Page 47 - Demo
P. 47
47SORTIMENTu jednotlivých značek podařilo během jednání s obchodníky protlačit, ale mluvit o nějaké „lačnosti po zisku“ by bylo příliš zjednodušené, konstatuje dále Handelsblatt. Faktorů podmiňujících vzestup zisků je více. Výrobci čelili stoupajícím nákladům nejen vyššími cenami, ale také tím, že přijímali opatření k zefektivnění výroby i prodeje. „Optimalizovali své procesy a ze sortimentu vyřadili produkty s nízkou marží. To není projev nějaké lačnosti, nýbrž racionální ekonomické chování,“ konstatuje Chehab Wahby, partner poradenské fi rmy EY-Parthenon.PROVOZNÍ ZISK NEJVÍCE ZVEDL BEIERSDORFProvozní zisk (EBIT) americké Coca--Coly byl loni ve srovnání s rokem 2020 vyšší skoro o dvě pětiny, společnost Mondelez ho zvýšila o 28 % a Nestlé o 11 %.Nejvyšší dynamiky tohoto ukazatele dosáhl německý výrobce kosmetiky Beiersdorf s ikonickou značkou Nivea. Provozní zisk mu loni ve srovnání s rokem 2020 vzrostl skoro o 43 % na 1,27 mld. eur.Společnost Beiersdorf loni zvýšila tržby o 7,6 % na 9,45 mld. eur, což bylo ve srovnání s rokem 2020 o 34,4 % více. Čistý zisk jí sice mírně klesl na 0,75 mld. eur, ale ve srovnání s rokem 2020 byl o 17 % vyšší, vyplývá z poslední celoroční zprávy fi rmy. Tržby produktů značky Nivea se v roce 2023 meziročně zvýšily dokonce o 16 % na 5,2 mld. eur, a poprvé tak překonaly pětimiliardovou hranici.Beiersdorf v roce 2023 významně investoval do svého globálního dodavatelského řetězce a digitální infrastruktury. Projekt nové továrny v Lipsku v hodnotě skoro 300 mil. eur představuje největší investici do výrobní kapacity v historii společnosti. Lipská továrna zahájila provoz loni v září. Během letošního roku má být dokončeno rozšíření a modernizace továren v polské Poznani a mexickém Silau. Beiersdorf nyní v rámci pozměněné obchodní strategie značky Nivea sází především na obličejovou kosmetiku přinášející nejvyšší míru zisku. Současně vstoupil na několik nových trhů.Nápojový gigant Coca-Cola, který spolu s konkurenční společností Pepsico dominuje na globálním trhu, v období 2020–2023 zvedl objem prodeje o 17 %. Loni zvýšil tržby o 6,5 % na 45,8 mld. USD. Tato suma je o dvě pětiny (43,1 %) vyšší než v roce 2020. Čistý zisk vzrostl z 9,6 mld. USD v roce 2022 na 10,7 mld. USD v roce loňském a ve srovnání s rokem 2020 byl vyšší o 37 %, vyplývá z výroční zprávy Coca-Coly.Objem prodeje loni vzrostl o 2 %, zatímco ceny v průměru o 10 %. Nápoje vyráběné koncernem nejcitelněji zdražily v Evropě, na Blízkém východě a v Africe, kde jejich cena během loňského října až prosince stoupla až o 24 % a za celý rok 2023 o 19 %, informoval list The Financial Times. Nepřihlíží-li se k akvizicím a případnému odprodeji majetku, pak tržby loni na „srovnatelném základě“ (organicky) vzrostly o 12 %, letos by to mohlo být o 6–7 %. Čistý zisk se Coca--Cole v uplynulém roce zvýšil o 11,4 % na 10,7 mld. USD.NESTLÉ ZCELA NESPLNILA OČEKÁVÁNÍ AKCIONÁŘŮŠvýcarský potravinářský koncern nesplnil záměry, které si jeho vedení na rok 2023 vytklo. Celoroční hodnota prodeje proti roku 2022 klesla o 1,5 % na 93 mld. CHF, zato čistý zisk stoupl skoro o 21 % na 11,2 mld. CHF. Pokud se nevezmou v potaz akvizice, prodej majetku a změny směnných kurzů, pak takzvaný organický růst tržeb proti roku 2022 činil 7,2 %, o něco méně než počítali analytici sledující obchodní výsledky společnosti a její akciové kurzy. Letošní organický růst by měl být skromnější (zhruba o 4 %), neboť efekt vyšších cen odeznívá a další výrazné zdražování možné podle expertů nebude. Nestlé během loňského prvního pololetí meziročně zdražila o průměrných 9,5 %, v pololetí druhém tempo zdražení polevilo na 7,5 %.HORŠÍ ZISK VYKÁZAL JEN HENKELJediným ze sledovaných výrobců, jenž loni dosáhl menšího provozního zisku než v roce 2020, je německý Henkel se svým spotřebním sortimentem. Dalším jeho klíčovým segmentem podnikání jsou lepicí technologie. Ukazatel EBIT mu podle propočtů Handelsblattu v období 2020–2023 klesl o 19,3 %. Částečně to připisuje odchodu z ruského trhu, který byl pro něj velice důležitý. ičZÁKLADNÍ UKAZATELE FIRMY BEIERSDORF (mld. eur)Ukazatel 2019 2020 2021 2022 2023Tržby 7,65 7,03 7,63 8,78 9,45Čistý zisk 0,79 0,64 0,66 0,77 0,75Provozní zisk (EBIT) v období 2020–2023 vzrostl nejvíce ze sledovaných fi rem, a to o 42,7 %.Zdroj: BeiersdorfUkazatel 2019 2020 2021 2022 2023Tržby 37,3 33 38,7 43 45,8Čistý zisk 7,8 7,8 9,8 9,6 10,7ZÁKLADNÍ UKAZATELE SPOLEČNOSTI COCA-COLA (mld. USD)Zdroj: Coca-ColaZÁKLADNÍ UKAZATELE SPOLEČNOSTI NESTLÉ (mld. CHF)Ukazatel 2019 2020 2021 2022 2023Tržby 92,6 84,3 87,1 94,4 93Čistý zisk 12,6 12,2 16,9 9,3Zdroj: NestléPOKRAČOVÁNÍ ČLÁNKU