Page 17 - Demo
P. 17


                                    17ALTERNATIVNÍ POTRAVINY: VELKÁ PŘÍLEŽITOST PRO BUDOUCNOSTAlternativní potraviny. Slovní spojení, které stále více rezonuje mezi tuzemskými spotřebiteli a za nímž se skrývá mnoho zajímavých možností, jak se stravovat zdravěji a udržitelněji. Navíc to, co bylo ještě nedávno občasným ozvláštněním nákupního košíku, se stává jeho pravidelnou součástí. Rostlinná mléka, alternativy vajec, ryb a mořských plodů, výrobky z hub včetně houbových náhražek masových steaků nebo třeba veganské dezerty. Takové produkty si mezi lidmi získávají stále větší oblibu. ZDRAVĚJŠÍ ŽIVOTNÍ STYL JE V KURZUZe statistik vyplývá, že až 70 % Čechů si zpestřuje jídelníček rostlinnými alternativami. Nejoblíbenější jsou „mléčné“ rostlinné alternativy následované „masem a uzeninami“ a „pomazánkami a delikatesami“. Co dalšího průzkumy ukázaly? Tak třeba 70 % zákazníků se domnívá, že alternativní potraviny mají lepší dopad na životní prostředí a jsou udržitelnější v porovnání s těmi klasickými. Celkem 65 % zákazníků dává do souvislosti alternativní potraviny s péčí o zvířata a 55 % je ochotno si za ně připlatit. Tyto trendy jsou silnější v generaci Z a mezi mileniály. Zodpovědnost za životní prostředí i nedávná energetická krize jasně ukázaly, že změny v přístupu k produkci potravin jsou nevyhnutelné. Stejně tak lze doložit, že příklon k rostlinným alternativám je trvalou změnou. Sečteno a podtrženo, skončila doba diskuzí, zda mají rostlinné alternativy smysl. Místo toho výrobci i obchod řeší, jak je vyrobit a doručit klasickému spotřebiteli, jehož nároky rostou. STRAVOVACÍ NÁVYKY SE MĚNÍTěší mě, že již existuje celá řada českých výrobců, kteří se alternativních potravin nebojí a v této souvislosti investují a inovují. Zatímco hodnota českého trhu s rostlinnými potravinami v roce 2021 činila 606 mil. Kč, odhady k roku 2025 počítají již s 1,2 mld. Kč. Stejně tak například prodeje v kategorii vegetariánských a veganských potravin rostou v meziročním srovnání o desítky procent jak v řetězcích, tak i u on-line prodejců. Možná jste už i zaregistrovali slovo fl exitarián. To je člověk, jehož stravování se vyznačuje konzumací rostlinné stravy s omezenou nebo příležitostnou konzumací masa. Mezi nejčastější důvody, proč fl exitariáni vyhledávají rostlinné produkty, patří zdravotní hledisko, dále pak chuť a v neposlední řadě přínos pro planetu. K fl exitariánům se u nás hlásí už 5 % populace a jak ukazují trendy ze zahraničí, jejich podíl dále vzrůstá. POPTÁVKA ROZŠIŘUJE NABÍDKUHlavním hybatelem vývoje alternativních potravin jsou pochopitelně zákazníci. Obchodníci registrují zvyšující se poptávku a investují nemalé částky do rozšiřování nabídky alternativních potravin pod vlastní značkou. V současné době se na českém trhu nachází více než 700 rostlinných alternativ mléka a mléčných výrobků a přes 370 rostlinných alternativ k masu a masným výrobkům. Z komerčního hlediska je samozřejmě přínosné srozumitelné značení výrobků a jejich vhodné umístění na prodejní ploše, stejně jako průběžné vzdělávání zákazníků.Důležitým tématem je rovněž cena těchto výrobků, která je zatím vyšší. Obchodníci si to dobře uvědomují a výrobky zařazují do slevových akcí a věrnostních programů, kde se cenový rozdíl stírá. Navíc s rostoucí šíří nabídky a vyšší spotřebou bude tento sortiment dále zlevňovat. ZMĚŇME DOTAČNÍ POLITIKUVýrazné zrychlení spotřebitelské poptávky po alternativách se očekává do konce tohoto desetiletí a ve druhé polovině 21. století se předpokládá, že rostlinná potrava překoná tu živočišnou. A když se podíváte na investice do potravinářské výroby v západní Evropě, všichni se na tuto změnu intenzivně připravují. Bylo by fajn, pokud bychom ani u nás nezaspali. Klobouk dolů před českými potravináři, kteří tento trend zachytili a do vývoje alternativ investují. Nabídce alternativních potravin ale zatím bohužel stále dominuje dovoz ze zahraničí, a přitom řetězce mají o rostlinné alternativy českého původu zájem. Obchod jasně vidí, že poptávka po alternativních potravinách roste. Je proto nejvyšší čas využít závazku vlády zásadně reformovat dotační systémy a místo miliard, vyhazovaných každý rok na provozní dotace bez jakéhokoli přínosu pro kvalitu nebo nižší cenu, zacílit státní prostředky na modernizaci potravinářské výroby s vyšší přidanou hodnotou, včetně posílení produkce rostlinných potravin.Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČRwww.socr.czLidé vnímají přínosy alternativních potravin a mají o ně zájem.Foto: Shutterstock.com / BearFotos
                                
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21