sládková, ředitelka retail divize Diebold Nixdorf ČR. Toto řešení je vhodné pro jakoukoli prodejnu se samoobslužnými pokladnami. V současné době je nejčastější využití AI technologií v supermarketech, prodejnách potravin nebo v prodejnách konceptu 24/7. „Rozvoj AI je však velmi dynamický a bezesporu se v nějaké podobě začne významněji brzy objevovat také v ostatních segmentech, jako DIY nebo fashion,“ dodává Lenka Sládková. Správná implementace AI přináší zásadní benefi ty. Jinak řečeno, dochází k významným úsporám provozních nákladů, protože dochází k optimalizaci mnoha procesů. V neposlední řadě jde o zvýšení komfortu pro zákazníka, což obvykle přispívá k jeho větší loajalitě k danému obchodníkovi. Jak ale Lenka Sládková upozorňuje, návratnost takového řešení nelze nikdy vyčíslit zcela přesně, protože vše závisí na konkrétních podmínkách a rozsahu implementovaného řešení. Při úvahách o kalkulaci návratnosti se však můžeme opřít o některá fakta, jako například výrazné snížení počtu intervencí VYBAVENÍ, TECHNIKA, DESIGNCHYTŘÍ POMOCNÍCI RETAILUUMÍ OHLÍDAT, ŽE DOCHÁZÍ ZBOŽÍ, ROZEZNAT MARKOVANÉ PRODUKTY ČI SNÍŽIT RIZIKO KRÁDEŽE. ANEBO DOKONCE AUTOMATICKY UKLIDIT.Digitální technologie nepomáhají jen optimalizovat procesy a snižovat náklady na provoz obchodu, ale často řeší i další palčivý problém: nedostatek lidské pracovní síly.
                                
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44