Page 16 - Demo
P. 16


                                    16TÉMAZ výsledků 14. ročníku multiklientské studie Ipsos ESG & Reputation Research vyplývá, že zákazníci mají v otázce společenské odpovědnosti od fi rem vysoké očekávání. KOMUNIKOVAT JE TŘEBA SROZUMITELNĚJedním nejdůležitějších poznatků výše zmíněné studie je také názor 87 % respondentů, podle kterého by fi rmy měly pomáhat zákazníkům chovat se odpovědně. 55 % dotázaných si myslí, že fi rmy toho pro odpovědnost nedělají dost. Nicméně jak upozorňuje Tereza Horáková, Associate Director, Ipsos CZ, může to být způsobeno tím, že fi rmy o svých aktivitách veřejnost neinformují dostatečně. Další věcí je fakt, že se z řeči ESG manažerů vyvinul zvláštní jazyk, kterému běžný člověk nerozumí. Důležité je proto spotřebitele informovat srozumitelně. Jak ukazuje praxe, pozitivně jsou vnímány spíše maličkosti, které znají z běžného života. Na rozdíl od sice ušlechtilých, ale příliš dlouhodobých cílů zabalených do odborných termínů.CO2 JAKO KONKURENČNÍ VÝHODAPodrobnější požadavky na podávání zpráv o dopadech společnosti na životní prostředí, lidská práva a sociální standardy zavádí CSRD, hodnocení kolektivní odpovědnosti fi rmy v oblasti sociálních a environmentálních faktorů. Řetězce kótované na burze mají povinnost reportovat podle CSRD od 1. ledna 2024, ostatní velcí obchodníci musí začít reportovat o rok později. Součástí reportu bude sledování CO2 emisí (Scope 1 až 3). Mezi klíčové kategorie v tomto případě patří maso a masné výrobky, mléčné výrobky, balené potraviny a trvanlivé potraviny. „Pokud fi rma nespadá do působnosti CSRD, neznamená to, že výpočet uhlíkové stopy potřebovat nebude. Pro malé a střední podniky, které jsou součástí dodavatelského řetězce, vznikne požadavek poskytovat data o uhlíkových emisích velkým odběratelům s povinností uhlíkové emise sledovat. Menší fi rmy, které budou schopny tato data poskytnout, získají v tržním prostředí výhodu,“ konstatuje Romana Nýdrle.Aby reportování bylo správné a vedlo ke zlepšování výrobních procesů a snižování jejich negativního vlivu na přírodu, je zapotřebí, aby dobře zafungovala role státu. Jak připomíná Romana Nýdrle, v této souvislosti je zapotřebí revize dotační politiky ve prospěch rostlinné výroby zaměřené na alternativní proteiny, např. na luštěniny. Důležité je také jednotné vykazování Scope 3 emisí (emise vznikající v obou směrech hodnotového řetězce – dodavatelé a spotřebitelé) v dodavatelském řetězci. Klíčová je zejména jednotná metodika výpočtu emisí, kterou by se měla zabývat společná iniciativa SOCR ČR, PK ČR a ZS ČR, a dále koordinace agendy napříč relevantními resorty. Důležité je také najít řešení pro zachycení špatně vykázaných dat, protože jedině správně nastavená základna umožní nastavení reálných cílů pro snižování emisí.VZNIKÁ DIGITÁLNÍ DVOJČEK lepší udržitelnosti a přechodu na cirkulární ekonomiku vede idea tzv. digitálního pasu výrobku, a to společně s digitalizací a se sdílením produktových dat. Digitální pas (Digital product passport – DPP) by byl vlastně něco jako „digitálním dvojčetem výrobku“, který by o něm obsahoval všechny informace. Ty budou dostupné pro obchodní partnery, dozorové orgány i spotřebitele. Jak upozorňuje Pavla Cihlářová, ředitelka GS1 Czech Republic, legislativní požadavky do budoucna porostou, takže data (informace) vážící se k produktu musí být pravdivá a dohledatelná, což znamená, že i v této souvislosti sehraje významnou roli standardizace. Evropská komise proto zřídí rejstřík DPP (webový portál) a defi nuje UDRŽITELNOST: JAK JSME POKROČILI?PŘÍRODNÍ ZDROJE NEJSOU NEVYČERPATELNÉ. CHOVAT SE EKOLOGICKY, UDRŽITELNĚ A SMĚŘOVAT K CIRKULÁRNÍ EKONOMICE JE PROTO NEVYHNUTELNÉ. Co si o udržitelnosti a společenské odpovědnosti myslí zákazníci, kam jsme pokročili a jak se daří naplňovat závazky fi rem, ukázal 9. ročník semináře Udržitelnost pro výrobu a obchod, který v červnu pod odbornou garancí SOCR ČR v prostorách Magenta Experience Center uspořádala za podpory partnerů společnost Press21 a časopis Retail News. Prezentace ze semináře najdete na www.retailnews.cz/konference/udrzitelnost2024/.Foto: Petr LebedaRomana Nýdrle
                                
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20