Page 28 - Demo
P. 28
28OBCHODEvropa m%u00e1 mezi 250 nejv%u011bt%u0161%u00edmi maloobchodn%u00edmi spole%u010dnostmi 89 z%u00e1stupc%u016f s%u00a0celkov%u00fdmi p%u0159%u00edjmy z maloobchodn%u00edho podnik%u00e1n%u00ed 2,03 bil. USD, co%u017e je 33,6%u00a0% glob%u00e1ln%u00edho ukazatele. Severn%u00ed Amerika, kam studie zahrnuje USA a Kanadu s%u00a085%u00a0z%u00e1stupci a souhrnn%u00fdm p%u0159%u00edjmem 2,96%u00a0bil. USD, vykazuje skoro polovi%u010dn%u00ed pod%u00edl (49,2%u00a0%). Na Asii a Tichomo%u0159%u00ed p%u0159ipad%u00e1 sedmina z on%u011bch 6,03 bil. USD, Latinsk%u00e1 Amerika p%u0159edstavuje 2,3%u00a0% a Afrika s Bl%u00edzk%u00fdm v%u00fdchodem 1,1%u00a0%.Pr%u016fm%u011brn%u00e1 %u010dist%u00e1 ziskov%u00e1 mar%u017ee v r%u00e1mci TOP 250 v roce 2023 proti p%u0159edchoz%u00edmu roku stoupla o 0,6 procentn%u00edho bodu na 3,7 %. Nejv%u00edce k tomu p%u0159isp%u011bl sektor od%u011bv%u016f, obuvi a dopl%u0148k%u016f %u2013 v pr%u016fm%u011bru 9,8%u00a0% %u2013 a pak rozmanit%u00fd sektor %u201ezbo%u017e%u00ed pro dom%u00e1cnost a voln%u00fd %u010das%u201c (zahrnuje mj. dom%u00e1c%u00ed spot%u0159ebi%u010de, spot%u0159ebn%u00ed elektroniku, sportovn%u00ed vybaven%u00ed, pot%u0159eby pro kutily, hra%u010dky...) s ukazatelem 5,3 %.Zhruba t%u0159i %u010dtvrtiny spole%u010dnost%u00ed ve sv%u011bt%u011b (74 %) v roce 2023 zaznamenaly r%u016fst maloobchodn%u00edch p%u0159%u00edjm%u016f, z toho 56 z nich r%u016fst dvoucifern%u00fd. %u010cist%u00fd zisk vyk%u00e1zalo 193 spole%u010dnost%u00ed. Po%u0159ad%u00ed na prvn%u00edch %u0161esti m%u00edstech se ve sledovan%u00e9m roce nezm%u011bnilo. N%u011bmeck%u00e9 spole%u010dnosti pod hlavi%u010dkou Aldi na 7.%u00a0m%u00edst%u011b si polep%u0161ily o dv%u011b p%u0159%u00ed%u010dky, o%u00a0jeden stup%u00ednek klesly %u010d%u00ednsk%u00fd internetov%u00fd obchodn%u00edk JD.com a americk%u00fd prodejce drogistick%u00e9ho zbo%u017e%u00ed a l%u00e9%u010div Walgreens Boot Alliance. Mezi prvn%u00edch 10%u00a0spole%u010dnost%u00ed se posunula americk%u00e1 CVS Health.EVROPA: SKOKANEM JSOU SUPERMARKETY DINO POLSKAMaloobchodn%u00ed spole%u010dnosti s%u00eddl%u00edc%u00ed v%u00a0Evrop%u011b zv%u00fd%u0161ily v roce 2023 souhrnn%u00fd p%u0159%u00edjem o 4,7 % na 2,03 bil. USD, co%u017e p%u0159edstavovalo 33,6 % celkov%u00e9ho p%u0159%u00edjmu v%u0161ech 250%u00a0spole%u010dnost%u00ed.Pokud jde o jednotliv%u00e9 zem%u011b, z hlediska r%u016fstov%u00e9 dynamiky se nejl%u00e9pe da%u0159ilo obchodn%u00edk%u016fm v N%u011bmecku (r%u016fst p%u0159%u00edjm%u016f z%u00a0maloobchodn%u00ed %u010dinnosti o 11,4 %) a ve %u0160pan%u011blsku (o 10,6 %). Spole%u010dnosti se s%u00eddlem v Brit%u00e1nii rostly o 8%u00a0%.Z potravin%u00e1%u0159sk%u00fdch %u0159et%u011bzc%u016f zaznamenal nejrychlej%u0161%u00ed meziro%u010dn%u00ed dynamiku %u0159et%u011bzec supermarket%u016f Dino Polska, jeho%u017e p%u0159%u00edjmy proti roku 2022 vzrostly o 29,6%u00a0% a p%u0159es%u00e1hly 6,5 mld. USD (184. p%u0159%u00ed%u010dka v%u00a0glob%u00e1ln%u00edm %u017eeb%u0159%u00ed%u010dku). %u010cist%u00e1 ziskov%u00e1 mar%u017ee %u0159et%u011bzce %u010dinila 5,5 %.Evropsk%u00e9 maloobchodn%u00ed spole%u010dnosti v%u00a0roce 2023 dos%u00e1hly pr%u016fm%u011brn%u00e9 %u010dist%u00e9 ziskov%u00e9 mar%u017ee 3,6 % (o 0,1 bodu v%u00edce ne%u017e o%u00a0rok d%u0159%u00edve). Jde o druh%u00fd nejlep%u0161%u00ed ukazatel za Severn%u00ed Amerikou (4 %). Dvoucifernou mar%u017ei vyk%u00e1zaly maloobchodn%u00ed prodejci luxusn%u00edho zbo%u017e%u00ed (nap%u0159. Hermes, EVROP%u0160T%u00cd HR%u00c1%u010cI DR%u017d%u00cd T%u0158ETINU GLOB%u00c1LN%u00cdHO MALOOBCHODURETAILU DOMINUJ%u00cd EVROPSK%u00c9 A%u00a0SEVEROAMERICK%u00c9 SPOLE%u010cNOSTI POD%u00cdLEJ%u00cdC%u00cd SE NA%u00a0SOUHRNN%u00c9M P%u0158%u00cdJMU TOP 250 CELKEM 83%u00a0%.P%u0159%u00edjmy 250 nejv%u011bt%u0161%u00edch retailer%u016f sv%u011bta v roce 2023 meziro%u010dn%u011b nomin%u00e1ln%u011b stouply o 3,6 % na 6,03 bil. USD., v%u00a0roce 2022 to bylo 8,3 %. Vypl%u00fdv%u00e1 to z %u017eeb%u0159%u00ed%u010dku poradensk%u00e9 fi rmy Deloitte %u201eGlobal Powers of Retailing, 2025%u201c. Pr%u016fm%u011brn%u00e1 %u010dist%u00e1 ziskov%u00e1 mar%u017ee se v roce 2023 zlep%u0161ila na 3,7 % proti p%u0159edchoz%u00edm 3,1 %.TOP 10 MALOOBCHODN%u00cdCH SPOLE%u010cNOST%u00cd (podle p%u0159%u00edjm%u016f, rok 2023, mld. USD)Pozn.: n/a %u2013 %u00fadaj nen%u00ed k dispozici Zdroj: DeloitteSpole%u010dnost (zem%u011b) Maloobchodn%u00ed p%u0159%u00edjmy, mld. USDMeziro%u010dn%u011b, % Pr%u016fm%u011brn%u00e9 tempo r%u016fstu 2018%u20132023, %Pod%u00edl zahr. trh%u016f na p%u0159%u00edjmech, %%u010cist%u00e1 ziskov%u00e1 mar%u017ee, %1. Walmart, USA 648,1 6 4,7 31,8 2,52. Amazon.com (e-commerce), USA 251,9 5,4 12,4 31,2 5,33. Costco Wholesale, USA 242,3 6,8 11,3 27,1 2,64. Schwarz Group, N%u011bmecko 177 8,9 9,4 71,8 n/a5. Home Depot, USA 152,7 -3 7,1 8,2 9,96. The Kroger, USA 148,9 1,1 4,4 1,8 1,47. Aldi Einkauf a Aldi International Services, N%u011bmecko 123,6 8,7 9 69 n/a8. JD.com, %u010c%u00edna 122,9 0,7 15,9 0 2,19. Walgreens Boot Alliance, USA 121,2 1,2 1,8 9 -2,510. CVS Health Corp., USA 116,8 9,5 6,8 0 n/aSouhrn za TOP 250 6 027,2 3,6 6,2 25,4