Page 14 - Demo
P. 14


                                    14TÉMAI menší fi rmy se ocitají pod silným tlakem na doložení aktivit a cílů v oblasti ESG ze strany svých obchodních partnerů, bank, investorů či zaměstnanců. Také zákazníci mají na fi rmy nemalé požadavky. 85 % Čechů očekává, že fi rmy budou investovat do udržitelných technologií a snižovat svůj dopad na životní prostředí. Zároveň by fi rmy měly aktivně pomáhat svým zákazníkům chovat se odpovědně – ať už nabídkou udržitelných produktů, tak i jejich cenovou dostupností. Ne všechny ESG aktivity fi rem jsou ale navenek vidět, nebo jim veřejnost nevěnuje přílišnou pozornost. I to se pak odráží v převládajícím pocitu Čechů, že fi rmy nečiní dostatečné kroky, pokud jde o podporu udržitelnosti a etických praktik.ESG PRIORITY SE LIŠÍ DLE OBORŮPři rozhodování o tom, které ESG iniciativy podporovat a komunikovat směrem ke svým zákazníkům, je pro každou fi rmu klíčové zamyslet se, jak je vnímán obor, ve kterém působí. Z výzkumu ESG & Reputation Reseach vidíme, že v sektorech spojených se znečišťováním životního prostředí nebo sociálně rizikovými faktory, jako jsou například chemie, doprava, tabák, alkohol nebo sázení, veřejnost silně požaduje důkazy o tom, že se fi rmy snaží zmírnit své negativní dopady na ekologický nebo sociální pilíř. Jasné a srozumitelné informování o ESG aktivitách se stává téměř hygienickým faktorem, podmínkou pro fungování na trhu. Naopak u oborů, které svou podstatou naplňují bezpečí a nejzákladnější lidské potřeby, není tlak zdaleka tak silný a klienti očekávají spíše důraz na zkvalitňování služeb a produktů. Pro pojišťovny, lékárny nebo farmaceutické fi rmy je tudíž logickou volbou důraz na bezpečnost a prevenci. Pro výrobce a prodejce potravin nebo pro banky je pak vhodnou cestou ukazovat, jak svým zákazníkům mohou pomoci chovat se odpovědně (např. skrze snižování množství obalů, rostlinnou stravu nebo péči o fi nanční zdraví).MLUVTE JAZYKEM SVÝCH ZÁKAZNÍKŮPokud se na priority pro jednotlivé obory zaměříme skrze optiku ESG, musíme mít na paměti, že pro veřejnost je většina odborných pojmů a zkratek neznámá. Je tedy potřeba mluvit normální řečí, ne odborným newspeakem, a ukazovat konkrétní příklady. Základním stavebním kamenem, bez kterého nebude další snažení důvěryhodné, je pilíř G, tedy etické podnikání v souladu se zákony, předcházení korupci, férové zdanění či nabídka bezpečných produktů. Pozor na to, že pohled veřejnosti je v této oblasti formován hlavně médii a sociálními sítěmi. Výroční zprávy fi rem čtou jen nadšení jednotlivci. Naopak míra očekávaného KROK ZA KROKEM UDRŽITELNÝM SMĚREMTÉMA UDRŽITELNOSTI A SPOLEČENSKÉ ODPOVĚDNOSTI UŽ V ŘADĚ VELKÝCH FIREM DOKÁZALO PRORŮST DO KAŽDODENNÍHO FUNGOVÁNÍ A DÁVNO NENÍ VNÍMÁNO JEN JAKO NUTNÝ VÝDAJ NAVÍC. Mnohé fi rmy si uvědomují, že díky své velikosti a síle mají schopnost přinášet nápady, které nejen přispívají k řešení konkrétních problémů, ale zároveň jim pomůžou generovat zisk a dosáhnout konkurenční výhody.Foto: Petr LebedaTereza Horáková (na fotografi i vlevo) se spolu s Martinou Popenkovou ve své prezentaci Krok za krokem udržitelným směrem na semináři Udržitelnost pro výrobu a obchod 2024 zabývaly kromě jiného prioritami pro jednotlivé sektory. 
                                
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18