Page 44 - Demo
P. 44
44OBALY, TECHNOLOGIE & LOGISTIKAObecně lze funkci emocí ve spojení s produktem zjednodušit na fakt, že pokud výrobek rezonuje s postoji spotřebitelů, vyvolá i pozitivní emoce. Pokud naopak výrobek s postoji nakupujícího nesouzní, může vyvolat emocionální reakci negativní, v nejhorším případě i v podobě znechucení, či dokonce odporu. Pozitivní emoce se stávají součástí i případných dalších koupí, loajálnosti ke značce, potvrzení splněných očekávání či přání apod.Spotřebitelé procházejí během svého nákupního rozhodování mnoha fázemi, a právě emocionální stimul může být konečným rozhodujícím faktorem mezi uzavřením prodeje nebo promeškanou příležitostí. Řada studií potvrzuje, že až 70 % spotřebitelů dává přednost nákupu od společnosti, se kterou se mohou postojově i myšlenkově ztotožňovat v zásadních otázkách. Emocionální působení obalu napomáhá ke koupi na druhé straně i značkám, které v danou chvíli zákazník nezná či dosud s nimi neměl žádnou zkušenost. V případě, že zákazník o produktu dosud nikdy neslyšel, neviděl ho nebo ho nevyzkoušel, je jednou z mála možností, jak ho k němu „přilákat“ vhodný typ balení.EMOČNÍ PŮSOBENÍ OBALŮ Stále platí okřídlené rčení „obal prodává“, což lze detekovat tak, že i když vnímáme obal emočně jako celek, jedná se o působení všech jednotlivých složek designového provedení. Spotřebitel ocení sofi stikovanou konstrukci, precizní grafi ku či působení barevných tónů. Vedle zraku současní tvůrci obalů nezřídka oslovují i hmat. Toho lze dosáhnout tvarem, typem materiálu či jeho strukturou, eventuálně některou z forem zušlechťování, nejčastěji lakování či ražbou. Běžný obal se však příliš atraktivním nebo výrazným tvarem nevyznačuje, protože musí brát ohled na ekonomiku, tedy na spotřebu materiálu a optimalizované ložení na paletě či v regálu. Z těchto důvodů se jeví jako nejefektivnější typ kvádr či krychle, ale i u těchto obalů lze zvýraznit emoční náboj, když ne strukturálním, tak grafi ckým designem. I u tvarově fádnějších obalů na emoce dobře působí kvalitní materiál. Oblíbeným dekorativním materiálem je i vlnitá lepenka. Na rozdíl od jejího klasického pojetí (FEFCO obaly) lze u otevřené vlny velice dobře pracovat i se strukturou povrchu. Současné laky dokáží s úspěchem imitovat různé 3D struktury a zákazníka doslova láká si osahat povrch. Vedle 3D strukturálního lakování je pro klienty emočně přitažlivé soft touch efektové lakování, tedy velmi hladké lakování s hedvábným povrchem. A laky dokáží emocionálně zapojit i další z našich smyslů – čich. To se týká hlavně tzv. vonných laků, které mají ve své struktuře zamíchané mikrokapsle s příslušným aromatem, který se při poškození kapsle (třením, škrábáním, zlomením obalu atd.) uvolní a evokuje příslušný čichový vjem. Tento způsob lakování se sice uplatňuje u některých obalů, ale mnohem častěji u etiket či jako náhrada testerů u lifestylových časopisů či katalogů pro sortiment parfumérie a kosmetiky. Velký OBALY S EMOČNÍM NÁBOJEMÚSPĚŠNOST PRODUKTU NA TRHU JE DÁNA EMOCIONÁLNÍ KOMPLEXITOU, DO „HRY O KOUPI“ SE TEDY ZAPOJUJE I OBAL, ZPŮSOB BALENÍ, PŘÍPADNĚ ZÁŽITKOVÉ ROZBALOVÁNÍ A DALŠÍ FORMY PODPORY PRODEJE. Ve vnímání emocí hrají velkou roli lidské smysly: zrak, hmat, čich, chuť a sluch. Tyto smysly v různé míře podporují i prodej produktu a je logické, že dobrý marketér se je snaží při prodeji využít co nejvíce.Foto: Irena BurdováMetalické efekty konečný spotřebitel vnímá jako synonymum výjimečnosti, určitého luxusu, ale často i jako potvrzení důvěryhodnosti produktu.