Page 32 - Demo
P. 32


                                    32Rozdělení prodejní plochy do různých úseků je nejen logické, ale z hlediska nákupní mise také praktické. A zatímco jeden druh zboží k jeho prodeji kromě atraktivního vystavení prakticky nic jiného nepotřebuje, jiné se lépe prodává, pokud k němu prodavač zákazníkovi „přibalí“ doporučení nebo vysvětlení, proč je pro něj to nejvhodnější. V jistých případech může obsluhovaný úsek přinášet obchodníkovi větší zisk, než kdyby jej nechal bez obsluhy. Stále větší roli při rozhodování, zda se přiklonit k první nebo druhé variantě, nicméně hraje i nedostatek lidské pracovní síly a významný pomocník v podobě umělé inteligence.PRODEJ ZVÝŠÍ ŠIKOVNÝ PRODAVAČObslužný úsek je dnes nezbytný u lahůdek, kde je zboží potřeba nakrájet, zabalit, navážit a mnohdy doporučit nové zboží odbornou obsluhou. „Zákazník je opatrný k nějaké náhlé změně v jeho vyzkoušeném a dobře známém sortimentu. To však může změnit personál prodejny. Obsluhovaný úsek tak může díky šikovné obsluze dokonce prodat více zboží, než pro které si zákazník původně přišel,“ konstatuje Pavel Tacl, majitel společnosti Unita. To je vidět především v nadnárodních řetězcích s rychlým občerstvením, kde obsluhují školení prodavači, kteří vědí, co mají zákazníkovi ještě doporučit. Díky osobním čipům pak pokladna takový personál vyhodnotí a může je dále motivovat. Nicméně, jak upozorňuje Michaela Krulichová, která má ve společnosti Bizerba váhy a systémy na starosti retailovou sekci, trend z poměrně nedávné minulosti, kdy docházelo k výraznému rozšiřování obsluhovaných úseků nebo zřizování nových, se v současné době vyvíjí různými směry. A závisí na typu obchodů a jejich zákaznících. OSOBNÍ PŘÍSTUP SE CENÍVe velkých obchodních řetězcích se od obslužných úseků často upouští. „Hlavním důvodem je nedostatek pracovníků schopných zajistit obsluhu, což je patrné zejména v menších městech, kde se takový pracovník ekonomicky nevyplácí,“ konstatuje Michaela Krulichová. V těchto případech zákazníci spíše preferují předbalené zboží, které obvykle vydrží déle a často i lépe vypadá. Tento přístup odpovídá také potřebám zákazníků, kteří provádějí velké nákupy na delší časové období. Naopak menší prodejny a fi rmy zažívají zvýšenou poptávku po obslužných pultech. „V těchto obchodech zákazníci oceňují osobní přístup, možnost nechat si poradit a cítit, že jim prodejce věnuje individuální péči. Tento trend je zvláště patrný u prodejen, které se zaměřují na kvalitní, řemeslné a jinak hodnotné zboží. V těchto případech se tržby na obslužném pultu zvyšují, a proto se mnoho menších prodejen vrací k tomuto osobnějšímu způsobu prodeje. Například v řeznictvích, kde zákazníci dávají přednost čerstvě krájenému masu na požádání, se zvyšuje poptávka po nářezových strojích s pokročilými funkcemi, jako je integrovaná váha. To zefektivňuje práci prodavačů, šetří čas a zvyšuje spokojenost zákazníků,“ dodává.ZÁKAZNÍK SI VYBERE SÁMNaopak samoobslužný úsek má význam všude tam, kde lze dodržet všechna hygienická pravidla a kde si může zákazník sám vybrat zboží, které se mu vizuálně líbí, a nezdržuje tak potřebnou obsluhu. „Kromě veškerého regálového baleného zboží či lahvového sortimentu to může být úsek s kusovým pečivem nebo zeleninou, kde si zákazník sám vybere vzhledově preferované kusy a může si zeleninu i sám zvážit a označit štítkem s cenovkou,“ podotýká Pavel Tacl. Pokud se jedná o samoobslužný úsek s občerstvením, upozorňuje však na jedno možné riziko. „Zde je třeba brát vždy v úvahu větší ztrátovost než při výdeji s obsluhou. Vynalézavost lidí nemá hranic. Na každé opatření se brzy najde řešení… I tak lze ale říci, že ve větších obchodních centrech s větším množstvím zákazníků přinášejí samoobslužné ostrůvky pro teplé občerstvení větší tržby v kratším čase, protože obsluha za pultem je schopná vydávat najednou jídlo jen pro jednoho zákazníka. Větší objem tržeb u samoobsluhy pak větší riziko ztrát částečně eliminuje.KONEC DOBRÝ, VŠECHNO DOBRÉSpeciální místo v prodejně tvoří pokladní zóna, která bývá posledním místem, OBSLUHOVANÉ ÚSEKY MAJÍ STÁLE SVÉ MÍSTOZPŮSOB PRODEJE OVLIVŇUJE NEDOSTATEK LIDSKÉ PRACOVNÍ SÍLY, POSTUPUJÍCÍ DIGITALIZACE I UMĚLÁ INTELIGENCE.Část zákazníků si do prodejny přichází pro zboží i radu prodavače, část, a to zejména kvůli úspoře času, dává přednost rychlému nákupu v úsecích bez obsluhy. Kdy má význam zřizovat nebo udržovat úseky s obsluhou a kdy se bez ní obchodník obejde?„Obsluhovaný úsek může díky šikovné obsluze prodat více zboží, než pro které si zákazník původně přišel,“ říká Pavel Tacl, majitel společnosti Unita. VYBAVENÍ, TECHNIKA, DESIGN
                                
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36