Page 21 - Demo
P. 21


                                    21OBCHODsecurity, ať už směrem k obchodníkům, nebo ke koncovým uživatelům. Je třeba pamatovat na to, že kybernetický útok může přijít odkudkoliv. Útočníci vždy hledají nejslabší místo, kterým zaútočí. Může jít o zaměstnance, koncového zákazníka či dodavatele. Je lepší útokům předcházet, než je pak muset následně řešit. M. Dolejš: Máme také například k dispozici software, který prověří obchodníka, než začne poskytovat službu akceptace platebních karet. Umělá inteligence vyhodnotí stupeň zabezpečení webu obchodníka a zpracuje acquirerovi analýzu, zda je web obchodníka bezpečný a zda může bez problémů do svého digitálního prostředí implementovat platební bránu.T. Večerek: Jeden z našich produktů umí zjistit a předat obchodníkovi informaci o tom, zda je za nově vytvářeným zákaznickým účtem skutečná osoba, nebo zda se jedná o pokus o vytvoření podvodného účtu.  Retail se dnes posunul od prodejny do omnichannel nebo čistě online prostředí, kde jde o rychlost a bezpečnost plateb. Jaké služby v tomto směru obchodníci nejvíce využívají?M. Dolejš: Určitě je to právě využití dat, která e-commerce obchodníkovi umožňují predikovat potřeby zákazníka, aby mu dokázal nabídnout zboží, které potřebuje, a zbytečně ho neoslovoval s nabídkami, které jsou mimo jeho zájem. Dalším žádaným produktem jsou testovací služby. Na testovací skupině zákazníků umožňují vyzkoušet si předem, zda bude například marketingová kampaň úspěšná, zda u zákazníků zafunguje v masovém měřítku.T. Večerek: Nových technologií je celá řada, ale společným jmenovatelem rozvoje a inovací je vytvářet prostředí pro co nejjednodušší, nejrychlejší a nejbezpečnější bezhotovostní placení. I proto máme platební metodu Click to Pay, která je bezpečná a rychlá. Zkoušíme také technologie jako Biometric Checkout, které umožní zaplatit úplně bez platebního nástroje na základě identifi -kace pomocí obličeje nebo jiného biometrického indikátoru. Může to být i prosté mávnutí ruky. Testování začalo v našich laboratořích v Latinské Americe.M. Dolejš: Z našeho pohledu je to otázka roku nebo dvou, kdy v blízké budoucnosti by taková novinka mohla vstoupit jako pilotní projekt také na trh v České republice. Český trh má všeobecně rychlou adopci novinek v oblasti platebních technologií a inovacím se u nás velmi daří. Platba kartou je dnes pro zákazníka samozřejmostí. Přesto se jí někteří obchodníci stále brání. Lze vyčíslit o kolik procent zákazníků a tržeb tak přicházejí?M. Dolejš: Pokud obchodník akceptuje platby kartou, tak dle našich zkušeností platba kartou v určitých segmentech výrazně napomáhá růstu velikosti nákupního košíku zákazníka. Podle našich údajů se tento nárůst pohybuje od 13 až do 18 procent, záleží na segmentu podnikání.T. Večerek: Ze všech dostupných statistik vyplývá, že bezhotovostní platby jsou dlouhodobě na vzestupu a lidé je vnímají jako primární způsob placení. V Česku bylo v roce 2023 podle Sdružení pro bankovní karty takřka 324 tisíc platebních terminálů, před pěti lety to bylo 199 tisíc terminálů. Za rok 2023 se uskutečnilo u obchodníků 2,66 miliardy transakcí, za rok 2018 jen 1,02 miliardy. Platební karty používá více než 90 procent Čechů a v Česku je nyní vydáno rekordních 15,3 milionu platebních karet.M. Dolejš: Akceptace platebních karet je ovlivněna i technologickým vývojem. Například použití mobilního telefonu jako platebního terminálu otevřelo možnosti využití platebních karet i u těch nejmenších obchodníků a podnikatelů.T. Večerek: Z našich průzkumů vyplývá, že 66 % zákazníků odradí, pokud obchodník neakceptuje platbu kartou. Tématem napříč obory, retail nevyjímaje, jsou možnosti využití umělé inteligence. Jak pracuje AI pro Mastercard?M. Dolejš: Umělou inteligenci využíváme pro zajištění bezpečného průběhu platby a také k autentizaci uživatele. Ověřujeme například, že zákazník je skutečným držitelem karty a je oprávněn provést platbu. Vyhodnocujeme také, zda má danou transakci držitel karty nastavenou jako povolenou a je možné transakci schválit (autorizovat). AI nám pomáhá nejen ve snižování fraudů, ale také v oblasti ověření identity. T. Večerek: Jako Mastercard dbáme na to, aby AI pracovala ve prospěch našich klientů a partnerů. V rámci naší globální sítě jsme umělou inteligenci zavedli již v roce 2016 jako jeden z nástrojů technologické infrastruktury. To výrazně snížilo četnost podvodů. AI využíváme, abychom chránili naše uživatele, týká se to 143 miliard transakcí ročně. AI nám pomáhá zabraňovat energetickým útokům a zločinům. I díky využití umělé inteligence Mastercard od 1. dubna 2024 zrušil povinnost bank, aby na platebních kartách byl magnetický proužek. Počátkem roku jste představili celoevropské řešení pro nabíjení elektromobilů. V čem spočívá?M. Dolejš: Snažíme se celosvětově hledat partnery, abychom vytvořili jednotný standard, který bude fungovat globálně. Aby bylo možné na kterékoli dobíjecí stanici využít platbu kartou, ať už bezkontaktně na platebním terminálu, nebo v on-line prostředí. V praxi dnes zákazníci čelí tomu, že poskytovatelé dobíjecích stanic využívají různé způsoby platby za dobití a na trhu chybí jednotný standard. To se snažíme změnit a takovýto standard vytvořit. T. Večerek: I proto jsme navázali partnerství s Last Mile Solutions, kteréumožní provozovatelům dobíjecích stanic jednoduše sjednotit uživatelskou zkušenost a zjednodušit integraci jednotlivých dobíjecích stranic a platebních terminálů i samotné zpracování transakcí.ek
                                
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25