Page 15 - Demo
P. 15


                                    15TÉMAdůrazu na pilíř E a S úzce souvisí s oborem podnikání a konkrétní kroky, které tyto pilíře naplňují, by měly být relevantní v kontextu hlavního byznysu. Lidé proto oceňují například iniciativy omezující plýtvání potravinami v obchodních řetězcích nebo sdílení bankomatové sítě napříč bankami.KDO ZAPLATÍ INOVACE?Technologický vývoj a inovace produktů s sebou nesou nemalé náklady. Spotřebitelé nicméně očekávají, že tyto výdaje pokryjí fi rmy na své straně a nebudou za odpovědné nebo udržitelné produkty požadovat od zákazníků prémiovou cenu. „Z Ipsos výzkumů dlouhodobě plyne, že polovina Čechů sice deklaruje, že je ochotna si za takové produkty připlatit, ale výše tohoto příplatku je většinou spíše symbolická, nejčastěji do 5 % navíc proti běžné ceně,“ dodává Tereza Horáková, specialistka Ipsos pro výzkumy z ESG oblasti.CO PROZRADIL CENOVÝ EXPERIMENTNa to, zda a kolik prostoru pro zvýšení ceny za udržitelně balený produkt výrobci mají, se Ipsos zaměřil ve svém cenovém experimentu realizovaném v kategorii prostředků na ruční mytí nádobí. Pro 4 reálné značky produktů jsme připravili upravený design lahve s nápisem Obal vyroben z plastu recyklovaného z oceánů a nechali jsme téměř 900 respondentů zodpovědných za nákupy vybírat v simulovaném online obchodě výrobky při různých cenových hladinách. „Test jednoznačně odhalil, že to, co funguje pro jednu značku, nemusí být správným řešením pro jinou. Zatímco u leadera trhu s positioningem založeným na efektivitě produktu by zákazníci udržitelný obal prakticky nijak cenově neocenili, u menších, ekologicky zaměřených značek by tato dodatečná informace přiměla zákazníky sáhnout do peněženky hlouběji, a to i přes to, že už výchozí cena těchto značek je výrazně Zdroj: Ipsos20 SEKTORŮ: KDE JE PRIORITOU ESG A KDE KVALITA PRODUKTŮ?DESIGN EXPERIMENTU: CONJOINT METODA, 4 RŮZNÉ ZNAČKY ZA RŮZNÉ CENOVÉ ÚROVNĚvyšší,“ vysvětluje Martina Popenková, Senior Client Director, Ipsos.Pro výběr a komunikaci odpovědných a udržitelných aktivit směrem ke spotřebitelům tedy neexistuje univerzální recept. Důležitými faktory jsou jak obor působnosti fi rmy, tak i pozice a image značky v rámci kategorie. Udržitelnost také není pro naprostou většinu spotřebitelů nejdůležitějším rozhodovacím kritériem. Pečlivě vybraná a podložená tvrzení však mohou být v odpovídající kategorii odlišujícím prvkem. Pokud tedy marketéři mají na paměti základní potřeby zákazníků své kategorie a značky a vhodně zapojí udržitelnost, mají potenciál se odlišit a dosáhnout úspěchu.INFORMACE O VÝZKUMUProjekt Ipsos ESG & Reputation Research je v ČR realizován od roku 2010. Je zaměřen na téma odpovědnosti a udržitelného rozvoje ve spojení s aktivitami velkých fi rem a korporací a na zjištění souvislostí mezi ESG a reputací fi rmy. Poslední vlna výzkumu se konala v prosinci roku 2023 na reprezentativním vzorku internetové populace ČR ve věku 18–65 let. Výzkum byl realizován pomocí Ipsos online panelu Populace.cz. V rámci studie proběhly také individuální hloubkové rozhovory s odborníky na ESG. Další ročník studie ESG & Reputation Research proběhne ve 4. čtvrtletí 2024.Tereza Horáková, IpsosJe důležitější zaměřit se na zlepšení svého chování v oblasti ESGJe důležitější zaměřit se na zajištění dobrých služeb a kvalitních produktů pro zákazníkyChemie a petrochemieTabákTechnologieStavebnictvíMódaSázeníLogistika a doprava AlkoholPojišťovnictvíPotravinářství LékárnyBankovnictvíPlatební karty TelcoUtility Média a zábava Food-retail Farmacie Automotive Spotřební elektronikaCJ. Představte si, že si chcete koupit prostředek na mytí nádobí a v obchodě jsou dostupné tyto možnosti za dané ceny. Který prostředek na mytí nádobí byste si vybral/a?FeelEco 500ml64,90 KčJelen 500ml59,90 KčJar 450ml44,90 KčPur 450ml39,90 Kč
                                
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19