Page 26 - Demo
P. 26


                                    26OBCHODOVOCE A ZELENINA VYŽADUJE NEUSTÁLOU PÉČI3 otázky pro Veroniku Hortovou, marketingovou manažerku společnosti Hortim. Jak se vyvíjí prodej ovoce a zeleniny v letošním roce?Negativní vliv na vývoj prodeje ovoce a zeleniny měl vývoj cen, které meziročně stoupaly. Nejvyšší růst jsme zaznamenali u brambor. Naopak pozitivní faktor jako například zvyšující se zájem o zdravou výživu podpořil růst prodeje ovoce a zeleniny. Jaké má zákazník požadavky na poměr kvality a ceny?Požadavky na poměr kvality a ceny u ovoce a zeleniny se liší v závislosti na preferencích a potřebách zákazníků a na charakteristikách konkrétního trhu a obchodního prostředí. Ideální poměr mezi nimi závisí na cílech a strategiích jednotlivých společností a na očekávání zákazníků. Důležité je najít rovnováhu mezi konkurenceschopnou cenou a dostatečnou kvalitou, která bude uspokojovat potřeby zákazníků a zajistí zisk pro společnost. V momentálním obchodním prostředí se stále více odehrává na prodejních místech možnost volby alternativ mezi cenově dostupnými produkty s nižší kvalitou a nabídkou ekologických, kvalitnějších produktů s vyšší cenou.  Věnují obchodníci sortimentu ovoce a zelenina dostatečnou péči?Ideální je, když obchodník pravidelně kontroluje stav sortimentu, kontroluje kvalitu produktů, stará se o jejich prezentaci a marketingové vystavení a komunikuje s dodavateli o potřebných zásobách. Tento přístup přispívá ke zvýšenému prodeji, zákaznické spokojenosti a loajalitě. Klíčové aspekty péče o sortiment ovoce a zeleniny zahrnují:– analýzu trhu, která identifi kuje populární produkty, příležitosti a rizika;– výběr sortimentu na základě potřeb zákazníků;– zajištění kvality prostřednictvím spolupráce s dodavateli, kontrolou dodávek, skladování a manipulaci s produkty tak, aby zůstaly čerstvé;– stanovení cen, které by měly být konkurenceschopné, ale zároveň zajišťovaly zisk pro společnost;– marketing a propagaci;– sledování výkonnosti položek.prodávat výrobky v obalech, na úkor samoobslužných úseků. Sezónnost se projevuje zásadní způsobem především v ovoci-zelenině a uzeninách (grilování), méně pak v pečivu, mléčném sortimentu a lahůdkách.ČERSTVÉ POTRAVINY ČASTO KONČÍ I V KOŠIZatímco obchodníci řeší, jak neprodané čerstvé potraviny poskytnout potřebným, v domácnostech je situace jiná. Zejména ve městech stále platí, že část toho, co lidé nakoupili, směřuje po několika dnech do koše. Lidé nejčastěji vyhazují ovoce a zeleninu, potom pečivo, mléčné výrobky, maso a vejce. Značný vliv má i roční období. Nejvíce se plýtvá v létě, především kvůli sezónnosti ovoce a zeleniny.Každý Čech ročně vyhodí průměrně 91 kg potravin a v kontextu celé ČR jde až o milion tun jídla za rok. Problém s plýtváním se již několik let snaží řešit platforma Nesnězeno, která může díky nedávné akvizici maďarskou společností Munch sázet na významné regionální pokrytí. Platformu využívají restaurace, obchody i hotely, které na ní mohou prodat nespotřebované jídlo za snížené ceny. Globálně již Nesnězeno spolu s Munch zachránily přes 2,5 milionu balíčků potravin, z čehož v ČR téměř 500 tisíc.Nesnězeno již nyní spolupracuje v ČR s řadou významných partnerů. Spolu se Starbucks platforma zachránila již přes 35 tisíc jídel z 80 poboček, díky spolupráci s Penny v rámci již 200 prodejen nabízí výhodné balíčky zlevněných potravin s blížícím se datem spotřeby a partnerem je například i pražský hotel Hilton, který v aplikaci nabízí nesnědená jídla z vlastní kuchyně. Omezit plýtvání potravinami se snaží také populární platforma Zachraň jídlo. Podle údajů z průzkumu Mendelovy univerzity v Brně z let 2019–2021 občan Brna průměrně vyhodí 37 kg stále poživatelného jídla ročně, které platforma prezentuje na svých stránkách, v rámci subjektivního odhadu množství vyplýtvaných potravin respondenti uváděli 12 kg/rok. Z kvalifi kovaného odhadu z přelomu roku 2022 a 2023 vychází, že rodina o dvou dospělých a dvou dětech ročně vyhodí potraviny v hodnotě 14 076 Kč. Přepočteno na průměrnou domácnost, kterou podle Českého statického úřadu tvoří 2,33 osoby, to dělá 8 199 Kč. To už je částka, která by měla vést domácnosti k zamyšlení.Eva Klánová
                                
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30