Page 13 - Demo
P. 13


                                    13první příčku se dostaly obavy z válečného konfl iktu (42 %), třetí je chudoba a sociální nerovnost (26 %). Meziročně klesají obavy z růstu cen spojených s bydlením (vč. energií a vody), dále pak cen potravin a stravovacích a ubytovacích služeb.Od září 2023 klesl podíl domácností, které musely kvůli cenám energií výrazně omezovat rodinné rozpočty. Naopak roste podíl domácností, kde je dopad cen energií na rozpočet jen malý nebo žádný (28 %, v září 2023 22 %). Během roku 2024 očekávají domácnosti pokles cen energií (38 % očekává pokles, 27 % růst cen). V dlouhodobějším horizontu 3 až 5 let však panuje nejistota, domácnosti očekávají opětovný růst cen energií (44 % růst, 26 % pokles).Nějaká úsporná či investiční opatření za poslední rok realizovalo 60 % domácností, v průměru jim to přineslo úsporu 8 000 Kč za rok. Polovina domácností plánuje realizovat úsporná opatření i do budoucna,“ říká Michal Straka, produktový ředitel Ipsos. Z konkrétních úsporných opatření domácnosti praktikovaly rychlé větrání, sprchování místo vany nebo snížení teploty v domácnosti. Z investičních opatření nejčastěji domácnosti přistoupily k výměně žárovek či spotřebičů, stavebním úpravám či přechodu na tuhá paliva. K dalším patří investice do fotovoltaiky nebo tepelného čerpadla.ČEŠI CHTĚJÍ PLATIT BEZHOTOVOSTNĚCelých 57 % transakcí v Česku proběhne bez hotovosti a tento podíl by se mohl zvýšit až na 76 %, kdyby zákazníci v 19 % případů nenaráželi na místa, kde bezhotovostní platby nepřijímají. Až dvě třetiny zákazníků přitom takové podniky od nákupu odrazují. Ukazují to čerstvá data z průzkumu společnosti Mastercard.I když počet obchodníků, kteří přijímají bezhotovostní platby, dlouhodobě roste, stále existují místa, kde zákazníci kartou nezaplatí. Nejčastěji zmiňují lékařské nebo zubní ordinace (35 %), trhy (29 %) nebo kadeřnické a kosmetické salony (23 %). Mezi další místa, kde zákazníkům možnost platby kartou často chybí, patří restaurace, kavárny nebo státní a obecní úřady. Nákupy v obchodech v Česku Výběry z bankomatů v ČeskuOn-line nákupy v e-shopech Nákupy v obchodech v zahraničí Výběry z bankomatů v zahraničí Cash back – výběry hotovosti v obchodech TRENDY & TRHYZdroj: MastercardJAK ČEŠI VYUŽÍVAJÍ PLATEBNÍ KARTY93 ‡ y E #  %
                                
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17