Page 25 - Demo
P. 25
25OBCHODROZSAH SLEVOVÝCH AKCÍ NEMÁ OBDOBYŠetřiví Němci dávají ještě více než v minulosti přednost diskontním řetězcům Lidl a Aldi, které podle údajů společností GfK a NIQ loni dohromady držely 37,8 % maloobchodního trhu s potravinami, o 1,4 procentního bodu více než před pandemií.Společnost Aldi Süd ve svých reklamních prospektech už delší dobu nabízí až 50% slevy. Během fotbalového mistrovství Evropy, jež zhruba měsíc probíhalo v 10 německých městech, nabízela zákazníkům každý týden slevový poukaz v hodnotě pěti eur pro každý nákup v minimální hodnotě 40 eur. Podobným způsobem lákal spotřebitele třeba Kaufl and. „Boj o zákazníky v německém potravinářském maloobchodu eskaluje. Produkty se stávají předmětem mimořádné nabídky tak často jako nikdy předtím,“ napsal koncem června Handelsblatt. Různé slevové akce od loňského června do letošního května zahrnovaly skoro 23 % zboží denní potřeby. Za stejné období před čtyřmi lety tento podíl činil 16 %, vyplývá z údajů Consumer Panel Services GfK. U značkových produktů, kde je cenový boj obzvlášť tvrdý, se „mimořádně nabízelo“ zhruba 30 % zboží.„Současná intenzita slevových akcí v německém potravinářském maloobchodě nemá obdoby. Rozdíly mezi původní cenou a skutečnou cenou na regálu nikdy nebyl tak velký,“ komentuje Michael Gerling, šéf Ústavu pro výzkum obchodu EHI. KDO NEJVÍCE ZTRÁCÍ V CENOVÉ VÁLCE?Průměrná hodnota nákupu v prodejnách konkurujících si řetězců dokazuje, že Němci chodí více nakupovat do diskontů.Vede Lidl, kde každý zákazník během letošního prvního čtvrtletí v průměru nechal 30,83 eura, zatímco u Rewe 24,29 eura, tedy o více než pětinu méně. Aby se statistický obraz příliš nezkreslil, z analýzy byly vyřazeny „extrémní hodnoty“ – nákupy pod 4,50 eura a nad 150 eur.Po ozbrojeném ruském vpádu na Ukrajinu koncem února 2022 přišla energetická drahota, jež roztočila cenovou spirálu i v maloobchodě. Tempo infl ace loni sice polevilo, ale i tak její průměrná míra v Německu dosáhla 7,3 % (měřeno hladinou všech spotřebitelských cen), z toho infl ace potravinová stoupla o 12,4 %, uvedl Spolkový statistický úřad.To mělo zásadní vliv na nominální růst tržeb hlavních potravinářských maloobchodníků. Průměrná hodnota nákupu u pěti řetězců (Edeka, Rewe, Lidl, Aldi Süd a Aldi Nord), jimž v Německu patří kolem 60 % trhu, během letošního prvního čtvrtletí ve srovnání se stejným obdobím před dvěma lety stoupla o 21 %. Stalo se tak hlavně kvůli cenám potravin, které v uvedeném srovnání stouply o průměrných 24 %.Vývoj byl u jednotlivých řetězců výrazně odlišný. V tempu růstu tržeb zaostala hlavně Rewe. „To, že se utrácí více v diskontech, je pozoruhodné už proto, že značnou část obratu jim generují privátní značky, jež jsou v průměru o 46 % levnější než srovnatelné značkové produkty,“ říká Sven Reuter, šéf fi rmy My Valueshopping provozující srovnávací aplikaci Smhaggle.Ještě nápadnější jsou rozdíly v počtu zakoupených produktů. Z prodejny Lidlu si zákazník během letošního prvního kvartálu v průměru odnesl 16,5 položky, což bylo o pětinu více než začátkem roku 2022. V prodejnách Aldi Süd do nákupního vozíku položil 14,5 položky, zatímco v plnosortimentních prodejnách Rewe a Edeka je to 10–11 produktů. Řetězec Edeka letos ve srovnání s prvním kvartálem zaznamenal mírný růst, zato u Rewe nastal 11% pokles.Uvedené rozdíly jsou tím více zarážející, že plnosortimentní řetězce ve svých obchodech nabízejí zhruba 25 tis. položek, asi desetkrát tolik, než zákazník najde u Lidlu či Aldi. Rewe a Edeka prodávají četné značkové produkty a současně předkládají několik různých variant jednoho a téhož zboží. Jenže německý spotřebitel evidentně o takovou „záplavu“ produktů nestojí. Až 30 % položek nabízených v plnosortimentním obchodě se podle zjištění Smhaggle prodává jenom zřídka.NĚMCE NAKUPOVÁNÍ NEBAVÍ, ŘÍKÁ PRŮZKUMDlouhodobě uplatňované slevy, kupónové akce a snižování cen se ve fi -nanční rozvaze řetězců přirozeně projevují negativně. Ofi ciální údaje o tom k dispozici nejsou, ale důkazy jsou jednoznačné.Společnost Rewe a její diskontní dcera Penny loni investovaly třímístnou sumu, aby cenové skoky udržely v mezích ještě únosných pro zákazníky, což potvrdil šéf Rewe Lionel Souque. „Naše vyjednávání s dodavateli bylo a je velice tvrdé,“ podotkl. Rovněž Edeka sdělila, že se vědomě zřekla části marže, aby tlumila vzestup cen.Obchodníci by také měli vzít na vědomí, že mnozí němečtí spotřebitelé si nakupování vůbec neužívají, naopak, považují to za otravné, hlavně nezbytné nákupy základních potravin. K uvedenému závěru dospěla studie Gottlieb Duttweile Institutu.ičROZSÁHLÉ ZMĚNY V PŘEDSTAVENSTVU LIDLUZdroj: Smhaggle/HandelsblattPRŮMĚRNÁ HODNOTA NÁKUPU V 1. ČTVRTLETÍ 2024 VE SROVNÁNÍ S 1. ČTVRTLETÍM 2022Řetězec Suma v eurechZměna 2024/22 v %Lidl 30,80 24Aldi Süd 30,20 26Edeka 25,50 19Rewe 24,30 15