Page 52 - Demo
P. 52


                                    52SORTIMENTNa trhu je k dispozici celá řada nealkoholických nápojů různého složení. Jedná se, kromě minerálních a pramenitých vod, o ovocné a zeleninové šťávy, ovocné a zeleninové nektary, nápoje obsahující pravý čaj (tzv. brewed tea) nebo ledové čaje (ice tea), ochucené ovocné nebo zeleninové nápoje, limonády, minerální vody ochucené, pitné vody ochucené a pramenité vody ochucené. „Nealko nápoje vstoupily s novým rokem do vyšší sazby DPH, což v některých kategoriích minimálně zpomalilo jejich objemovou spotřebu. Vzhledem k obecně se zlepšující ekonomické situaci ale nebude mít vyšší sazba DPH dlouhodobě významný dopad. Se spuštěním systému zálohování PET lahví se pak dá očekávat, že zákazníci přejdou na varianty balení tohoto typu,“ říká Petr Souček, nákupčí kategorie nápojů z online supermarketu Košík.cz. VÝDAJE ZA NEALKO VZROSTLYNějaký druh nealkoholického nápoje (sycené nápoje, vody, sirupy, energetické nápoje, ledové kávy apod.) nakoupily v uplynulém roce, podle výzkumu metodou Spotřebitelského panelu GfK, všechny české domácnosti. Nealko nápoje nakupujeme jednou za 4 až 5 dní a za jeden nákup utratíme necelých 65 Kč. To v meziročním porovnání představuje navýšení útraty skoro o 10 %, v porovnání s rokem 2019 jde skoro o třetinový růst výdajů. Jediným důvodem je nárůst průměrné ceny, objem v obou porovnáních klesá. Největší část svých výdajů, zhruba třetinu, domácnosti zaplatí za vody a sycené nápoje. Tyto subkategorie nakoupila většina Čechů, a to zhruba jednou za 10 až 12 dní. Za sycené nápoje domácnosti utratily 60 Kč a za vody 50 Kč na jeden nákup. Výdaje za sycené nápoje rostly o něco rychleji než výdaje za vody.Třetí největší kategorií jsou nápoje na bázi ovocného koncentrátu (džusy, nektary, still drinky), které mají přibližně 15% podíl na výdajích domácností za nealko nápoje. Nějaký z těchto nápojů si domů přinese jednou za rok 9 z 10 českých domácností, ale meziročně útrata v této kategorii mírně klesala.Kategoriemi, které se na útratách českých domácností podílí jen deseti a méně procenty, jsou sirupy, energetické nápoje, ledové čaje a ledová káva. Kromě sirupů, které stabilně nakupuje sedm z 10 českých domácností, mají tyto kategorie výrazně nižší bázi kupujících, nakupují je zhruba čtyři z 10 českých domácností. Frekvence nákupů těchto kategorií je výrazně nižší, zhruba jednou za měsíc. Skoro 90 % výdajů za nealko domácnosti utratí v moderních typech formátů, nejvyšší část pak v hypermarketech a diskontních prodejnách. Podíl výdajů v diskontních prodejnách meziročně výrazně vzrostl, a to díky vyšší frekvenci nákupů a růstu zaplacené ceny za nákup. Pokud bychom porovnali výdaje za nealko nápoje v roce 2023 a 2019, výdaje v diskontních prodejnách vzrostly o polovinu. HITEM JSOU FUNKČNÍ MINERÁLKY A FERMENTOVANÉ NÁPOJE„V segmentu nealkoholických nápojů sledujeme přechod zákazníků k nápojům se sníženým obsahem cukru nebo přímo bez něj. Na online obchodě Košík.cz PŘI NÁKUPU NEALKA ROZHODUJE CHUŤ I SLOŽENÍZajímají se čeští spotřebitelé o to, co pijí? A po kterých nápojích sáhnou nejčastěji?Podle některých výrobců a obchodníků se mění nákupní strategie, lidé využívají více promoční nabídky, dokáží si na ně počkat a nákupy nápojů více plánují.Novinkou letošního jara bude také kompletní rebranding značky Pepsi-Cola, kterou v Česku licenčně vyrábí a distribuuje společnost Mattoni 1873.Foto: Matttoni 1873NEJVĚTŠÍ ČÁST SVÝCH VÝDAJŮ V KATEGORII NEALKO, ZHRUBA TŘETINU, DOMÁCNOSTI ZAPLATÍ ZA VODY A SYCENÉ NÁPOJE.
                                
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56