Page 21 - Demo
P. 21


                                    21EMISE A UHLÍKOVÁ STOPA JSOU VE STŘEDU POZORNOSTI OBCHODNÍKŮObchodní řetězce kótované na burze mají dle nové evropské legislativy povinnost reportovat od ledna 2024, ostatní velcí obchodníci o rok později. Reporty budou zveřejněny vždy v následujícím roce. Součástí reportu bude sledování emisí CO2. Vyžaduje to evropská směrnice o podávání zpráv o udržitelném podnikání (Corporate Sustainability Reporting Directive – CSRD), jejíž transpozice do české legislativy proběhla v roce 2023. Cílem je zajistit, aby Evropská unie dostála svým závazkům obsaženým v tzv. Green Dealu.Uhlíkové emise se u konečných prodejců měří ve třech oblastech – mezinárodně se pro tyto oblasti používá anglický výraz „Scope“. Scope 1 tvoří tzv. přímé emise, tedy emise, které společnost sama vytváří spalováním paliv a průmyslovými procesy.  Scope 2 zahrnuje emise z energií, jež fi rma používá pro svou vlastní činnost.  Scope 3 tvoří nepřímé emise zejména z výroby prodávaných produktů, jejich externí logistiky či ze zpracování a z likvidace odpadů. Všichni obchodníci mají vlastní závazky emise snižovat. Děje se tak především investicemi do obnovitelných zdrojů energie či rovnou přechodem na zelenou energii, dále pak modernizacemi provozních technologií, snižováním energetické náročnosti provozu prodejen a logistických center a elektromobilitou.Dobrým příkladem snižování emisí v oblasti logistiky může být řetězec Lidl, který začal při dopravě zboží využívat zkapalněný biometan (bioLNG). Ve srovnání s naftou má kamion na bioLNG o 95 % nižší emisní stopu.Řada obchodů již několik let využívá anebo testuje možnosti elektromobility, zejména pak rozvozy v tzv. poslední míli, ať už jde o dodávky zákazníkům až domů, anebo do provozoven v případě velkoobchodů nebo zásobování prodejen. Do budoucna bude proto důležité zohlednit nízkoemisní dopravu coby kritérium pro výběr autodopravců. Stejně tak bude nabývat na významu elektrifi kace fi remních fl otil, kde významnou roli musí hrát budování infrastruktury dobíjecích stanic jak pro zákazníky, tak v areálech logistických center. EMISE CO2 BUDOU MUSET SNIŽOVAT I DODAVATELÉRetail očekává, že emise CO2 budou snižovat rovněž dodavatelé a data o těchto emisích po nich bude v souvislosti s platnou legislativou požadovat. Nižší uhlíková stopa se tak stane konkurenční výhodou. Pro velké a především nadnárodní dodavatele nepředstavuje reportování emisí významný problém. Jiná situace je však u lokálních dodavatelů z řady menších a středních podniků. Z aktuálního průzkumu evropské organizace obchodníků EuroCommerce, která mapuje situaci evropských obchodů, vyplývá, že téměř třetina CEOs z desítky největších retailerů považuje cíle ve Scope 1 a 2 pro rok 2025 za splněné, bohužel ve Scope 3 neregistrují žádný velký pokrok, oblast udržitelnosti je čtvrtou nejdůležitější oblastí pro tento rok, a to hned vedle nosných témat jako rostoucí náklady a klesající marže nebo měnící se zákaznické chování, kde dominují především dva trendy, a to polarizace zákaznické spotřeby, kdy až 45 % zákazníků stále plánuje letos na potravinách šetřit, a rostoucí podíl těch, kteří jedí venku a omezují tudíž nákupy potravin v obchodech.STANDARDIZACE PRO SNAZŠÍ REPORTOVÁNÍSektor obchodu je připraven dělat vše pro snížení emisí skleníkových plynů nejen ve vlastním provozu, ale právě i u svých dodavatelů. Scope 3 emise totiž tvoří až 97 % všech emisí, které budou obchodníci vykazovat. I to je důvod, proč se právě této kategorii věnuje tak velká pozornost po celém světě. Bude to především zemědělská výroba, kde bude nutné emise výrazně omezit, aniž by došlo k ohrožení potravinové bezpečnosti, jen emise vznikající produkcí masa a masných výrobků se na celkových emisích retailu podílí 34 %.Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR ve spolupráci s Potravinářskou komorou ČR a Zemědělským svazem k otázce vykazování emisí výroby a prodeje potravin připravuje společnou iniciativu s cílem standardizovat reportování v zemědělsko-potravinářském řetězci, abychom získali srovnatelná data a zároveň co nejméně zatěžovali naše dodavatele. Z tohoto pohledu se jeví jako zásadní role státu, jenž musí vytvořit ekonomicky udržitelný a konkurenceschopný rámec přechodu na bezuhlíkovou mobilitu, a to při zohlednění reálného technologického pokroku, ať už jde o využívání vodíku, elektromobility či biometanu.Tomáš Prouza, Romana Nýdrle, Miroslav Benáček, Svaz obchodu a cestovního ruchu ČRwww.socr.czLidl začal při dopravě zboží využívat zkapalněný biometan (bioLNG). Ve srovnání s naftou má kamion na bioLNG o 95 % nižší emisní stopu.
                                
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25