Page 16 - Demo
P. 16


                                    16TÉMAPřibližně pětina lidí kupuje rostlinné alternativy živočišných produktů alespoň jednou týdně. Nejčastěji je konzumují na svačinu nebo k snídani, a to hlavně generace Z. Jak ukázal březnový průzkum agentury Ipsos pro společnost Danone ve střední a východní Evropě, bere téměř 35 % respondentů při nakupování potravin v úvahu jejich vliv na planetu. Především mladší generace čím dál častěji preferuje rostlinné alternativy živočišných potravin, například nápoje na rostlinné bázi. Mezi respondenty ve věku 18 až 26 let je dokonce 12,6 % veganů, vegetariánů a fl exitariánů, což je téměř dvakrát více než v průměrné populaci (6,6 %).PRO GENERACI Z JE DŮLEŽITÁ CHUŤ, PRO STARŠÍ ZDRAVOTNÍ BENEFITY26,9 % respondentů ve věku 18 až 26 let konzumuje rostlinné produkty dokonce více než jednou týdně. Tato věková skupina tak činí hlavně kvůli chuti (43 %), benefi tům pro zdraví (39,2 %) a pozitivnímu vlivu na planetu (38 %), s přibývajícím věkem ale začíná převládat zdravotní hledisko – ve věku 54 až 65 let je to hlavním důvodem ke konzumaci rostlinných alternativ pro téměř polovinu respondentů průzkumu (49,5 %). Příležitostem, při kterých spotřebitelé konzumují nápoje na rostlinné bázi, vévodí dva denní momenty – svačina (49,8 %) a snídaně (39,5 %). Nejčastěji respondenti rostlinné nápoje využívají při vaření nebo pečení (39,1 %), generace Z si je ale také často přidává do ALTERNATIVNÍ POTRAVINY OSLOVUJÍ HLAVNĚ GENERACI ZVíce než polovina evropského obyvatelstva se dle projektu Smart Protein snaží omezit svou spotřebu masa. Dle dat Consumer Panel Services GfK v Česku nakoupí rostlinné alternativy až 4 z 10 domácností a tři čtvrtiny z nich nákup opakují.ROSTLINNÉ ALTERNATIVY V NÁKUPNÍM KOŠIPodíl v hodnotěZdroj: Spotřebitelský panel GfK CZ: 2023 / konference New Food Forum 2024DŮLEŽITOST V DANÉ KATEGORII64   %kávy (34,2 %) nebo je pije jen samotné (32,9 %). PRO VÝROBCE JE DŮLEŽITÉ LEGISLATIVNÍ PROSTŘEDÍNa dubnové konferenci New Food Forum zazněly plány retailových řetězců navýšit nabídku rostlinných alternativ za dostupnou cenu. Rozhodujícím faktorem bude i české legislativní prostředí. „Zákazníci mají vyšší nároky na zdravotní stránku a chuťový profi l rostlinného produktu a samozřejmě je zajímá i akceptovatelná cena. Na snížení ceny máme v Tescu větší vliv, pokud se jedná o privátní produkt a umíme zasáhnout do výroby, zbytek produktů se snažíme zahrnout do promočních akcí,“ komentovala generální ředitelka Tesco pro Českou republiku Katarína Navrátilová v rámci CEO panelu dubnové konference New Food Forum. Na panelu zazněl také důraz na význam certifi kace, například logem V-Label, pro jednoduché rozeznání rostlinného složení produktů.Romana Nýdrle, ředitelka pro obchod ze Svazu obchodu a cestovního ruchu, vyzvedla důležitost českého legislativního nastavení ve prospěch podpory lokálních výrobců rostlinných produktů, aby se zvrátil trend jejich většinového importu. Prezentovala to na příkladu omezení názvů rostlinných produktů, které mohou výrobcům ztížit situaci a jdou proti záměru oslovit běžného zákazníka a zákaznici.Důležitou roli při rozvoji inovací hraje i podpora ze strany státu. Jak uvedl Vladimír Degťar, ředitel sekce služeb pro exportéry v agentuře CzechTrade, výrobci rostlinných potravin se mohou zapojit do Exportní aliance Proveg Czech Export Alliance, díky které mohou být na zahraničních trzích silnější.ek7 %„Mléčné“ rostlinné alternativy 1,6 %„Maso a Uzeniny“ rostlinné alternativy 0,3 %„Pomazánky a Delikatesy“ rostlinné alternativy 1,5 %„Hotová jídla“ rostlinné alternativy 1,6 %Zdroj: Spotřebitelský panel GfK CZ: 2023 / konference New Food Forum 2024OD ALTERNATIVNÍCH POTRAVIN POŽADUJEME PŘEDEVŠÍM POZITIVNÍ VLIV NA ZDRAVÍ, MUSÍ NÁS ALE PŘESVĚDČIT I CHUTÍ.  „Mléčné“ rostlinné alternativy  „Maso a Uzeniny“ rostlinné alternativy „Pomazánky a Delikatesy“ rostlinnéalternativy „Hotová jídla“ rostlinné alternativy
                                
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20