Page 35 - Demo
P. 35
SORTIMENTRYCHLÝ NÁRŮST PRODEJŮ VÝROBKŮ BEZ LAKTÓZYNejrychleji za posledních pět let rostly podle Spotřebitelského panelu GfK bezlaktózové výrobky. Dlouhodobě se jim daří získávat nové kupující, rozšiřuje se také sortiment. „Lakto free“ výrobky na mléčné bázi oslovují k nákupům až 70 % českých domácností ročně, rostlinné alternativy 36 %. Za jejich nákupy se domácnost vydá v průměru každý pátý týden. Z hlediska sortimentu mají v tomto segmentu nadprůměrné zastoupení vlastní značky řetězců.Poměrně velkou skupinu kupujících oslovují také bezlepkové potraviny. Výrobky označené jako „bez lepku“ si za posledních 12 měsíců nakoupilo 75 % domácností. Nakupovaný sortiment těchto produktů se za posledních pět let rozšířil přibližně 1,2×, a to hlavně díky privátním značkám. ROSTLINNÉ ALTERNATIVY MASA I HOTOVÝCH JÍDELPřestože produkty na rostlinné bázi najdeme nejvíce v alternativách mléčných produktů, zaznamenal průzkum Spotřebitelský panel GfK jejich rozšiřování i v jiných kategoriích, například v mase a masných produktech, hotových jídlech, pomazánkách, ale také v majonézách a tatarských omáčkách. K nákupům oslovuje tento segment 42 % českých domácností za rok, nadprůměrně jsou v této skupině kupujících zastoupeny domácnosti s dětmi a mladší jednotlivci/páry.PESTROST CHUTÍ I EKOLOGICKÉ ASPEKTY„Trendem, který již přešel ze strany obchodníků v nezbytnost, je široký výběr a pestrost nabídky těchto kategorií. Zákazníci, zajímající se o zdravý životní styl, jsou otevřenější ke zkoušení novinek. Ze strany spotřebitelů sledujeme též vyšší zájem o ekologické důsledky nákupů a dopadů konkrétního zboží na planetu, eko výrobky jsou stále preferovanější. Díky vývoji posledních let pozorujeme tlak na cenu a při nákupech lidé často využívají výhodné nabídky,“ uvádí Magdalena Zawadská, category manažerka zdravých potravin z online supermarketu Košík.cz, který kontinuálně zařazuje do své nabídky různé druhy „alternativních“ potravin. „Namátkou jsme nedávno zalistovali několik nemléčných dezertů, smetan na vaření a dalších výrobků. Mezi chystané novinky patří veganský sýr řeckého typu nebo veganská šlehačka ve spreji,“ doplňuje Magdalena Zawadská z online supermarketu Košík.cz.ChuTnÁ ceStaKe SpOLeČNÉmU cÍlİZdrAvÉ zaŽÍvÁnÍ