Page 18 - Demo
P. 18
18OBCHODsi představovali, ale pokud jste vydrželi a technologie se osvědčila, dnes už si bez ní vaše fungování možná ani nedovedete představit. A jak je to s umělou inteligencí? Ani ta nebude bez práce. Možná jí dokonce budete mít víc. Ale docílíte výsledků, které vám tuto práci i vynaložený čas zaplatí,“ říká Petr Kavánek. „Pro aplikace založené na umělé inteligenci platí víc než kdy dříve, že kvalitní a detailní data jsou základem. Bez nich nic rozumného nevznikne,“ upozorňuje Petr Kavánek. V této souvislosti dále podotýká, že pokud umělé inteligenci poskytneme pouze data z historických prodejů, nedokáže nám relevantní předpověď prodejů budoucích zajistit. Velmi často se totiž stává, že se výrobek neprodával zkrátka proto, že na prodejně nebyl. Je proto nutné zadat také stav zásob v prodejně a je zapotřebí vědět, kdy v minulosti probíhaly promoce a kdy budou probíhat v budoucnosti. Velký vliv na prodeje mají také akce s roční periodicitou, jako je například „Back to school“, kdy je možné předpokládat, že se budou za rok ve stejnou dobu opět opakovat. AI ZVYŠUJE TRŽBYPředpověď prodejů založená na událostech je díky AI mnohem kvalitnější. „Díky AI umíme efektivně vyhodnotit, jaký vliv událost, jako je třeba promoce, měla a odhadnout, jaký vliv bude mít,“ konstatuje Petr Kavánek. AI umí také využít předpověď poptávky a objednávat podle závozového kalendáře tak, aby zásoba na pobočce neklesla pod minimální hodnotu a pokud možno nepřesáhla tu maximální. Díky tomu AI automatické objednávky patří k nejužitečnějším aplikacím v retailu. Umělá inteligence tak zvyšuje dostupnost zboží, minimalizuje nadzásoby, šetří čas personálu prodejen, zvyšuje zákaznický zážitek, zvyšuje tržby a přitom respektuje planogramy.Určit správný okamžik, kdy v regálu nahradit produkt A produktem B, není snadné. „Díky AI ale můžeme změnu vystavení provést na každé prodejně individuálně a v nejvhodnější čas tak, aby se původní produkt doprodal,“ naznačuje Petr Kavánek. Díky AI je možné také automaticky na základě šablony vygenerovat planogramy přímo na míru jednotlivým prodejnám. Díky tomu je možné přizpůsobit se lokálním specifi kům, což má za následek snížení nadzásob a zvýšení prodejů a v neposlední řadě menší chybovost při implementaci planogramů. „Ani tvorba planogramů v reálném čase pomocí AI už není jen hudbou budoucnosti,“ dodává Petr Kavánek.JAK NA GENERACI Z?To, co zatím umělá inteligence příliš neumí a co je zatím úkolem lidí, je přijít na to, jaké bude nákupní chování mladé dospívající generace. A je zarážející, že až dvě třetiny fi rem nemají žádnou strategii, jak zacílit na generaci Z, tedy lidí, kteří se narodili na přelomu tisíciletí. Jak upozorňuje Zuzana Moudrá Strategist – Samsung, Shoptect, Cheil, je třeba si uvědomit, že pro tuto generaci je používání moderních technologií denním chlebem. Proto je i pro komunikaci s nimi nutné hledat nové způsoby, díky kterým je s nimi možné interagovat. Příznivé ovšem je, že kamenný retail je pro ně součástí digitálního detoxu, což znamená, že rádi fyzicky chodí do obchodů. Mladí se ale chtějí bavit, ne si nechávat prodávat produkty. „Učí se plánovaně odpojovat od digitálních obrazovek, což je příležitost se s nimi propojit v reálných prodejnách a ve věku, kdy si na naše značky dělají názor,“ říká Zuzana Moudrá.Spontánní znalost značek u generace Z dramaticky roste a má také velmi dobrý přehled o tom, které značky jsou takzvaně cool. Do obchodů ji ženou algoritmy a infl uenceři ze sociálních sítí. Platí na ně zážitky a zážitkové eventy, díky kterým si vytvářejí vztah se značkou. A co na ně naopak neplatí? Klasická reklama. U té 79 % dotázaných dokonce tvrdí, že její obsah aktivně blokuje. Generace Z má díky novým technologiím zcela jiné možnosti pro vyhledávání zboží a také je využívá. Pokud se jim něco zalíbí na fotce nebo ve videu, stačí to pouze zakroužkovat a Al jim patřičné zboží najde. Tomuto způsobu dávají dokonce přednost před klasickými vyhledávači. Jak upozorňuje Zuzana Moudrá, důležité je pro ně moci nakupovat kdykoliv a kdekoliv – bez jakéhokoliv omezení. „Když znáte technologie a víte, jak fungují algoritmy, můžete si tyto lidi do obchodů přivést,“ uzavírá Zuzana Moudrá.Pavel Neumann„Mladí se ale chtějí bavit, ne si nechávat prodávat produkty,“ říká Zuzana Moudrá, Strategist – Samsung, Shoptect, Cheil.