Page 39 - Demo
P. 39


                                    39OBALY, TECHNOLOGIE & LOGISTIKAdoručovacích vozidel (včetně dopravy stavebních materiálů, odpadu a dodávek elektronického obchodování, maloobchodu a restaurací) ve městech do roku 2030 vzroste o 36 %, což představuje v emisích nárůst o více než třetinu. I proto dnes řada spedičních fi -rem přechází na vozidla s ekologickým pohonem.Růst dodávek domů vyvíjí další tlak na poskytování lepších služeb na poslední míli, ale čelí výzvám, které je obtížné zmírnit: neúspěšné dodávky; vyšší zapojení recepčních; vratky – posílení reverzní logistiky; environmentální problémy (zóny s nízkými emisemi, časová okna nakládání/vykládání, městská konsolidační centra a zvláštní jízdní pruhy) a masivní růst počtu boxů a dalších výdejních zařízení.V budoucnu městské logistice budou dominovat propojená, sdílená, autonomní a technologická řešení využívající IoT, Big Data, prediktivní analytiku, Cloud Computing apod. S budoucností logistiky úzce souvisí urbanizace. Rozvoj megaměst po celém světě povede k nové poptávce po logistických službách v městských oblastech. Do roku 2025 bude na světě přes 30 megalopolí, 21 megaregionů. Taková expanze bude vyžadovat specifi cká řešení pro logistiku měst, u nichž se očekává, že otevřou cesty pro inteligentní a integrovaná logistická řešení. MĚSTSKOU LOGISTIKU OVLIVŇUJE VÝVOJ E-COMMERCE I VEDENÍ MĚSTJaké trendy v loňském roce negativně ovlivnily vaše podnikání a jaká byla reakce fi rmy na minimalizaci těchto rizik? Na otázky Retail News odpovídá Miloš Malaník, generální ředitel DPD, a Petr Horák, CEO PPL CZ. Jaké trendy v loňském roce negativně ovlivnily vaše podnikání?M. Malaník: Jedním z negativních trendů, který se dotkl všech přepravců, byl jednoznačně pokles e-commerce, který byl způsoben nejen částečným návratem zákazníků do kamenných obchodů po pandemii, ale především růstem infl ace a větší obavou lidí utrácet. Navzdory tomu jsme jako česká pobočka DPD rostli a přepravili jsme o téměř 10 % balíků více než v roce 2022. Celosvětově skupina Geopost (dříve DPDgroup) doručila 2,1 miliardy balíků (za české DPD jsme doručili 46 milionů). Dalším trendem, který nebyl jen specifi kem minulého roku, je ne příliš velká ochota spolupráce ze strany místních samospráv při práci na projektech z oblasti udržitelnosti. DPD se dlouhodobě zasazuje o nízkoemisní přepravu, je prvním globálním přepravcem, který má své dlouhodobé a krátkodobé cíle v oblasti snižování emisí potvrzené od světově uznávané nezávislé iniciativy SBTi. Již druhým rokem měříme kvalitu ovzduší v hlavním městě pomocí 90 dodávek a 20 budov, které mají na sobě speciální zařízení, jež sbírají data o jemných prachových částicích PM2.5 v reálném čase. Tato data jsou k dispozici nejen každému Pražanovi na speciálním webu, ale snažíme se je nabízet i municipalitám, např. pražskému Magistrátu. Zatím však ze strany municipalit proaktivní přístup bohužel nevidíme, narozdíl od jiných zemí, kde monitoring kvality ovzduší realizujeme nebo jsme realizovali. Intenzivní spolupráce nejvyššího vedení města a DPD proběhla například v Lisabonu, kde data posloužila například k nastavení nízkoemisních zón.P. Horák: V loňském roce jsme čelili hned několika výzvám. Podobně jako ve všech dalších odvětvích náš byznys ovlivňovala především vysoká infl ace a nestálost energetického trhu. Dalším faktorem byla situace na pracovním trhu, konkrétně nízká nezaměstnanost. Jaká byla reakce fi rmy na minimalizaci těchto rizik?M. Malaník: Pokud jde o e-commerce, soustředili jsme se na kvalitu služeb a nesnažili se trhat rekordy. Sledujeme makroekonomický vývoj a podle toho i upravujeme nastavení fi rmy nejen ve fi -nanční oblasti. Rostla nám zároveň mezinárodní přeprava jak z, tak do Česka. DPD je lídrem celoevropské balíkové přepravy, a i v Česku se objednávání ze zahraničních e-shopů těší stále větší oblibě. Reagujeme na trendy a chování spotřebitelů a celé e-commerce. Otevřeli jsme nové samoobslužné boxy a výdejní místa, mimo jiné 250 nových boxů například u prodejen Tesco, Baumax nebo Siko, aby byly co nejblíže našim zákazníkům a umožňovaly jim vyzvednutí balíku například cestou z nákupu.V oblasti zpracování dat a kvality ovzduší se snažíme příslušné orgány přesvědčit, že to má smysl, a doufáme, že se nám brzy podaří naši spolupráci posunout dále, než je například úspěšný v provoz cyklodep v hlavním městě na Florenci a poblíž Anděla.P. Horák: Na infl aci jsme reagovali částečným zdražením služeb pro zákazníky. Větší část nárůstu nákladů se nám ale podařilo absorbovat přes úpravu smluv a doložek v nákladových oblastech. Tam, kde to nebylo možné, jsme hledali levnější řešení a zaměřili se na zvýšení efektivity a produktivity nákladů. V reakci na nestálost cen energií jsme zavedli pravidelný měsíční monitoring nákupu energií. Zároveň jsme urychlili přechod na výrobu vlastní energie pomocí fotovoltaických elektráren. Ty uvedeme do provozu na několika depech, osazení dalších připravujeme. S problémy na pracovním trhu jsme se vypořádávali digitalizací procesů. Naším cílem bylo implementovat automaty a roboty všude tam, kde je to možné a kde to dává smysl, a soustředit lidské zdroje na úkoly s vyšší přidanou hodnotou. Stále také pracujeme na zlepšování pracovního prostředí a podmínek pro naše zaměstnance. V minulém roce jsme například zmodernizovali naše kanceláře a doplnili paletu benefi tů. V souvislosti s vysokou infl ací jsme rovněž přistoupili k valorizaci mezd.Jiří Kučera
                                
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43