Page 12 - Demo
P. 12
12Na druhou stranu se ukazuje, že i velké procento Čechů si uvědomuje rizika spojená s nadměrnou konzumací masa. 33 % Čechů by si dokázalo představit omezit masné výrobky. Jako hlavní důvody uvádí zdravotní důvody (44 %), zlepšení podmínek zvířat (13 %) a cenu (11 %). Celkově průzkum ukazuje, že zarytých „masožravců“ je v České republice s výraznou převahou celých 77 %.POLOVINĚ ČECHŮ NESTAČÍ JEDNA KÁVA DENNĚČtyři pětiny Čechů pijí zrnkovou kávu, instantní kávu jedna polovina. 63 % Čechů kávu nejčastěji pije doma, čtvrtina pak v práci nebo ve škole. 7 z 10 Čechů pije kávu kvůli chuti. Chuť je ale zároveň i nejčastějším důvodem, proč někteří lidé kávu nepijí vůbec. „Kávových abstinentů“ je mezi Čechy necelá desetina. Výzkum realizovala společnost Nielsen metodou online sběru na vzorku tisícovky respondentů z Českého národního panelu starších 15 let. 7 z 10 Čechů pije kávu každý den. Polovina si dá kávu dokonce vícekrát za den. Ženy obecně kávu pijí častěji než muži: alespoň jednou denně si ji dá 75 % žen, z mužů pouze 68 %. S rostoucím věkem roste procento těch, kteří kávu pijí na denní bázi. Mezi mladými lidmi od 15 do 25 let věku je denních konzumentů kávy 38 %, v následující věkové skupině od 25 do 34 let je to už 65 %. Shodně 76 % ze skupin 35–44 a 45–54 let pije kávu alespoň jednou denně a u lidí starších 54 let je to dokonce 86 %.AŽ TŘETINA ČECHŮ JE OCHOTNÁ OMEZIT KONZUMACI MASATéměř pětina populace nemá dle vlastních slov zdravý stravovací režim. Vyplývá to z průzkumu společnosti GroupM, který realizovala v období únor–březen 2024 pro Burger King. Průzkum ukázal, že až 63 % lidí jí maso minimálně čtyřikrát do týdne, a i přesto téměř polovina Čechů souhlasí s názorem, že nadměrná konzumace masa není pro zdraví přínosná. Stejné procento respondentů zároveň tvrdí, že negativní dopady konzumace masa jsou přehnané. Jako hlavní nezdravé potraviny, které by mohli omezit, lidé uvedli sladkosti, bílé a sladké pečivo, čokolády, chipsy, smažená jídla a uzeniny. Ačkoli téměř polovina respondentů připustila, že nadměrná konzumace masa je nezdravá, celých 54 % se domnívá, že konzumace čerstvého masa tělu nevadí a problémem jsou pouze uzeniny. Proto celých 73 % nikdy v minulosti nezkoušeli konzumaci masných potravin omezit a 67 % nehodlá maso omezit ani do budoucna. TRENDY & TRHYČESKÉ POTRAVINY SI ŽÁDÁ VĚTŠINA LIDÍDomácí původ potravin je pro české zákazníky důležitý. Podle čerstvého průzkumu Penny se jím při nákupech řídí 62 % lidí. Více se na tuzemské označení zaměřují ženy (65 %) než muži (58 %) a střední a starší generace. Téměř polovina tuzemských nakupujících dává podle průzkumu, který na vzorku 1 000 respondentů realizovala pro Penny mezinárodní průzkumná společnost Talk, přednost domácí produkci proto, že jim připadá neekologický dovoz potravin na velké vzdálenosti. Více než 40 % lidí pak nákupy domácích potravin považuje za výraz národní hrdosti. Kvalitu české produkce jako důvod k jejímu nákupu pak udávají tři z deseti Čechů, 17 % lidí tvrdí, že jde o zvyk, který nechtějí měnit. Zajímavostí je, že pouze 5 % lidí jako důvod k nákupu uvádí nízkou cenu domácí produkce.Podle dat z průzkumu Češi vůbec nejčastěji z domácích výrobků nakupují chléb a pečivo, mléko, vejce a pivo. Více než třetina pak ještě maso, uzeniny a zakysané mléčné výrobky a sýry. Přitom mají tendenci si ověřovat, jaké potraviny SPOTŘEBITELSKÉ TRENDYJAK MOC JE PRO VÁS DŮLEŽITÉ, JESTLI JSOU POTRAVINY, KTERÉ KUPUJETE, ČESKÉHO PŮVODU?KDYŽ BUDE JINAK SROVNATELNÝ ZAHRANIČNÍ PRODUKT LEVNĚJŠÍ NEŽ ČESKÝ, PAK KOUPÍTE:Spíše nedůležité16 %Velmi důležité46 %Spíše důležité29 %Ani důležité, ani nedůležité6 % 3 %Zcela nedůležité28 %Koupím levnější zahraniční produkt24 %Koupím dražší český produkt49 %Koupím levnější zahraniční produkt, pokud jeho cena bude výrazně nižší než u českéhoKTERÉ POTRAVINY KUPUJETE VÝHRADNĚ/DOMINANTNĚ ČESKÉ?Zdroj: PennyZdroj: Pennykupují. Zemi původu kontroluje podle průzkumu téměř polovina nakupujících (47 %) u všech potravin. Osm z deseti Čechů tak činí alespoň u některých výrobků.DENNÍ KONZUMENTI KÁVYPijí kávu alespoň 1× denněZdroj: Nielsen15–24 let 25–34 let 35–44 let 45–54 let 55+ let38 e v % 76 % 86 %