Page 17 - Demo
P. 17


                                    17JE NAČASE SI POSVÍTIT NA TERITORIÁLNÍ OMEZOVÁNÍ NABÍDKY Představte si situaci, že vycestujete do zahraničí a chcete si tam koupit boty. Ty vám však neprodají s tím, že si je musíte pořídit jen v České republice. Je to sice absurdní, ale v obchodním styku mezi nadnárodními výrobci a obchodníky v Evropě bohužel zcela běžná záležitost. Princip této skryté nekalé praktiky, jež porušuje jeden z hlavních pilířů fungování Evropské unie – volný pohyb zboží –, spočívá v tom, že nadnárodní výrobce omezí možnost odběratele nakoupit zboží v kterékoli zemi EU s tím, že ho odkáže na národního distributora jako jedinou možnost, jak daný výrobek získat. Vytváří tak podmínky ke skryté dvojí kvalitě i k bezdůvodným cenovým rozdílům, kdy například českému obchodnímu řetězci zabrání nakoupit u německého výrobce s odkazem na to, že výrobek stejné značky musí koupit u distributora určeného pro domácí trh.BITI JSOU SPOTŘEBITELÉNa celé této nekalé aktivitě výrobců jednoznačně tratí především spotřebitelé, které toto neférové jednání vyjde ročně v přepočtu na téměř 350 miliard korun ve zbytečně vysokých cenách. To znamená, že pokud by se podařilo nastartovat fungování jednotného evropského trhu, dosažené úspory by se zcela jistě pozitivně propsaly i do peněženek nakupujících. Obchodníci na tento palčivý problém upozorňují dlouhodobě, a dokonce vyzvali českou vládu v souvislosti s kauzou dvojí kvality potravin k přijetí konkrétních opatření, jež by vedla k nápravě. Je smutné, že zatímco producenti využívají všech vymožeností volného trhu při nákupu surovin, pro koncového spotřebitele jako by evropský volný trh prakticky neexistoval. Právě zákaz diskriminace a vytváření obchodních překážek patří mezi klíčové zásady jednotného vnitřního trhu EU. Spotřebitel má právo nakoupit zboží ve stejné kvalitě a s ohledem na náklady za srovnatelnou cenu bez ohledu na zemi či region, kde žije. Nadnárodní výrobci, kteří díky jednotnému trhu soustředili výrobu do více lokalit, často požadují, aby obchodníci nakupovali jejich produkty pouze prostřednictvím národního distributora, jenž je většinou jejich dceřinou společností. Nejenže přitom stanovují rozdílné ceny pro každý trh, ale také rozhodují o tom, které produkty z jejich sortimentu a v jakém složení budou v dané zemi k dispozici. Vzhledem k tomu, že jednotný evropský trh existuje již více než 30 let, bylo by záhodno, aby konečně začal fungovat pro všechny.OBŘÍ POKUTABlýskáním na lepší časy by mohla být pokuta fi rmě Mondelez, kterou udělila Evropská komise po dlouhém prověřování. Dala tak najevo, že podnikání v Evropské unii má svá pravidla, a pokud chceme využívat výhody volného trhu, musíme také dodržovat jeho principy. Firma za své nekalé praktiky zaplatí v přepočtu více než 8,3 miliardy korun. Za podobné jednání byla už dříve potrestána největší pivovarnická skupina AB InBev pokutou ve výši 5 miliard korun. Mondelez má ve svém portfoliu značky, jež mají za sebou dlouhou národní historii a jsou mezi zákazníky velmi oblíbené. V Česku to je třeba tradiční Opavia nebo původně slovenská značka Figaro, ale také Milka, Oreo, Toblerone či TUC. Firma však stanovovala pro své výrobky různé ceny v jednotlivých evropských zemích a v rozporu s volným pohybem zboží v EU bránila obchodníkům, aby výrobky fi rmy Mondelez nakupovali tam, kde jsou nejlevnější. BUDOUCNOST UKÁŽEPříležitostí pro ráznou změnu tohoto nešvaru jsou nadcházející volby do Evropského parlamentu. Nová Evropská komise, která z nich vzejde, musí nadnárodním výrobcům nastavit jasné mantinely a dát najevo, že tu není pro ně, ale pro všechny občany unijních zemí. Je ale důležité, aby se tématu územního omezování dodávek věnovaly i jednotlivé členské státy. Česká republika je součástí koalice zemí, jež chtějí rozbíjení jednotného evropského trhu řešit. Čeští zákazníci mají bohužel díky svým nákupům potravin v zahraničí s rozdílnými cenami neblahé zkušenosti. Tuzemské ministerstvo průmyslu a obchodu se už jednoznačně postavilo na stranu zákazníků, což vnímáme jako dobrý signál a ceníme si toho. O tom, že téma je skutečně důležité i na celounijní úrovni, svědčí fakt, že se mu věnuje i nedávno publikovaná a dlouho očekávaná zpráva o jednotném evropském trhu.Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČRwww.socr.czEvropská komise potrestala za zneužívání své silné pozice společnost Mondelez pokutou v přepočtu přes 8,3 miliardy korun.Foto: Shutterstock.com / JHVEPhoto
                                
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21