Page 20 - Demo
P. 20
20TÉMA Proč by se měly velké společnosti věnovat udržitelnosti?Protože vnímáme náš závazek společnosti. Nejsme ‚jen‘ prodejce potravin, ale obchodní partner stovek výrobců. A celý tento řetězec je navázaný na přírodu, ve které se pěstují či chovají zvířata i plodiny na výrobu potravin. Stejně to vidí i zákazníci. Všímáme si rostoucího zájmu o informace týkající se původu a složení potravin či etických standardů při jejich výrobě a zpracování. Albert je odpovědným obchodníkem a udržitelnost dlouhodobě vnímáme jako součást našeho podnikání, ne jako něco navíc. Pravidelně vydáváme nefi nanční report, kde transparentně představujeme naši udržitelnou strategii, dosavadní výsledky i cíle do budoucna. Jakou roli hrají vaši dodavatelé?Společně s našimi dodavateli se staráme o bezpečnost a nejlepší kvalitu potravin. U vlastních značek, kde máme přímou odpovědnost a vliv na další aspekty výroby, je spolupráce ještě širší. Jde například o snižování obsahu soli, cukrů a tuků, ale také obalových materiálů, zejména plastů. V posledních dvou letech jsme velmi zintenzivnili spolupráci na společné cestě ke snižování negativního dopadu na klima. Naše uhlíková stopa totiž nezahrnuje pouze emise z vlastního provozu, tedy Scope 1 a 2, ale celý hodnotový řetězec od farmářů přes dodavatele až po zaměstnance a zákazníky, což je Scope 3. A právě u nepřímých emisí je před námi velká výzva – zavázali jsme se společně s našimi dodavateli snížit uhlíkovou stopu v celém dodavatelském řetězci o 37 % do roku 2030. Jak je možné v potravinovém řetězci bojovat s plýtváním potravinami? Jak už jsem zmínil, aktivity zaměřené na omezování plýtvání potravinami patří v Albertu dlouhodobě mezi nejdůležitější pilíře strategie udržitelnosti. Podíl neprodaných potravin se v našich prodejnách díky propracovanému objednávkovému systému a znalosti zákazníků pohybuje již několik let kolem jednoho procenta z celkového objemu. I pro toto minimální množství hledáme smysluplné uplatnění, nejlépe ve formě darů lidem v nouzi. Loni jsme pomohli darem téměř 3 500 tun potravin, což je meziročně o 22 % více. Albert je tak již potřetí v řadě největším fi remním dárcem České federace potravinových bank. K navýšení darů pomohlo i 11 chladicích dodávek, které jsme potravinovým bankám v posledních čtyřech letech darovali. Neprodané potraviny, které nejsou vhodné k lidské spotřebě, darujeme zvířatům ke zkrmení nebo je dále využíváme k recyklaci, například pro energetické využití či kompostování. V loňském roce se nám podařilo snížit objem potravin, které končí na skládce, na 0,06 % z celkového objemu. To je opravdu fantastické číslo, na které můžeme být pyšní. Může existovat prodejna, kde vůbec žádné jídlo neskončí zbytečně na skládce?Jsem rád, že můžu říct ano a že jde o naši zero food waste prodejnu v pražských Nových Butovicích. Ve světě už je to docela známý koncept, u nás ojedinělost. Za naším obchodem stojí technologické inovace a také řada aktivit, při kterých spolupracujeme se zákazníky. Důležitou roli hrají zmiňované potravinové dary, používání systému suché páry v oddělení ovoce a zeleniny i speciální kompostér v zázemí. Součástí konceptu a zároveň unikátem mezi maloobchodníky s potravinami je Kantýna jinak. K vaření v ní totiž využíváme výhradně potraviny před datem spotřeby. pknUDRŽITELNOST V ALBERTU MÁ SMYSL I DATAUDRŽITELNOST JE DŮLEŽITÝM ASPEKTEM NEJEN PRO ZÁKAZNÍKY, ALE I PRO OBCHODNÍKY. JIŘÍ MAREČEK, ŘEDITEL PRO UDRŽITELNOST A KOMUNIKACI PRODEJEN ALBERT, VYSVĚTLUJE, PROČ JE PRO SPOLEČNOST DŮLEŽITÉ SE TÉTO OBLASTI VĚNOVAT. Mezi klíčové oblasti, na které se Albert zaměřuje, patří neplýtvání potravinami a podpora prodeje zdravých výrobků. Intenzivně a ve spolupráci s dodavateli se věnuje snižování emisí skleníkových plynů a redukci plastů. Důležitou součástí jeho společenské odpovědnosti je podpora komunit po celém Česku.ALBERT ZRYCHLIL DAROVÁNÍ ČERSTVÝCH POTRAVINJiří Mareček (vpravo) společně s Alešem Slavíčkem z potravinových bank podepsali závazek na 3 800 tun neprodaných potravin z Alberta, které letos pomůžou lidem v nouzi.