Page 26 - Demo
P. 26
26Všeobecně se očekává, že Biedronka vstoupí na nový trh s útočnou reklamou. Avšak experti, které v minulých týdnech oslovil slovenský časopis Trend, si nemyslí, že by příchod nového „hráče“ Slovákům automaticky přinesl nižší ceny potravin. Už proto, že jeho podíl na trhu bude zpočátku velice nízký. Konkurovat cenami bude pro Biedronku problém, aniž by to výrazně neovlivnilo její hospodaření. Slovenští experti poukazují na to, že polský diskont vstoupí na vysoce vyspělý a „přehuštěný“ maloobchodní trh, na němž se pevně etablovaly zahraniční řetězce. Největší podle tržeb jsou Lidl, Kaufl and a Tesco.Slovenští spotřebitelé se musejí připravit na útočnou reklamní kampaň Biedronky. Ta začátkem letošního února v Polsku prostřednictvím nočních SMS zpráv zákazníkům porovnávala vlastní cenovou nabídku s cenami Lidlu, svého největšího rivala. Ten se proti tomu ohradil a tvrdil, že Biedronka poskytuje spotřebitelům zavádějící informace. Řetězce na Slovensku na vstup polské konkurence zřejmě odpoví silnější marketingovou podporou svých aktivit, mohou také dlouhodobě snížit ceny vybraného zboží, ale očekávat nějaké plošné snížení cen je velice nepravděpodobné.Prezident slovenského svazu obchodu Filip Kasan na serveru trend.sk začátkem roku uvedl, že jakékoli prognózy o případných změnách trhu, které by mohl příchod Biedronky přinést, jsou předčasné. „Slovenské obchodní sítě sdružené ve svazu se budou i nadále snažit oslovovat své zákazníky cenově výhodným zbožím slovenského původu,“ podotkl Kasan.EXPANZE BUDE POKRAČOVAT DO DALŠÍCH ZEMÍBiedronka si na Slovensku zachová svůj polský název (v překladu Beruška). „Tato značka obsahuje silný emotivní náboj. V Polsku ji milujeme, neboť vyvolává spoustu hřejivých pocitů,“ vyjádřil se pro server wiadomoscihandlowe.pl Luis Araujo, generální ředitel Biedronky.Mateřská společnost Jerónimo Martins sídlící v Lisabonu podle něj výhledově hodlá uvést svoji polskou značku v dalších zemích. Ve svých dlouhodobých plánech uvažuje o Rumunsku a také Ukrajině. „Internacionalizace naší značky bude určitě pokračovat, neboť Biedronka potřebuje pro svůj rozvoj širší prostor,“ dodal Araujo. Pro expanzi na Slovensko, jehož maloobchodní trh s potravinami je silně koncentrován, podle něj hovoří jak geografi cká blízkost, tak i velice podobná nákupní kultura. Araujo za velkou výhodu považuje, že Slováci už dlouho jezdí do Polska za levnějšími nákupy, takže jsou dobře obeznámeni se sortimentem i cenami Biedronky. Polský řetězec už zahájil na Slovensku nábor zaměstnanců také prostřednictvím hojně navštěvovaného portálu profesia.sk. Například nákupčím nabízí kolem 2 000 eur hrubého měsíčně, analytik controlingu si může přijít asi na 2 300 eur. Nejvíc se cení manažer IT infrastruktury se mzdou až 3 500 eur měsíčně.Řetězci Biedronka koncem roku 2022 v Polsku patřilo 28 % trhu s rychloobrátkovým zbožím, loni přidala zhruba jedno procento. Doma provozuje přes 3 500 prodejen, z toho 1 100 ve městech.ičOBCHODNA SLOVENSKO PŘICHÁZÍ POLSKÁ BIEDRONKAPRVNÍ PRODEJNY BIEDRONKY BY SE MĚLY OBJEVIT V BRATISLAVĚ, KOŠICÍCH, BANSKÉ BYSTRICI, TRNAVĚ A ŽILINĚ. KONKRÉTNÍ LOKALITY ZATÍM ZNÁMY NEJSOU.Svůj příchod na Slovensko avizovaný loni na podzim letos v březnu potvrdil polský diskontní řetězec Biedronka, jehož majitelem je portugalská společnost Jerónimo Martins, podnikající ještě v Kolumbii. Ovšem klíčová pro jeho hospodaření je právě Biedronka, která se podílí na jeho celkových tržbách více než 70 % a na provozním zisku EBITDA více než 80 %.Biedronka si na Slovensku zachová svůj polský název.TRŽBY NEJVĚTŠÍCH ŘETĚZCŮ NA SLOVENSKU (mld. eur)Zdroj: FinStatZdroj: Jerónimo MartinsPOSTAVENÍ POLSKÉHO DISKONTU V MATEŘSKÉ SPOLEČNOSTI (údaje v mld. eur)Společnost 2018 2019 2020 2021 2022Lidl 1,2 1,4 1,5 1,7 1,89Tesco 1,4 1,4 1,4 1,5 1,64Kaufl and 1,1 1,2 1,3 1,4 1,54Coop 1,2 1,2 1,4 1,4 1,53Billa 0,6 0,7 0,7 0,7 0,78Ukazatel 2022 2023Tržby Jerónimo Martins 25,4 30,6 z toho Biedronka 17,6 21,5Zisk EBITDA skupiny 1,9 2,2Foto: Shutterstock.com / Remigiusz Gora z toho Biedronka 1,54 1,84