Page 54 - Demo
P. 54
54SORTIMENTFoto: Shutterstock.com / PlaterescaS rostoucím trendem trvalé udržitelnosti a zájmu o životní prostředí vyhledává stále vyšší počet kupujících ekologičtější obaly, které jsou snadno recyklovatelné. I přes přetrvávající oblibu tradičních produktů a příchutí se Češi již nebojí ani nových a exotických kombinací chutí.SLANÉ SNACKY A OŘECHY V NÁKUPECH DOMÁCNOSTÍDo kategorie slaných snacků se řadí chipsy, krekry, tyčinky, extrudované výrobky, popcorn, balené ořechy a směsi sušeného ovoce s ořechy. Slané snacky a ořechy si dopřejí minimálně jednou za rok téměř všechny české domácnosti. Jedna domácnost za ně v průměru utratí necelé 2000 Kč ročně a do nákupního košíku tyto výrobky dává 3× za měsíc. Vyplynulo to z výsledků průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu GfK Czech za období červenec 2023 až červen 2024.TYČINKY JSOU STÁLICÍ, CHIPSY I ZELENINOVÉChipsy, stejně jako pečivo, kupuje 85 % českých domácností. Chipsy tvoří čtvrtinu výdajů domácností za slané snacky a jedna domácnost je vloží do nákupního košíku 15× ročně. Stále výrazně populárnější jsou chipsy z brambor, ale roste i obliba zeleninových chipsů. Není žádným překvapením, že nejoblíbenější jsou chipsy solené s téměř polovičním podílem na výdajích za kategorii, následují chipsy slaninové a paprikové. Z kategorie pečiva (tzn. krekry, tyčinky, preclíky, bruschetty a podobně) nejvíce vydají domácnosti za tyčinky, které kupují dvě třetiny českých domácností. Následují krekry a preclíky. Pečivo kupují domácnosti v průměru 1× měsíčně a utratí za jeden nákup 35 Kč. MEZI OŘECHY VEDOU V POPTÁVCE ARAŠÍDYSlané extrudované výrobky kupuje osm domácností z 10. Nejpopulárnější jsou slané a arašídové produkty, které kupuje 40 % domácností. V posledních letech roste obliba extrudovaných výrobků s příchutí sýra. Ty si dopřeje 30 % českých domácností. Ořechy do svého nákupního koše minimálně jednou za rok vloží více něž 80 % domácností. Výdaje domácností na ořechy jsou nejvyšší mezi sledovanými segmenty slaných snacků, ve sledovaném období dosáhly 35% podílu v segmentu. Jedna domácnost ročně za ořechy utratí 820 Kč, nejčastěji kupují arašídy. NEJVÍCE ČEŠI UTRATÍ V DISKONTECH A PROMOCÍCHNejvíce domácnosti utratí za slané snacky a ořechy v diskontech (40 % celkových výdajů), následují hypermarkety (30 %). Nejvyšší výdaj za jeden nákup slaných snacků mají domácnosti na internetu, a to 112 Kč, což je téměř dvojnásobek oproti útratě v hypermarketu nebo diskontu. Téměř 60 % výdajů na slané snacky a ořechy jde na promoční nákupy. U ořechů a chipsů je tento podíl vyšší, a naopak u popcornu jde pouze o 45 % výdajů. Podíl výdajů na privátní značky SLANÉ SNACKY A OŘECHY: ČEŠI CHTĚJÍ MÉNĚ SOLITUZEMSKÉMU TRHU SE SLANÝMI SNACKY, CHIPSY A OŘÍŠKY DOMINUJÍ ZEJMÉNA TRADIČNÍ ALTERNATIVY TĚCHTO PRODUKTŮ, KONTINUÁLNĚ ALE ROSTE POPTÁVKA PO JEJICH ZDRAVĚJŠÍCH VARIANTÁCH. Při nákupu si spotřebitelé více všímají složení a původu produktů, zajímají se o to, kolik obsahují tuku a soli, zda jsou bez palmového oleje a umělých barviv, konzervantů a dochucovadel i jakým způsobem byly vyrobeny.I přes přetrvávající oblibu tradičních produktů a příchutí se Češi již nebojí ani nových a exotických kombinací chutí.