Page 50 - Demo
P. 50
50SORTIMENTDochucovadla s kořením a bylinkami jsou zejména v jarních a letních měsících poptávaným artiklem. Češi rádi grilují a právě při své oblíbené úpravě jídel tyto výrobky hojně a s oblibou používají. Mnoho lidí dnes vyhledává (nejen) ke grilovanému masu netradiční exotické omáčky, například s kokosem, sezamovým olejem či teriyaki, oblíbené jsou rovněž dresinky na jogurtové bázi. Na popularitě ale neztrácí ani klasická majonéza a tatarská omáčka.DRESINKY, OMÁČKY A KEČUPY V NÁKUPECH DOMÁCNOSTÍDresinky, omáčky a kečupy patří mezi běžné položky nákupních seznamů domácností. Podle výsledků výzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu společnosti GfK si je v průměru Češi kupují 17× ročně a utratí za ně téměř 840 Kč. Nejrozšířenějšími kategoriemi jsou hořčice, majonézy a tatarské omáčky, penetrace těchto kategorií je přibližně 90 %. Téměř 80 % domácností si pořídilo kečup. Ročně připadá na jednu nakupující domácnost 2,8 kg hořčice a 4,4 kg majonéz a tatarských omáček a 4,7 kg kečupu. Z pohledu objemu byla většina nakoupené hořčice standardní plnotučná, na druhém místě se s pětinovým podílem umístila kremžská. Studenou omáčku jako ochucovadlo k jídlu si pořídila necelá polovina domácností, zatímco salátový dresink šestina domácností. „Pro nákupy každé z kategorií je důležité jiné roční období. Výdaje domácností na salátové dresinky a studené přílohové omáčky bývají zpravidla nejvyšší v letních měsících. Majonézy a tatarské omáčky pro změnu nejvíce nakupujeme v listopadu a v prosinci. Právě prosinec je významným měsícem také pro kategorii hořčic. Výdaje domácností na kečupy jsou ve srovnání se zbývajícími třemi kategoriemi mezi jednotlivé měsíce rozprostřeny rovnoměrněji,“ uvádí Michal Gašpar, Consultant Spotřebitelského panelu GfK. ČEŠI SLYŠÍ NA AKCE A PRIVÁTNÍ ZNAČKYPodíl zlevněného zboží se v kategorii dresinků, omáček a kečupů pohybuje kolem 55 %. U jednotlivých druhů produktů jsou ovšem výrazné rozdíly. Například pouze 30 % výdajů na hořčici bylo utraceno za zboží v akci. Z výdajů na salátové dresinky směřuje na nákupy v akci 40 %, zatímco u studených omáček je to 46 %. V kategorii majonéz a tatarek tento podíl v uplynulém roce překročil 64 % a nadpoloviční podíl mají akční nákupy také v nákladech domácností na kečupy.S privátními značkami je situace podobná. V uplynulém roce na ně připadla přibližně třetina výdajů domácností na kategorii, což je stejně jako v celém segmentu FMCG. U jednotlivých produktů jsou však opět rozdíly, největší zastoupení mají privátní značky mezi kečupy a hořčicí. Největší část výdajů domácností na dresinky, omáčky a kečupy (34 %) byla v uplynulém roce utracena v hypermarketech. OMÁČKY, KEČUPY A DRESINKY: ČEŠI VÍCE EXPERIMENTUJÍČEŠI NEDAJÍ DOPUSTIT NA TRADIČNÍ MAJONÉZU NEBO HOŘČICI, NEBRÁNÍ SE ALE ANI MODERNÍM TRENDŮM A NEOBVYKLÝM INGREDIENCÍM.Chuťově vyvážená a kvalitní omáčka či marináda dokáže grilované pokrmy, ať jde o maso, ryby, zeleninu nebo sýry, pozvednout na zcela jinou úroveň a nabídnout originální chuťový zážitek. Nejrozšířenějšími kategoriemi u českých spotřebitelů jsou hořčice, majonézy a tatarské omáčky, penetrace těchto kategorií je přibližně 90 %. V případě kečupu je to 80 %.Foto: Shutterstock.com / Pixel-Shot