Page 45 - Demo
P. 45
45OBALY, TECHNOLOGIE & LOGISTIKAemocionální přínos estetického charakteru vnáší v designu obalu embossing, který může být využit jako slepotisk či ve spojení s horkou ražbou, kdy struktura materiálového vlysu je zdůrazněna atraktivní metalickou fólií. PRVNÍ DOJEM JE „BAREVNÝ“ Barva musí v zákazníkovi vybudit emoce téměř povinně. Marketingové průzkumy dlouhodobě dokazují, že první dojem z produktu či značky je velmi často založen především na barvě. Toto vnímání je umocněno vhodným výběrem barvy vzhledem k produktu. Převažující barva musí pocitově vhodně korespondovat s podtextovým sdělením, které nesou i ostatní barvy. Tedy informace v podobě barevné image produktu je vždy vnímána v kontextu jako celek. Omezeně svou roli sehrává i název barvy, pokud je v reklamním sdělení vhodně použit. „Půlnoční modrá“ vzbuzuje vždy více emocí než jen „tmavě modrá“. Existují barvy, s kterými musí designer velmi opatrně nakládat z hlediska emočního vyjádření. Mezi tyto barvy patří především červená, žlutá a růžová, které vedle pozitivních emocí s sebou nesou i vedlejší sdělení. Například žlutá barva vedle pozitivismu, optimismu a sebedůvěry může signalizovat i úzkost či iracionálnost. Naopak „klidnější“ emoční spektrum nacházíme v barvách modrých, fi alových či zelených. Zajímavý je vztah respondentů směrem k neutrálním barvám – tedy bílé, černé, šedé, ale i hnědé. V současném obalovém designu je často kladen akcent na udržitelnost či eko provedení, kde se s úspěchem uplatňuje právě hnědá, ať již samostatně, či ve spojení se zelenou apod. NAŠE EMOCE OCENÍ U OBALU KVALITUPředevším u dárkových obalů se ukazuje, že naše emoce ocení tzv. čisté designy, ovšem ve spojení s precizním provedením. Obal z kvalitní skládačkové lepenky, téměř bez potisku, jen ve spojení s přesně provedenou ražbou, dokáží naše smysly vyhodnotit povědomě jako prémiový a s vyšší kvalitativní úrovní pak automaticky spojují i vlastní produkt. Nicméně u těchto designů je potřeba opravdu zdůraznit slovo kvalita, které lze docílit ve spojení designu a bezchybného technologického provedení, a jak jinak, opět ve spojení s kvalitou materiálu. Kvalitu ražby ovlivňují vedle kvalitního provedení a přesnosti seřízení razicích nástrojů především vlastnosti raženého materiálu. Tedy například tvarovatelnost lepenky, její stabilita, stejnoměrnost tloušťky a obsah vlhkosti v materiálu. Při reliéfní ražbě dochází k deformaci materiálu, která vede k protažení a přeskupení vláken raženého materiálu. Čím je tedy výška reliéfu vyšší a členitější, tím více se vláknitá struktura raženého materiálu musí protáhnout. Pokud není zvolen vhodný materiál či tvar reliéfu, dochází k většímu popraskání vnějších vrstev materiálu, a to nejen na vrcholku reliéfu, ale často i na jeho úpatí. POVRCHY, ZE KTERÝCH PŘECHÁZÍ ZRAKNa druhé straně spektra luxusních obalů stojí naopak velmi výrazné designy obalů. Výraznost může být zvýrazněna využitím sladěných barevných odstínů nebo kovovým leskem, který přitahuje zrak mnohem více. Metalické efekty konečný spotřebitel vnímá jako synonymum výjimečnosti, určitého luxusu, ale často i jako potvrzení důvěryhodnosti produktu. Často bývají vnímány i ve spojení s produktem či značkou. Zářivého efektu, ať už celoplošného, či pouze parciálního, lze dosáhnout několika způsoby. K nejčastějším patří kašírování metalické fólie, metalizace obarveným či neobarveným hliníkovým pigmentem s následným lakováním, přenos pigmentu z razicí fólie nebo tisk motivu metalickou barvou. K nejvíce využívaným metalickým odstínům patří zlatá či stříbrná. Tedy barvy, které jsou vnímány již po staletí jako představitelé bohatství, moci či konzervatismu v tom nejlepším slova smyslu. Na druhou stranu kovový vzhled je zdrojem inovací, ale opět ve spojení s určitou výjimečností.Vedle metalizovaných barev, vrstev či fólií na spotřebitele u obalu luxusně působí i hologramy, fl uorescenční, difrakční či perleťové odstíny. Čím jsou klasické fl uorescenční barvy intenzivněji osvíceny, tím je zesílen jejich lesk. Neplatí to však zdaleka u všech. Některé z těchto barev absorbují pouze část spektra, např. pouze UV světlo, za běžného denního světla tedy žádnou barvu nevykazují. Perleťové barvy obsahují velmi jemnou frakci perleťového pigmentu. I zde po celou dobu tisku musí být dosaženo konstantní konzistence, důležitý je tedy proces míchání, tak aby těžší pigment nezůstával v dolních partiích barvy. Výsledný vjem použití těchto barev je závislý nejen na typu a velikosti pigmentu, ale i na struktuře a kvalitě potiskovaného materiálu, který by měl mít uzavřený povrch, aby byl co nejhladší, bez nebo s omezeným leskem (vhodné jsou především matné povrchy).Irena BurdováDárkové balení dnes často nahrazují papírové tašky, jejichž design může podpořit emoce, které má dárek vyvolat.