Page 12 - Demo
P. 12
12míře na skládky, do spaloven nebo zůstanou odhozené v přírodě,“ říká Kristýna Havligerová, manažerka vnějších vztahů Iniciativy pro zálohování.NOSITELNOU ELEKTRONIKU U NÁS POUŽÍVÁ KAŽDÝ DRUHÝZ dat Eurostatu vyplývá, že produkty, jako jsou chytré hodinky nebo fi tness náramky, už používá téměř polovina Čechů. V rámci celé Evropské unie nás to řadí na třetí příčku za Nizozemsko a Irsko. Trend potvrzuje i přední tuzemský prodejce elektroniky Datart. V první polovině roku podle něj meziročně stouply prodeje chytrých hodinek o 15 %. Rostoucí poptávku prodejce pozoruje zejména u prémiových modelů.PREFERENCE ZÁKAZNÍKŮ KAMENNÝCH OBCHODŮ SE MĚNÍ, ZVLÁŠŤ U MLADÝCH Průzkum realitně-poradenské společnosti CBRE mezi 1 700 zákazníky obchodních center napříč republikou odhaluje změny ve spotřebitelském chování Čechů. Second-life produkty mají potenciál motivovat k návštěvě obchodu každého druhého zákazníka. „Výsledky průzkumu ukázaly, že polovinu respondentů by nabídka takových produktů potenciálně motivovala k návštěvě obchodu v nákupním centru. Nejvíce mladé lidi ve věku od 18 do 25 let, ale nadprůměrně si vedly i kategorie od 26 do 44 let. Potenciální zájem byl deklarován především o oblečení, což zmínilo 86 % dotázaných. Další relativně vysoce hodnocenou byla kategorie knihy, hračky a (video)hry, a hned poté kategorie nábytku, sportovního vybavení a také elektroniky,“ komentuje Aleš Nečas, vedoucí oddělení maloobchodních pronájmů v CBRE. 45 % lidí do 35 let se při nakupování nechává ovlivnit doporučením infl uencerů, které sleduje. „Dohromady 62 % respondentů uvádí, že infl uenceři nemají na jejich nakupování žádný vliv, ovšem celých 30 % respondentů uznává, že ano. Zcela zásadní jsou přitom výsledky v kategorii od 18 do 34 let, kde 45 % respondentů připustilo, že je infl uenceři při nákupních rozhodnutích ovlivňují,“ říká Aleš Nečas. Zpoplatněné vratky online zboží dokáží přesměrovat zákazníky do kamenných obchodů. „Pokud by to bylo možné, 45 % dotázaných by v takovém případě využilo vrácení zboží na kamenné prodejně zdarma. Takové řešení je potenciálně výhodné pro obě strany. Obchodníci mohou využít osobního kontaktu se zákazníkem a nabídnout mu náhradní či další produkt ke koupi,“ vysvětluje Aleš Nečas a pokračuje: „Každopádně se potvrzuje, že je to důvod, proč by obchodníci měli v tomto směru postupovat obezřetně. Celkem 23 % respondentů by v případě zpoplatněných vratek omezilo své nákupy online a 13 % by s nimi úplně přestalo.“ Pro 87 % dotázaných je ESG důležité téma. „88 % všech respondentů se snaží méně plýtvat, 49 % nakupuje více od lokálních producentů, 46 % začalo u některého sortimentu nakupovat produkty z druhé ruky, 42 % volí u některého sortimentu nákup ekologicky šetrných TRENDY & TRHYSPOTŘEBITELSKÉ TRENDYPRO ZÁLOHOVÁNÍ PET LAHVÍ A PLECHOVEK JSOU TŘI ČTVRTINY POPULACEZálohovat chtějí Češi ve všech krajích, potvrdil doposud největší průzkum Ipsos na vzorku 4 247 Čechů. 76 % Čechů podporuje zavedení systému záloh na PET lahve a plechovky. Ve chvíli, kdy ví, že dojde k opakované recyklaci obalů, je pro systém záloh dokonce 9 z 10 Čechů. Lidé oceňují především zajištění opakovaného využívání zálohovaných obalů do nových PET lahví a plechovek a motivaci k ekologičtějšímu chování.„Červnový průzkum opět potvrdil vysokou podporu zavedení systému záloh na PET lahví a plechovek, tři čtvrtiny spotřebitelů jsou pro zálohování. Zálohované nápojové obaly by v ČR uvítalo 79 % žen a 73 % mužů všech věkových kategorií od 18 do 65 let. Nejvyšší podpora je u generace 18 až 24 let,“ vysvětluje Michal Straka, analytik společnosti Ipsos, a dodává: „Podpora je vysoká také ve všech krajích České republiky, ta se pohybuje od 68 % v kraji Vysočina až k 84 % v Ústeckém kraji.“„Češi si už dnes uvědomují, že přestože doma pečlivě třídí, není to to samé, co následná recyklace. Ta u nás bohužel nefunguje. Tři čtvrtiny plechovek dnes skončí ve směsném odpadu a polovina PET lahví k recyklaci vůbec nedojde. Nápojové obaly tak bohužel putují ve velké DO JAKÉ MÍRY JSTE PRO ZAVEDENÍ SYSTÉMU ZÁLOHOVÁNÍ PET LAHVÍ A PLECHOVEK A VRACENÍ ZPĚT DO OBCHODŮ?Určitě ano48 %Spíše ano28 %Ani ano, ani ne11 %Spíše ne7 %Určitě ne6 %Foto: Shutterstock.com / Gorodenkoff