Page 30 - Demo
P. 30


                                    30OBCHODUsnesení vyzývá k jednotnému přístupu při zavádění změn u dodavatelů a obchodníků. Výrobci by měli v produktových portfoliích implementovat 2D kódy ve standardu GS1, retaileři se zaměří na instalaci vhodných snímačů a SW. Mezi signatáři je i společnost Albert Heijn. Není bez zajímavosti, že Dr. Albert Heijn ze třetí generace majitelů fi rmy Ahold se v 70. letech zasadil o vznik jednotné evropské struktury pro identifi kaci produktů – třináctimístného čísla známého dnes pod zkratkou GTIN (Global Trade Item Number).Migrace z 1D na 2D kódy v retailu patří mezi hlavní priority globální standardizační organizace GS1. Strategickým cílem je dosáhnout připravenosti obchodníků po celém světě, aby byli schopni snímat a zpracovávat 2D kódy ve standardu GS1 do roku 2027. PROČ 2D KÓDY?Spotřebitelé i regulační orgány požadují více informací o produktech. B2C údaje jako složení, návod k použití, data týkající se bezpečnosti, certifi kace produktu, informace k recyklovatelnosti a mnohé další je potřeba mít ihned dostupné. Současně sílí tlaky na viditelnost produktů v celém dodavatelském řetězci kvůli snižování možných rizik i na větší dostupnost dynamických dat pro efektivnější logistiku. Jde například o šarži, datum spotřeby, sériové číslo apod. Tyto údaje lze využít pro B2B účely, pro potřeby dosledovatelnosti.Tradiční čárový kód EAN-13 (resp. analogický UPC v Severní Americe), který po pět dekád podporoval efektivitu retailu po celém světě, nemá na pokrytí popsaných požadavků potřebnou kapacitu. To je důvod k přechodu na 2D kódy ve standardu GS1. Kódy GS1 DataMatrix a GS1 QR Code jsou vedle globálně unikátního čísla produktu GTIN schopné nést velké množství informací, které lze načíst i pomocí smartphonů. Přitom budou dále plnit základní funkci identifi kace položky nejen při odbavování na pokladně.BENEFITY V PRAXIPoužití nové generace kódů se testuje v bezmála padesáti zemích reprezentujících zhruba 88 % světového HDP. Úspěch hlásí například australský řetězec Woolworths, který díky automatickému snímání data spotřeby dokázal snížit plýtvání potravinami o 40 % při zlepšení produktivity intralogistických operací o více než pětinu. Brazilské síti Perla Deli 2D kódy pomáhají blokovat prodej prošlých produktů a japonský řetězec 7-Eleven (který od roku 1982 poprvé načítal kódy EAN mimo Evropu) dosáhl zefektivnění operací a zlepšení procesů zajišťování kvality ve svých obchodech v Thajsku. Výsledkem je spokojenější zákazník, kterému je garantována čerstvost produktů.PŘÍSTUP K B2C DATŮM NA WEBUKromě identifi kace produktu a kódování dynamických dat však 2D kódy Systému LÍDŘI SVĚTOVÉHO TRHU PODPORUJÍ PŘECHOD NA 2D KÓDYPŘES DVACET NEJVĚTŠÍCH DODAVATELŮ A OBCHODNÍKŮ (VČ. ON-LINE) PŮSOBÍCÍCH VE VÍCE NEŽ 150 ZEMÍCH AKTIVNĚ PODPORUJE PŘECHOD NA 2D KÓDY VE STANDARDU GS1. Společnosti jako Mondeléz, Nestlé, P&G, L’Oréal, Metro, Lidl, Auchan nebo Carrefour ve společném usnesení deklarovaly úsilí o jednotný přístup s cílem úspěšně provést migraci na 2D kódy v maloobchodě. S novou generací kódů se zákazník načtením telefonem dozví celý příběh produktu: odkud pochází, jak byl vyroben, zda obsahuje alergeny, jak jej recyklovat či jakou má ekologickou stopu. Týž kód ponese identifi kaci produktu i dynamická B2B data.Foto: archiv GS1 Czech Republic
                                
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34