Page 46 - Demo
P. 46


                                    46SORTIMENTKritikou mířící na výrobce potravin a dalšího zboží pro spotřebitelský trh nešetřil například šéf německého potravinářského řetězce Edeka Markus Mosa otevřeně mluvící o „nenasytnosti“ výrobců. I prezidentka Evropské centrální banky Christine Lagardeová se loni v létě nechala slyšet, že jednotlivé fi rmy to ve své cenové politice poněkud přehnaly. Také mnozí investoři držící akcie těchto spotřebních koncernů si kladou otázku, zda se přece jenom nezdražovalo „až příliš“. Experti nyní doporučují, aby se výrobci více soustředili na marketing a produktové inovace s ohledem na to, že infl ace domácnostem citelně ukrojila od příjmů (které reálně klesly). Jedním z důsledků je odklon od značkových produktů k levnějším privátním značkám.Německý spolkový svaz na ochranu spotřebitelů je přesvědčen, že zdražení u mnoha položek nelze ospravedlnit jenom zvýšením nákladů na vstupní suroviny, energii a logistiku. Faktem zůstává, že ceny potravin loni v Německu výrazně podnítily celkovou infl aci. Podle Spolkového statistického úřadu proti roku 2022 vzrostly o průměrných 12,3 % při celkové roční míře infl ace 5,9 %. V Česku celoroční infl ace podle ČSÚ loni dosáhla 10,7 % ve srovnání s 15,1 % v roce 2022. Ovšem ceny potravin stouply mnohem víc. VÝROBCŮM STOUPLY NÁKLADY ZHRUBA O DVĚ PĚTINYCoca-Cola, největší světový výrobce nápojů, loni ve srovnání s rokem 2020 celosvětově zdražila o průměrných 29 %, výrobce cukrovinek Mondelez o 28 %, švýcarská Nestlé, největší světový výrobce balených potravin, o 19 %. Pokud jde o samotný rok 2023, Mondelez (se značkami Milka, Philadelphia nebo Oreo) si prosadil meziroční zvýšení cen o průměrných 13,4 %, Pepsico o 13 % a Nestlé o 7,5 %, uvádí Handelsblatt.Náklady na suroviny, energii a na logistiku v období 2020–2023 stouply podle jeho analýzy skoro o dvě pětiny (38 %), z toho společnostem Henkel a Beiersdorf asi o třetinu. „Náklady dosáhly maxima během druhého kvartálu roku 2023,“ uvedl šéf fi rmy Beiersdorf Vincent Warnery. Podle něj se celkové náklady od té doby příliš nesnížily, spíše se „stabilizovaly na vysoké úrovni“.„Během uplynulých let jsme zažili zvyšování cen v nebývalém rozsahu,“ podotkl šéf Nestlé Mark Schneider. Tímto výrokem měl na mysli především zdražování výrobních vstupů. Náklady prudce stouply během koronavirové pandemie, která zpřetrhala dodavatelsko-odběratelské vazby. Koncem února 2022 Rusko napadlo Ukrajinu, což přineslo další „náraz“ a zdražování vstupů.Podstatně lepší zisky sice pramení hlavně z vyšších cen, které se výrobcům CO STOJÍ ZA VYSOKÝMI ZISKY?Politici, ekonomové a spotřebitelské organizace výrobce často kritizují, že šli s cenami výš, než skutečně s ohledem na růst nákladů museli. Kladou jim také za vinu, že jejich „lačnost po zisku“ se značnou měrou podepsala na vysoké infl aci, jež oslabila kupní sílu spotřebitelů.VÝROBCI POTRAVIN A DALŠÍHO RYCHLOOBRÁTKOVÉHO ZBOŽÍ LONI VÝRAZNĚ ZDRAŽILI A DÍKY TOMU JIM VÝRAZNĚ STOUPLY NEJENOM TRŽBY, ALE I ZISKY. Koncern Tržby Provozní zisk (EBIT)Coca-Cola 50,7 39,9Mondelez 35,5 27,5Beiersdorf 35,3 42,7Nestlé 24,8 11,4Henkel* 13,6 -19,3* Propočet pro fi rmy Beiersdorf a Henkel se týká spotřebitelského byznysu (u Henkelu nezahrnuje lepicí technologie coby druhý klíčový segment tohoto koncernu)Zdroj: Handelsblatt s odkazem na zprávy společností a agenturu BloombergDYNAMIKA KLÍČOVÝCH EKONOMICKÝCH UKAZATELŮ (růst v roce 2023 ve srovnání s rokem 2020, %)Německý hospodářský list Handelsblatt analyzoval výroční zprávy pěti významných koncernů dodávajících pro spotřebitelský trh i další podklady.Foto: Shutterstock.com / dee karen
                                
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50