Page 12 - Demo
P. 12


                                    12TRENDY & TRHYSPOTŘEBITELSKÉ TRENDYPŘI PLACENÍ STÁLE VÍCE PREFERUJEME NOSITELNOU ELEKTRONIKU Nákupní zvyky českých zákazníků se mění: bez chytrého mobilu se drtivá většina lidí neobejde a prakticky ho nedává z ruky. To se projevuje i na rychlém růstu popularity placení mobilem, které vyzkoušelo už 44 % Čechů – víc než dvojnásobek oproti roku 2019. Zvyšuje se i oblíbenost chytrých hodinek, které k placení využívá 15 % zákazníků, přičemž i tento podíl každoročně pravidelně roste. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Mastercard. Proměna platebních návyků českých zákazníků pramení i z toho, jaké předměty u sebe jsou zvyklí nosit. Zatímco před pěti lety u sebe 80 % lidí vždy mělo peněženku s hotovostí, podle posledních dat je to už jen 67 %. Podobný vývoj je vidět také u běžných platebních karet. Naopak chytrý mobilní telefon s sebou vždy bere 87 % lidí, když vychází z domu. „Vnímáme potřebu zákazníků platit pohodlně a bezpečně, proto spolu s našimi partnery z řad bank i dalších technologických společností podporujeme rozvoj nových platebních metod, například platebních prstenů, které má člověk vždy doslova po ruce, nemusí se nabíjet a jsou v porovnání s jinými chytrými přístroji i velmi cenově dostupné,“ nastiňuje Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko. Ze všech trendů a statistik vyplývá, že po nositelné elektronice, kterou jde i platit, je mezi zákazníky rostoucí poptávka. Společnost Mastercard proto spustila již vloni jednoduchý aktivační program pro banky s názvem Wallet Express, který většina českých bank využila. Díky tomu můžeme v nejbližší době očekávat uvedení na trh nových značek nositelné elektroniky s možností placení.RESTAURACE JDOU VSTŘÍC POPTÁVCE PO VEGANSKÉ A VEGETARIÁNSKÉ STRAVĚAž 94 % restaurací uvádí, že do svého jídelního lístku zařazují bezmasé alternativy pokrmů. Vyplývá to z výsledků průzkumu Barometr FOOD mapujícího stravovací návyky Čechů. Vstříc ale provozovny vycházejí i celiakům, pro které 57,1 % z nich připravuje bezlepkové pokrmy. Ve většině (70 %) případů si zákazníci mohou vybrat z jednoho až dvou takových jídel. Ačkoliv potravinová gramotnost stoupá, ke změně spotřebitelského chování v praxi sama nestačí. Na každodenní bázi může zdravé stravovací návyky v době oběda podpořit především zaměstnavatel. „Pro zaměstnavatele je podpora alternativní stravy klíčová, protože poptávka po ní neustále roste, a to zdaleka nejen mezi mladšími zaměstnanci. Vedle zdravotních faktorů je navíc úzce spjata třeba i s otázkami udržitelné výroby a spotřeby. Péče o zdraví zaměstnanců, a to včetně výběru optimálního jídelníčku, je dnes jedním z nejdůležitějších způsobů, jak může zaměstnavatel efektivně posílit svoji značku,“ uzavírá Tomáš Prouza, viceprezident Hospodářské komory ČR.FOOD-WASTE V ČR A VE SVĚTĚKaždoročně se dle údajů Organizace pro výživu a zemědělství vyhodí jedna třetina vyprodukovaných potravin, která se 8 % podílí na produkci emisí CO2. Jen Evropané ročně vyhodí přes 153 mil. tun potravin. Každý Čech dle Ministerstva životního prostředí ročně vyhodí 91 kg potravin, za celou ČR jde o 1,9 mil. tun ročně. V Česku si platformy na záchranu jídla v posledních letech vydobyly stabilní pozici a objem jídla, který zachrání, každým rokem výrazně roste. Dokládají to i data z platformy Nesnězeno. Z nich vyplývá, že Češi již zachránili v ČR přes 650 tun potravin v celkové hodnotě bezmála 52 mil. Kč (v rámci 500 tis. balíčků potravin). Čtvrtinu prodaných balíčků na platformě Nesnězeno tvoří jídla z restaurací, 18 % pekárny, 27 % obchody s jídlem, 20 % kavárny a 7 % pak cukrárny. Ze 72 % se nabízejí zpracované potraviny. V 54 % dodávají balíčky jednotliví podnikatelé a podniky, 46 % pochází z řetězců. V rámci partnerství s Penny Česká republika nabízí zlevněné jídlo na Nesnězeno už 200 prodejen. Ve spolupráci se Starbucks pak během čtyř let platforma zachránila už 35 000 balíčků s neprodaným jídlem. Do programu se zapojil i hotel Hilton, pekařství Paul, La Donuteria, Minit, Forky's, Trdlokafe, Cukrářství Martinák nebo Goodlok a mnoho dalších.ČEŠI A ENERGETICKÉ ÚSPORYPodle výzkumu Ipsos Consumer Sentiment Tracker obavy z infl ace od června 2022 kontinuálně klesají, aktuálně se rostoucích cen obává 37 % Čechů. Na JAK ČEŠI VYUŽÍVAJÍ PŘI PLACENÍ MOBILNÍ ELEKTRONIKU2019 2020 2021 2022 2023Platba mobilem19 % 27 % 32 % 39 % 44 %Platba hodinkami– 8 % 10 % 12 % 15 %Zdroj: Mastercard
                                
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16