Page 21 - Demo
P. 21
21OD POKLADNY K AUTOMATIZOVANÉ PRODEJNĚSoftwarem pro obchodní společnosti se společnost P.V.A. systems zabývá od roku 1996. Rozsah informačního systému, který dodává, se vyvinul ze skladového a pokladního na kompletní software pro řízení obchodních sítí.S nárůstem uživatelů z řad řetězců, rozšiřováním odborného týmu a zvyšováním náročnosti uživatelů a trhu, rostly také ambice společnosti P.V.A. systems nabídnout maximum efektivity v automatizaci obchodních procesů. Funkcionality, jako jsou elektronická výměna dokladů, integrace s účetními systémy, využití datových skladů a analytických nástrojů nebo synchronizace dat se systémy e-shopů, se staly samozřejmostí. Rozvoj v oblasti velkoobchodních modulů pak završil vlastní systém řízeného skladu (WMS). SAMOOBSLUŽNÉ POKLADNYProstor ke snížení personální náročnosti je nejen v oblasti „backoffi ce“ procesů, ale i v odbavení zákazníka na prodejní ploše. Integraci do samoobslužných pokladen jsme nastartovali v českobudějovickém Ternu, ve větší míře implementovali u slovenského řetězce, postupně se však rozšiřovala tato potřeba i v menších prodejnách tradičního trhu. Speciální variantou samoobslužného řešení pak jsou „tankomaty“ neboli venkovní pokladny u stojanů čerpacích stanic, kde má zákazník možnost si doplnit palivo i v dobách bez přítomnosti obsluhy. AUTOMATIZACE PRODEJENNa začátku roku 2022 přišel od našeho významného uživatele, skupiny COOP, požadavek na zachování možnosti nákupu bez nároku na přítomnost personálu. Ambiciózní plán spustit v krátkém čase hybridní prodejnu ve Strakonicích kladl vysoké nároky na vývoj nových funkcionalit i v oblasti našeho systému B.O.S.S. Enterprise. Po odchodu personálu mimo obslužnou provozní dobu je prodejna k dispozici pro registrované zákazníky v automatizovaném módu. Úspěch této provozovny pak inicioval rozšíření částečně automatizovaného modelu na desítky dalších prodejen během posledních dvou let. SPECIFIKA A ROZVOJ AUTOMATIZACEZákladním prvkem v automatizovaném módu prodejny zůstává samoobslužná pokladna, která se však v tomto režimu musí chovat jinak než v době s obsluhou. Velmi užitečné je nasazení elektronických cenovek, jejichž ovládání je přímo integrováno do obchodního softwaru a tím zajišťuje přímou a bezchybnou komunikaci cen a dalších potřebných údajů nakupujícím. Pro zákazníka méně viditelný, ale ve skutečnosti zásadní, je řídicí modul prodejny pro verifi kaci oprávnění vstupu a nákupu, hlídání dostupnosti internetu a elektrického napájení, propojení se zabezpečovacími systémy nebo umožnění vzdáleného ovládání a kontrolu jednotlivých modulů pro pulty centrální ochrany. Celý dohledový modul bylo zapotřebí napojit na kamerový systém a vybavit efektivními prvky skládání a analýzy videostreamů. To už úzce souvisí s celkovým bezpečnostním zajištěním prodejen za využití prvků umělé inteligence, zpětné vazby od obchodníků a intenzivní komunikace s největšími bezpečnostními agenturami, které se touto činností zabývají.REALIZACE PLNĚ AUTOMATIZOVANÉ PRODEJNYNěkolik prodejen zcela bez obsluhy již nasazeno bylo. Chtěli jsme však zkusit vlastní provozovnu využitelnou jako praktickou laboratoř pro nové technologie, testování a využití algoritmů pro maximalizaci automatizace včetně generování objednávek vůči dodavatelům, hlídání data spotřeby sortimentu, rozpoznávání zboží na samoobslužných pokladnách a celou škálu bezpečnostních funkcí. Vzhledem k naší spolupráci s Katedrou kybernetiky Západočeské univerzity padlo rozhodnutí umístit do kampusu ZČU prodejní kontejner. Jde o projekt, jehož realizace trvala zhruba rok. Uběhly první týdny ostrého provozu a jsme přesvědčeni, že využití zkušeností jak v oblasti technologií, tak i obchodních dat a nápadů studentů a doktorandů, bude výrazně přispívat k dalšímu rozvoji této zajímavé a z hlediska provozních nákladů velmi výhodné formy uspokojení spotřebitelských potřeb.www.pvasystems.czPrvní kontejnerová prodejna byla na jaře otevřena v kampusu Západočeské univerzity v Plzni.