Page 56 - Demo
P. 56
56PERSONÁLNÍ MANAGEMENT Mění se nějak trh práce v roce 2024 oproti uplynulým letům? Jaké trendy se budou prosazovat a jaké faktory to budou ovlivňovat?Trh práce v roce 2024 a i dalších letech bude silně ovlivňovat stárnutí populace a nedostatek absolventů středních a vysokých škol. Firmy se musí novým demografi ckým realitám přizpůsobit. S rostoucím počtem starších zaměstnanců budou hledat způsoby, jak efektivně využít jejich zkušeností a know-how a jak nastavit mezigenerační spolupráci. Další výzvou, kterou fi rmy letos budou řešit, je ekonomický tlak na zachování mzdových nákladů a nedostatek pracovníků. Musí nalézt rovnováhu mezi konkurenceschopnými platovými podmínkami a minimalizací nárůstu mzdových nákladů. Mají-li fi rmy na tyto trendy fl exibilně reagovat, musí provést adaptaci náborových strategií, revizi odměňovacích systémů a investovat do rozvoje stávající pracovní síly. Máte už nějaké zkušenosti s využíváním AI v náboru?I přes rostoucí využití umělé inteligence (AI) v náboru zaměstnanců zůstává tato technologie nedostatečně přizpůsobena potřebám Executive Search. Z našich zkušeností vidíme, že AI může limitovaně automatizovat některé části náborového procesu, jako je vyhledávání a fi ltrování kandidátů. Avšak nedokáže plně nahradit přidanou hodnotu konzultanta v oblastech, jako je osobní přístup a porozumění individuálním potřebám klientů.Kromě toho existuje obava ohledně důvěryhodnosti procesu náboru, pokud není zřetelně označeno, že se v něm AI používá. Kandidáti očekávají osobní interakci a poradenství od headhunterů, což zatím AI plně neposkytuje.AI má potenciál vylepšit některé aspekty náboru, ale není schopna úplně nahradit lidský faktor a přínos konzultanta v oblasti Executive Search. Je ale klíčové, aby headhunteři sledovali vývoj této technologie a integrovali ji do svých metod náboru s ohledem na zachování přidané hodnoty pro klienty. Jaká očekávání a požadavky mají kandidáti na své zaměstnavatele? S čím by měly fi rmy počítat?Pro úspěšný náborový proces je klíčové, jakým způsobem se fi rmy prezentují na trhu práce a jakým způsobem jsou vnímány potenciálními kandidáty. Renomé fi rmy není budováno pouze prostřednictvím reklamních kampaní, ale především atmosférou uvnitř organizace a přístupem k zaměstnancům.Firmy by měly počítat s tím, že kandidáti budou hodnotit nejen samotnou pracovní nabídku, ale i to, jaká je fi rma jako zaměstnavatel. Je proto nezbytné investovat do vytváření pozitivní pracovní kultury, podporovat ekologicky udržitelné praktiky, poskytovat možnosti osobního a profesního rozvoje a aktivně se angažovat ve společenských a komunitních iniciativách.Firmy, které dokážou vytvořit atraktivní pracovní prostředí a nabídnout kandidátům skutečně hodnotný zážitek, budou mít výhodu při získávání a udržování talentovaných jedinců v konkurenčním prostředí trhu práce.KANDIDÁTI NEJVÍC OCENÍ FLEXIBILITU A MOŽNOSTI ROZVOJEO VÝVOJI NA TRHU PRÁCE A O MOTIVAČNÍCH FAKTORECH, KTERÉ KANDIDÁTI V NÁBORU PREFERUJÍ, HOVOŘÍME S HEADHUNTERKOU BARBOROU TOMŠOVSKOU, MANAGING DIRECTOR, TOUCHDOWN CZECH REPUBLIC S.R.O.Trh práce se mění. Především tím, že na pracovištích pracuje najednou i pět různých generací. Svou roli v náboru hraje i schopnost učit se novým věcem, zvládat nové technologie. Přichází doba adaptability. Zaměstnavatelé v náboru musí zvažovat i fakt, o jakou osobnost, o jaké talenty a s jakými zkušenosti týmy doplnit, aby byly diverzní, výkonné a přinášely inovace.Foto: archiv